I. Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1672 ze zm.) opublikowano projekt rozporządzenia MEN w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 – wejdzie w życie po podpisaniu przez MEN z dniem 1 stycznia 2022 r. i będzie obowiązywało jeden rok.
Wymieniony projekt rozporządzenia następuje po także obowiązującym jeden rok rozporządzeniu MEiN z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021 (Dz. U. z 2020 r., poz. 2384).
II. Zgodnie z projektem algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2017 szacuje się, że finansowy standard „A” na ucznia wyniesie ok. 6118 zł. W stosunku do roku 2021 (6069 zł) wzrośnie on o ok. 0,8%, tj. o ok. 49 zł.
Wyżej wymieniony niewielki wzrost spotkał się z bardzo negatywnymi opiniami reprezentacji jednostek samorządów terytorialnych.
Standard oznaczony symbolem „A” otrzymuje się, dzieląc kwotę ogólną subwencji oświatowej pomniejszoną o 0,5% rezerwy, przez ogólną liczbę uczniów przeliczeniowych.
Kwota finansowego standardu „A” może ulec zmianie w przypadku korekty danych o liczbie uczniów, słuchaczy, wychowanków lub dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym oraz liczbie etatów nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w roku szkolnym 2021/2022 wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na dzień 30 września 2021 r. oraz dzień 10 października 2021 r.).
III. W stosunku do cytowanego rozporządzenia MEiN z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021 proponuje się wprowadzenie kilkunastu zmian (poza porządkującymi):
1. Zmiana sposobu naliczania wagi wiejskiej (P1, P2).
Powiązanie dotychczasowej wagi P1 z tzw. wskaźnikiem zamożności JST:
– w zakresie JST, dla których wskaźnik zamożności jest mniejszy lub równy 1,4 lub które otrzymują część wyrównawczą subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,4.
– w zakresie JST, dla których wskaźnik zamożności jest większy niż 1,4 i które nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,2.
2. Zmiana sposobu liczenia wskaźników zamożności w zakresie wagi P3.
3. Podwyższenie wartości wagi P3 (waga z uwzględnieniem zamożności JST i wielkości szkoły) z poziomu 0,15 do 0,25, tj. o 67%.
Celem tych zmian jest dalsze wzmocnienie wsparcia szkół w zależności od zamożności JST i wielkości szkoły.
4. Zmiana w finansowaniu szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (LO dla dorosłych oraz szkoły policealne, w tym kształcące w formie dziennej), oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych w ramach subwencji oświatowej.
Promuje się zwiększenie finansowania „za zdany egzamin”, a zmniejszenie środków naliczanych „za uczestnictwo w zajęciach”.
W ramach tego rozwiązania proponuje się podwyższenie wagi P12 „za zdany egzamin” z wartości 0,36 na 0,4 oraz obniżenie wskaźników w części SOA związanych z „uczestnictwem w zajęciach”.
W przypadku kwalifikacyjnych kursów zawodowych proponuje się obniżenie obecnej wagi P46 z 0,4 na 0,36 (publiczne) oraz P47 z 0,4 na 0,345 (niepubliczne).
5. Zmiana sposobu naliczania niektórych wag w związku z częściowym ograniczeniem funkcjonowania niektórych szkół i placówek w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w 2020 r. i 2021 r., i tak:
1) podmioty lecznicze (waga P39 i P40 w zakresie szkół i P57 w zakresie przedszkoli),
2) domy wczasów dziecięcych (DWD) – waga P61,
6. Zmiana sposobu finansowania w ramach oddziałów przygotowania wojskowego (P43, P44) – proponuje się zastąpienie obecnej wagi P42 o wartości 0,04 dwoma odrębnymi wagami w zależności od typu szkoły (LO – waga P43 o wartości 0,06 i technikum – waga P44 o wartości 0,05).
7. Kontynuacja finansowania uczniów według prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.
4 nowe zawody – proponuje się przypisanie ich do następujących wag:
1) podolog – P13 (wartość wagi 0,23) ok. 0,8 tys. uczniów,
2) technik dekarstwa – P17 (wartość wagi 0,23) – poniżej 0,1 tys. uczniów,
3) technik robotyk – P14 (wartość wagi 0,4) ok. 0,3 tys. uczniów,
4) technik stylista – P16 (wartość wagi 0,29) ok. 0,4 tys. uczniów.
8. Zwiększenie finansowania Specjalnych Ośrodków Wychowawczych – propozycja wyodrębnienia z wagi P62 wychowanków SOW i wprowadzenie nowej wagi w tym zakresie P63 o wartości 7,8 (wzrost o 20%).
9. W związku z zakończeniem w roku szkolnym 2021/2022 edukacji przez uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych, proponuje się wprowadzenie wskaźników zmniejszających:
1) dla uczniów klas III dotychczasowych trzyletnich LO – 33,33%;
2) dla uczniów klas IV dotychczasowych czteroletnich liceów plastycznych – 33,33%;
3) dla uczniów klas IV dotychczasowych czteroletnich techników – 33,33%.
10. W związku z rozpoczęciem, od września 2022 r., nauki w szkołach ponadpodstawowych przez zwiększoną liczbę absolwentów klas VIII SP proponuje się wprowadzenie wskaźników:
1) zmniejszających w zakresie uczniów SP i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – 1,35%
2) zwiększających w zakresie uczniów:
a) pięcioletnich techników – 8,89%,
b) czteroletnich LO i liceów sztuk plastycznych – 8,30%.
11. Zmiana w zakresie uwzględniania liczby etatów nauczycieli do wskaźnika Di – do etatów subwencyjnych (nauczyciel dyplomowany) wliczone zostały osoby niebędące nauczycielami zatrudnione na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe.
12. Propozycja zwiększenia wartości wagi dla uczniów oddziałów przygotowawczych z 0,3 na 0,4 (waga P51) – kształcenie osób przybywających z zagranicy.
13. Zmiana wartości wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi Wr z 0,20 na 0,25.
zwiń >>