Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne wytyczne co do monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jakie dokumenty należy wypełniać (proszę o podanie wzoru arkusza kontrolującego realizację podstawy programowej). Czy istnieją wytyczne w przepisach jak często należy realizować dany obszar z podstawy? Czy od września 2017 roku przewidywane są zmiany w tym zakresie. Czytałam na Państwa portalu o konieczności przedstawienia we wrześniu dyrektorowi planu dydaktycznego. Co do dokładnie jest za dokument?
Obowiązujące przepisy nie zawierają żadnych wytycznych co do sposobu i częstotliwości monitorowania realizacji w danym przedszkolu podstawy programowej, ani sporządzania dokumentacji w tym zakresie – określa je statut lub dyrektor, zaś w niepublicznej placówce prowadzenie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego nie jest obowiązkowe (§ 24 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 35 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz. U. z 2015 r., poz. 1270; art. 60 ust. 1 pkt 5 i art. 84 ust. 2 pkt 5 UoSO). W związku z tym nie obowiązuje wzór arkusza kontrolnego i innej dokumentacji, zaś dana placówka może opracować własną dokumentację, która może m.in. wymagać wskazania w arkuszu kontroli badanego obszaru (czyli rodzaju zajęć), tematu przeprowadzonych zajęć oraz daty, uwag odnośnie realizacji podstawy programowej, celów przeprowadzenia kontroli itp. Ani obowiązująca, ani wchodząca w życie z dniem 1 września 2017 r. podstawa programowa programowa wychowania przedszkolnego nie ustala częstotliwości, w jakiej mają być realizowane jej poszczególne obszary (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm.; załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356). Ponadto ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59 nie nakłada na nauczyciela obowiązku przedkładania planu pracy dydaktycznej i nie wyznacza terminu na wrzesień – wymóg taki może wynikać jedynie ze statutu danego przedszkola, który w razie przewidywania takiego obowiązku nauczyciela musiałby również wskazywać termin jego złożenia oraz wytyczne co do treści lub wymogi w tym zakresie ustala dyrektor (art. 102 ust. 1 pkt 8 i 12 lit. c), art. 172 ust. 2 pkt 5 i ust. 3 PO). Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość musi jasno określać statut.
Przykładowy dokument: Wytyczne do monitorowania podstawy programowej w przedszkolu
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego (zalecane warunki i sposób realizacji) znajduje się zapis: pkt.4 ,,pozostały czas przeznacza się na realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych". Co to oznacza? Czy zajęcia specjalistyczne prowadzone indywidualnie z dziećmi przez nauczycieli specjalistów typu: logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno- kompensacyjne muszą być prowadzone w ramach 5 godzinnej bezpłatnej realizacji podstawy programowej czy mają się odbywać po godzinie 13.00, czyli poza bezpłatną realizacją podstawy programowej jako zajęcia dodatkowe?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy możliwe byłoby opracowanie planu nadzoru dla technikum i szkoły branżowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy powołując się na pkt. 12 opisujący zadania przedszkola w nowej podstawie programowej, który brzmi" współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami uznawanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka" możliwe będzie prowadzenie zajęć z religii w ramach podstawy programowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę dotyczącą obliczania szczegółowego przez nauczycieli realizacji podstawy programowej, pytając wprost -
czy nauczyciel ma w dalszym ciągu liczyć szczegółowo godziny?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam. bardzo proszę o odpowiedź na pytanie, jak w nowym nadzorze postrzegana ma być koncepcja pracy szkoły? czy to ma być wizja i misja, jaką dawniej tworzyliśmy, czy też plan rozwoju szkoły. Pozdrawiam
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe