W aktualnej sytuacji formalno-prawnej polskiej oświaty niezwykle ważnym zadaniem, które jest nałożone na dyrektora jako obowiązek wynikający ze sprawowania funkcji kierowniczej w szkole lub placówce oraz z racji sprawowania nadzoru pedagogicznego w nowej formule, ale niestety niedocenianym i dosyć lakonicznie opisywanym w dostępnej literaturze, lecz niezwykle ważnym jest kontrola.
Znaczenia i wartości prawidłowo oraz z rozmysłem realizowanej kontroli praktycznie nie da się przecenić. Jej wyniki mogą doskonale służyć zarówno do poprawy funkcjonowania szkoły lub placówki, jak i mieć istotny wpływ na wzrost jakości jej pracy. Niestety kontrola jest często trywializowana i sprowadzana do prostych małoznaczących czynności, czy gestów, które nie wnoszą niczego istotnego. Aktualne zasady nadzoru pedagogicznego usiłują to zmienić zobowiązując dyrektora szkoły lub placówki do zaplanowania tematyki i terminów kontroli przestrzegania przepisów prawa przez nauczycieli, ale również pozostałych obszarów funkcjonowania szkoły, które wcześniej były nadzorowane poprzez proces ewaluacji wewnętrznej. Każda kontrola musi być przemyślana i usystematyzowania, a jej wyniki muszą obowiązkowo służyć poprawie funkcjonowania szkoły lub placówki, co w konsekwencji powinno spowodować poprawienie efektywności i jakości jej pracy. Z tego też względu przypomnimy sobie kilka kwestii dotyczących kontroli w placówce oświatowej.
Zgodnie z nowymi uwarunkowaniami dyrektor szkoły lub placówki osobiście odpowiada za funkcjonowanie całej szkoły i we wszystkich zakresach zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. W związku z powyższym jest zobowiązany prowadzić działania dotyczące wewnętrznej kontroli zgodności postępowania nauczycieli (i innych pracowników placówki również) z aktualnie obowiązującymi regulacjami prawnymi, zarówno rangi ustaw, jak również rangi rozporządzeń oraz uregulowań lokalnych (uchwały i zrządzenia zarówno władz oświatowych, jak i samorządowych), na uregulowaniach prawa wewnątrzszkolnego kończąc. W tym kontekście ważnym zadaniem jest również przygotowanie szkoły do kontroli zewnętrznej (tutaj wskazówkami są wytyczne Ministra Edukacji i Nauki określone w „Podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023). Jak można zauważyć zakres jest bardzo rozległy, którego nie da się kontrolować w sposób doraźny i przypadkowy. Każdy dyrektor posiada swoje doświadczenie i w odpowiedni sposób może zhierarchizować zagadnienia podlegające kontroli oraz odpowiednio je zaplanować.
Wszelkie działania kontrolne należy zawsze starannie zaplanować, a do kontroli zewnętrznej należy się dobrze wcześniej przygotować. Aby prawidłowo przygotować placówkę do kontroli – zwłaszcza zewnętrznej – należy odpowiednio wcześniej sprawdzić te obszary (zagadnienia), które w bieżącym roku szkolnym będą stanowiły główny trzon działań kontrolnych władz oświatowych, a wynika to z przyjętych przez Ministra Edukacji i Nauki kierunków realizacji polityki oświatowej państwa z dnia 8 sierpnia 2022 r. Jednak w żadnym wypadku nie wolno bagatelizować pozostałych obszarów funkcjonowania placówki.
Poniżej prezentuję mały słowniczek pojęć, który pozwoli bardziej zrozumiale przeanalizować zagadnienie kontroli w szkole.
Kontrola - porównanie stanu faktycznego z oczekiwanym,
Diagnoza - określenie stanu „jak jest ?” (zawsze jest elementem procesu kontrolnego),
Ocena - opinia o czymś lub o kimś dokonana na podstawie wyniku analizy wcześniej uzyskanych wyników lub zebranych informacji z wykorzystaniem określonych narzędzi kontrolnych (badawczych).
Punktem wyjścia do zrozumienia znaczenia procesu kontroli jest prawidłowa interpretacja samego pojęcia. Otóż kontrola jest to czynność, polegająca na sprawdzeniu (porównaniu, stwierdzeniu) stanu faktycznego (obecnego, zastanego) z oczekiwanym, wymaganym (określonym, docelowym) w normach prawnych (technicznych, ekonomicznych, innych). Natomiast zgodnie interpretacją Ministerstwa określoną w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego kontrola to działanie prowadzone w szkole w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej, i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół.
Jednak aby kontrola niosła ze sobą tylko pozytywne wartości musi spełniać określone funkcje. Mając to na względzie do standardowych funkcji kontroli można zaliczyć:
- sprawdzanie
- ocenianie
- wnioskowanie
- edukowanie
- motywowanie
Wymienione funkcje mają bezpośredni wpływ na rodzaj dokumentów tak kontrolnych, jak i kontrolowanych. W tym kontekście należy stwierdzić, że bardzo istotnym zagadnieniem są prawidłowo i skrupulatnie realizowane kolejne etapy postępowania kontrolnego. Podczas prowadzenia wszelkich działań kontrolnych zawsze można wyróżnić pewne stałe, wręcz powtarzające się elementy, które określamy jako etapy postępowania kontrolnego, a są to:
1) stwierdzenie stanu faktycznego,
2) porównanie stanu faktycznego ze stanem określonym w normach prawnych i ustalenie odstępstwa od stanu wymaganego,
3) ustalenie przyczyn stwierdzonych odstępstw (nieprawidłowości),
4) sformułowanie wniosków i wydanie zaleceń,
5) podjecie działań zmierzających do likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości.
Jednak aby kontrola była prawidłowo realizowana, a zwłaszcza aby przynosiła pozytywne efekty musi spełniać kilka podstawowych kryteriów. Do takich standardowych kryteriów kontroli zalicza się zwłaszcza takie jak:
1) legalność – zgodność z obowiązującymi zasadami prawa,
2) gospodarność – przy możliwie najmniejszych nakładach,
3) rzetelność – zgodnie z wskazaniami merytorycznymi, wręcz eksperckimi,
4) celowość – realizowana zgodnie z jasno określonym celem wskazującym co chcemy osiągnąć,
5) przejrzystość – transparentność,
6) jawność – kontrola nie ma zaskakiwać, ale być działaniem systemowym.
Tak jak wszystkie działania podejmowane w szkole, w tym zwłaszcza działania kontrolne, muszą posiadać stosowną podstawę prawną – zgodnie z wspomnianym kryterium legalności. Obecnie podstawę prawną kontroli w szkole lub placówce oświatowej stanowią takie akty prawne jak:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- ustawa z dania 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowego z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego,
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego,
- inne akty prawne regulujące funkcjonowanie szkoły w różnych obszarach aktywności.
Działania kontrolne mają różny cel i charakter. Z tego też względu można wyodrębnić różne rodzaje kontroli. Jednak, w celu uporządkowania należy wprowadzić określoną systematykę, której wyznacznikiem są kryteria systematyzujące. Zatem kontrole można podzielić w zależności od przyjętego wcześniej kryterium. W świetle powyższego do podstawowych rodzajów kontroli zalicza się takie jak:
a) zewnętrzna
b) wewnętrzna
c) całościowa
d) wyrywkowa (fragmentaryczna)
e) planowa
f) okazjonalna
Przy podejmowaniu i realizowaniu określonych czynności kontrolnych dyrektor szkoły może postąpić w następujący sposób:
- samodzielnie przeprowadzić wszystkie czynności kontrolne w oparciu o dokładnie opracowany plan kontroli wewnętrznej,
- delegować część uprawnień kontrolnych na rzecz innych członków zespołu kierowniczego, ale wówczas jest zobowiązany do okresowego rozliczania kadry kierowniczej z realizacji zadań związanych z kontrolą wewnętrzną.
Mając na względzie specyfikę szkoły, można zauważyć, że kontrola dyrektora dotyczy w szczególności realizacji następujących rodzajów zadań szkolnych:
- dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze nauczycieli:
- prace organizacyjne nauczycieli
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania
- szeroko pojęte działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze
- współpraca z rodzicami, pedagogiem
- doskonalenie własne nauczycieli
- przestrzeganie zasad bhp
- dyscyplina pracy
- realizacja zadań i poleceń służbowych
- szeroko rozumiana polityka budżetowa
- finansowanie projektów
- wykorzystanie środków pozabudżetowych
- dyscyplina finansów publicznych.
Usystematyzować należy również obszary (zakresy) merytoryczne kontroli w takiej szczególnej organizacji jaka jest szkoła. Otóż do podstawowych obszarów kontroli szkoły zaliczyć należy:
1. Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami
2. Realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania
3. Przestrzeganie oceniania szkolnego, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów wewnętrznych, a także przestrzegania przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki
4. Przestrzeganie statutu szkoły lub placówki
5. Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach
6. Zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki
7. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
8. Ochrona danych
9. Prowadzenie dokumentacji szkolnej
10. Przestrzeganie obowiązujących regulacji prawnych.
Wytyczne Ministra Edukacji i Nauki wynikające z przyjętych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 (pismo Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 sierpnia 2022 r. nr DKO-WNP.4092.75.2022.DB) zawierają następujące wskazania w zakresie kontroli:
a) w szkołach ponadpodstawowych:
- Zgodność z przepisami prawa realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie;
b) w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe i w centrach kształcenia zawodowego:
- Zgodność z przepisami prawa organizacji i realizacji turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
c) w niepublicznych bursach:
- Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy bursy;
d) w niepublicznych domach wczasów dziecięcych:
- Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy domu wczasów dziecięcych;
e) w przedszkolach ogólnodostępnych i integracyjnych:
- Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych;
f) w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia (ogólnodostępnych i integracyjnych)
- Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych;
g) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
- Zgodność z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
Jak można zauważyć wszystkie zagadnienia kontrolne zawierają powtarzające się sformułowanie: „zgodność z przepisami prawa …”. To oznacza, że osoba kontrolująca w pierwszej kolejności sama musi zapoznać się ze stosownymi zapisami prawnymi regulującymi kontrolowane zagadnienie. A to w konsekwencji oznacza, że jednym z podstawowych zagadnień kontrolnych jest przestrzeganie obowiązującego aktualnie prawa. Poniżej przeanalizujemy kilka przykładowych obszarów kontroli w szkole.
Kwalifikacje
Podstawą kontroli, a zarazem kryteriami oceny są wymagania kwalifikacyjne określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r.
- kwalifikacje kierunkowe (wprost i w zakresie)
- do pracy w przedszkolu i klasach I-III
- do nauki języków obcych zwłaszcza w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- do pracy na stanowisku wychowawczy w świetlicach szkolnych i internatach
- do prowadzenia zajęć w zakresie udzielania pierwszej pomocy
- do prowadzenia zajęć w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa – zwłaszcza po ostatnich zmianach
- do pracy w szkołach branżowych
- specjalistyczne
- do prowadzenia zajęć alternatywnych
- do realizacji zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- do pracy w charakterze pedagoga specjalnego
- i inne
Ocenianie szkolne po nowelizacji z dnia 22 lutego 2019 r.oraz po zmianach związanych z wykorzystaniem TiK w sytuacji zawieszenia zajęć stacjonarnych (nauczanie zdalne). W tym obszarze kontroli podlega:
- sposób formułowania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące (czyli systematyczność i wieloaspektowość oceniania) i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zarówno w sytuacji nauczania stacjonarnego, jak i zdalnego
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych oraz ich dokumentacja;
- ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Dokumentacja szkolna
Kolejnym zagadnieniem, które powinno być poddane kontroli w bieżącym roku szkolnym (i to nie jeden raz) jest dokumentacja szkolna, a dokładniej sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. (nowelizacja rozporządzenia z dnia 29 sierpnia i 11 września 2019 r.) wprowadza szereg zmian w tym zakresie, które należy bezwzględnie wprowadzić, a następnie systematycznie kontrolować.
Programy nauczania
W tym obszarze na pierwszym miejscu należy sprawdzić prawidłowość procedury dopuszczania programu do użytku w danej szkole – w oparciu o ustawę o systemie oświaty, a następnie zawartość merytoryczną treści programowych oraz strukturę programu.
Jeżeli wybrano program innego autora to kontroli powinna podlegać treść i struktura przedłożonej ci analizy programu oraz możliwości jego realizacji w warunkach konkretnej szkoły oraz z konkretnymi uczniami.
Procedura dopuszczania programu
Procedura dopuszczenia programu do użytku w danej szkole może zawierać następujące etapy:
1) nauczyciel (lub grupa nauczycieli) przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania do dopuszczenia wraz z wszystkimi niezbędnymi załącznikami (wniosek w formie pisemnej);
2) dyrektor szkoły zasięga opinii rady pedagogicznej – stosowna uchwała rady pedagogicznej (obligatoryjnie);
3) dyrektor szkoły dopuszcza program do użytku w danej szkole;
4) dopuszczony program zostaje wpisany do szkolnego zestawów programów nauczania.
W kwestii struktury programu skontrolować należy:
a) czy stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w obowiązującej podstawie programowej kształcenia ogólnego;
b) czy obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i czy dotyczy kształcenia zintegrowanego, przedmiotu, bloku przedmiotowego lub ich części;
c) czy zawiera:
- szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
- treści nauczania zgodne z treściami nauczania zawartymi w obowiązującej podstawie programowej kształcenia ogólnego,
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy (zarówno w formule nauczania stacjonarnego, jak i zdalnego),
- opis założonych osiągnięć ucznia,
- propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia (zarówno w formule nauczania stacjonarnego, jak i zdalnego).
Ponadto w odniesieniu do samego programu nauczania:
- czy jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym – w szczególności musi uwzględniać aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej;
- czy zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi;
- czy uwzględnia doświadczenie zawodowe i umiejętności nauczyciela realizującego ten program;
- czy jest dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony;
- czy uwzględnia możliwości bazowe szkoły/placówki – wskazane warunki realizacyjne;
- czy zawiera dodatkowe treści nauczania wykraczające poza zakres ustalony w obowiązującej podstawie programowej, jeżeli tak, to czy są one dobrze uzasadnione i możliwe do wprowadzenia w danych warunkach oraz czy pozostałe treści ujęte w podstawie programowej mają zapewnione możliwości efektywnego nauczania. Należy również sprawdzić, czy i na ile wprowadzone dodatkowe treści są zasadne i czy są możliwe do zrealizowania z konkretnymi uczniami, dla których jest przeznaczony (opracowany).
Kontrola realizacji nowej podstawy programowej.
W tym zakresie należy skontrolować następujące zagadnienia:
1) Znajomość podstawy programowej przez nauczycieli, zarówno z etapem wcześniejszym, jak i z etapem późniejszym.
2) Wyniki prac zespołów przedmiotowych nauczycieli dotyczących nowej podstawy programowej.
3) Struktura programu nauczania skonstruowanego na podstawie nowej podstawy programowej.
4) Założeń oceniania przedmiotowego uwzględniającego wymagania określone w nowej podstawie programowej.
5) Realizacja ramowego planu nauczania.
6) Realizacja rocznego planu nauczania, jako etapu realizacji planu ramowego.
7) Przeprowadzenie diagnozy potrzeb i możliwości uczniów oraz analiza jej wyników – przed rozpoczęciem realizacji nowej podstawy programowej.
Bardzo istotnym obszarem aktywności szkolnej, który ostatnio zyskał szczególnie ważne znaczenie jest prawidłowa organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podstawę prawną działań w tym zakresie stawi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ze zmianami z 22 lipca 2022 r. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły, natomiast pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają: nauczyciele, wychowawcy i specjaliści w tym psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi, terapeuci pedagogiczni. Pamiętać należy o przygotowaniu właściwych dokumentów. I tak dla uczniów bez orzeczenia – arkusz diagnostyczny potrzeb ucznia, a następnie program działań wspierających danego ucznia. Z kolei dla uczniów posiadających orzeczenie poradni o potrzebie kształcenia specjalnego Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny (IPET) oraz wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia. Ponadto należy pamiętać o dzienniku innych zajęć i indywidualnej teczce ucznia. W tym zakresie należy bezwzględnie przestrzegać zasad ochrony danych wrażliwych – czyli tzw. RODO.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówce polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom,
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki oraz w środowisku społecznym.
Potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów wynikają w szczególności z:
1) niepełnosprawności;
2) niedostosowania społecznego;
3) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) zaburzeń zachowania lub emocji;
5) szczególnych uzdolnień;
6) specyficznych trudności w uczeniu się;
7) deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) choroby przewlekłej
9) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) niepowodzeń edukacyjnych;
11) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
13) innych potrzeb dziecka.
W aspekcie powyższego należy bardzo starannie skontrolować obowiązujące procedury opisujące organizację pomocy psychologiczno-pedagogiczej w szkole, które powinny uwzględniać działa pomocowe realizowane zarówno w warunkach pracy stacjonarnej, jak i zdalnej oraz różne warianty i sposoby postępowania.
Na koniec jeszcze jedna, ale za to bardzo istotna kwestia. Otóż aby działania kontrolne były usystematyzowane muszą być prowadzone w oparciu o konkretne narzędzia, czyli arkusze kontrolne. Bez arkusza kontrolnego kontrola będzie chaotyczna, a jej wyniki nie będą usystematyzowane. Jednak należy ze dużym naciskiem zaznaczyć, że nie ma uniwersalnych narzędzi kontroli wewnętrznej (arkuszy kontrolnych) – narzędzia te powinny zawsze uwzględniać specyfikę placówki, jej zadania, wymagania zewnętrzne (formalno-prawne) oraz cel podejmowanego działania kontrolnego. Zdecydowanie nie muszą to być dokumenty bardzo skomplikowane, a tylko takie, które pomogą w sprawnym i efektywnym przeprowadzeniu czynności kontrolnych zgodnie z założonym wcześniej celem. Dokumenty te maja charakter systematyzujący i pozwalający na zgromadzenie niezbędnych informacji dotyczących zarówno celu, jak i przedmiotu kontroli, podobnie jak arkusze obserwacyjne. Arkusze kontroli zewnętrznej są tylko wskazówkami i nie mogą być wprost zastosowane z uwagi na swoją konstrukcję podporządkowaną innemu celowi. Są natomiast doskonałym materiałem pomagającym przygotować się do kontroli zewnętrznej.
Jan Lewandowski
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082, tekst jednolity z dnia 18 maja 2021 r. ze zmianami)
- Ustawa z dania 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230, tekst jednolity z dnia 14 września 2022 r.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 1551)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1618)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289, tekst jednolity z dnia 1 lipca 2020 r.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciel (Dz. U. z 2020 r., poz. 2160)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 373)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1646)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2019 r., poz. 1664)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2019 r., poz. 1788)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280, tekst jednolity z dnia 9 lipca 2020 r.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1594)
zwiń >>