Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy prawidłowe są poniżej podane zapisy w statucie szkoły. Dziękuję za odpowiedź. 1. Uczeń, który nie przystąpił do pracy kontrolnej z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej otrzymuje z tej pracy ocenę niedostateczną. 2. Wychowawca klasy ma prawo zmienić ocenę przewidywaną na korzyść lub niekorzyść ucznia w każdej chwili, nie może to jednak nastąpić później niż na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
Szczegółowe warunki oceniania ustala szkoła w statucie.
Ad. 1 Jednakże ocenianiu podlega wiedza i umiejętności ucznia opisane w wymaganiach z poszczególnych przedmiotów. Zatem - wg mojej opinii - nie można uczniowi wystawić oceny za (nawet) nieusprawiedliwioną nieobecność na zajęciach, na których odbywa się zapowiedziany wcześniej sprawdzian czy klasówka. Uczeń powinien mieć wyznaczony inny termin oraz inne zadania z zakresu sprawdzanej i ocenianej wiedzy/umiejętności. I taki zapis powinien znaleźć się w statucie, np.: w przypadku nieobecności ucznia na (…), nauczyciel wyznacza inny termin, lub: uczeń w przypadku, o którym mowa wyżej, ma obowiązek przystąpić do sprawdzianu w terminie do ….. dni liczonych od 1-wszego dnia obecności w szkole.Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Ad. 2 Należy uściślić warunki zmiany oceny przewidywanej i powiązać je z możliwością poprawiania. W statucie bowiem powinny być także zapisy dotyczące warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych, art. 44b.
2. Rozporządzenie z dnia 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 10.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nasze zapytanie dotyczy korzystania z telefonów komórkowych w szkole, a co za tym idzie, zapis w statucie szkoły. Otóż nasz zapis dotyczący korzystania z telefonów brzmi: 1. w czasie lekcji obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3 itp. 2. Poprzez „używanie" należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego): 1) nawiązywanie połączenia telefonicznego 2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej; 3) rejestrowanie materiału audiowizualnego; 4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej; 5) transmisja danych; 6) wykonywania obliczeń. W przypadki innych urządzeń elektronicznych np. odtwarzaczy MP3 pojęcie „używanie” dotyczy wszystkich w/w punktów możliwych do wykonania na danym urządzeniu. 3. Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (lub w razie przebywania w szkolnej świetlicy, bibliotece) uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny. 4. Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon może być używany w trybie „milczy”. 5. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest zabronione zarówno na lekcji, jak również w czasie przerw. 6. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. 7. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły: 1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w zeszycie uwag i w dzienniczku ucznia jako uwagę do rodzica/prawnego opiekuna; 2) nauczyciel zobowiązuje się do natychmiastowego poinformowania rodziców lub prawnych opiekunów w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacjii wspólnej (rodzica i nauczyciela) decyzji w sprawie dalszego postępowania; 3) w razie niemożności skontaktowania się tą drogą z rodzicem, telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się u wychowawcy klasy/sekretariat szkoły; 4) Informacja o depozycie (od wychowawcy klasy lub nauczyciela) musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 8. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek: a. wyłączyć go przy właścicielu i oddać kartę SIM. b. wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela. c. przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi. Uczeń może na podstawie pokwitowania odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z nauczycielem, dyrektorem. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne. 9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem do zeszytu uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły. Przepraszam, że się rozpisałam. Jednakże jest to dla nas bardzo ważne. Niezwykle istotne jest dla nas znalezienie podstawy prawnej, że możemy UCZNIOWI ODEBRAĆ TELEFON I ZŁOŻYĆ DO DEPOZYTU.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas nieokreślony złożyła podanie o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia. Czy mogę jej go udzielić? Na stanowisku nauczyciela pracowała od 01.09.2002 r. do 31.08.2004 r., od 01.09.2010 r. do chwili obecnej.
Przebywała:
– od 17.09.2014 r. do 17.03.2015 r. – na urlopie rodzicielskim,
– od 13.05.2015 r. do 30.06.2015 r. – na urlopie wychowawczym,
– od 01.10.2019 r. do 31.08.2020 r. – na urlopie wychowawczym.
Na zwolnieniach lekarskich przebywała: w 2010 r. 11 dni, w 2011 r. 35 dni, w 2012 r. 63 dni, w 2013 r. 241 dni, w 2014 r. 70 dni, w 2015 r. 29 dni, w 2016 r. 84 dni, w 2017 r. 71 dni, w 2018 r. 64 dni, w 2020 r. 26 dni, w 2021 r. 95 dni, w 2022 r. 73 dni – do 14.03.2022 r.Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź - W jaki sposób realizować godzinę dodatkową, z której nauczyciel musi sie wywiązać od 1 września 2009?
- Przy szkole podstawowej jest obecnie oddział przedszkolny dla dzieci 5-cio i 6- cioletnich. Czy organizacja nowego oddziału dla 3 i 4- latków skutkuje zmianą organizacyjną szkoły ( w zespół szkolno - przedszkolny), czy też może w dalszym ciągu pozostać szkołą podstawową z oddziałami przedszkolnymi? Mówimy o pracy w ramach 25 godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły zakłada w par 24 iż jako organ doradczy i opiniodawczy w zakresie przyznawania świadczenia z Funduszu, powołuję się 3 osobową komisję socjalną, składającą się z pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, skład komisji wybiera ogólne zebranie pracowników w drodze tajnego głosowania zwykłą większością głosów - za zgodą pracownika.Czy w związku z tym Związek Zawodowy opiniujący Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ma prawo zanegować sposób wyłaniania komisji, domagając się obligatoryjnego powołania do prac komisji swego członka? Jeżeli tak to jakie przepisy to regulują?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe