Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkoła niepubliczna o uprawnieniach publicznej (liceum prywatne) ma obowiązek realizowania godzin do dyspozycji dyrektora, wynikających z ramowego planu nauczania? Szkoła niepubliczna na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 2 Prawa oświatowego realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu. Wynika z tego, że szkoła niepubliczna nie ma obowiązku, ale może to zrobić. Nadmieniam, że chodzi o liceum, czyli 3h w cyklu kształcenia, które nie są obowiązkowe dla ucznia.
Jak wskazano w pytaniu obowiązkiem szkoły niepublicznej niebędącej szkołą artystyczną jest realizacja programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego oraz realizacja obowiązkowych zajęć edukacyjnych w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu (art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. z 2023 r., poz. 900). Kwestię ramowych planów nauczania reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Celem wprowadzenia powyższych regulacji jest konieczność zagwarantowania spójności programowej procesu kształcenia uczniów w szkołach publicznych i niepublicznych.
Stosownie do ww. rozporządzenia ramowy plan nauczania określa:
1) tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej - semestralny, wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczonych na realizację:
a) obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 2,
b) obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego obejmujących obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodzie, prowadzone w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, oraz zajęcia, o których mowa w § 4 ust. 5, z wyjątkiem wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego w branżowej szkole II stopnia,
c) zajęć z wychowawcą, w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska;
2) minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;
3) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
4) tygodniowy, a w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej - semestralny, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych na:
a) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów,
b) w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe - również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych,
c) w przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz technikum, jeżeli kształcenie w zawodzie szkolnictwa branżowego tego wymaga - również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym.
W strukturze ramowego planu nauczania można wyróżnić tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych (§ 2 ust. 1 pkt 1 lit a) oraz tygodniowy wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły (§ 2 ust. 1 pkt 4). Przepis art. 14 ust. 3 u.p.o. posługuje się sfomułowaniem „wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu”. Z uwagi na powyższe do szkół niepublicznych stosuje się tylko wymogi dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a nie stosuje się wymogów dotyczących tygodniowego wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora szkoły. Godziny do dyspozycji dyrektora nie mieszczą się w wymiarze poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gimnazjum zostało przekształcone w szkołę podstawową i funkcjonuje jako szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi. Jak ma wyglądać plan nadzoru pedagogicznego? Czy będą to dwa oddzielne dokumenty czy w jednym? I gdzie mogę znaleźć przykładowy na Waszym panelu?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o opinię w kwestii nauczyciela wspomagającego w przedszkolu niepublicznym intrgracyjnym: wychowawcą grupy dzieci 3-letnich jest nauczyciel, który skończył edukację wczesnoszkolną i przedszkolną oraz studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki. Czy w związku z przyjęciem dziecka autystycznego z orzeczeniem można zatrudnić jako n-la wspomagającego osobę po edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej i logopedii (studia podyplomowe) lub po ewip-ie z rewalidacją? Taki wniosek został wysunięty po przeczytaniu artykułu, którego fragment zamieszczam: "W klasach i oddziałach integracyjnych nie można zatrudnić dodatkowo nauczyciela wspomagającego do wspierania konkretnego ucznia, bo taki nauczyciel już pracuje w grupie.W takiej sytuacji dziecko może wspierać pomoc nauczyciela".
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W nowej podstawie prog. dla przedszkoli zabrakło zapisu o konieczności prowadzenia oraz dokumentowania obserwacji pedagogicznych wszystkich dzieci, a mowa jest tylko o diagnozie dojrzałości szkolnej dla dzieci, które w danym roku szk. mają rozpocząć naukę w szkole. Czy w związku z powyższym obserwacja pedagogiczna dzieci młodszych i jej dokumentowanie będzie zależało od dobrej woli n-la bez możliwości jej egzekwowania?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam ucznia w klasie najwyższej programowo, który nie uzyskał pozytywnej opinii rady pedagogicznej w sprawie egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotu zawodowego. Przedmiot ten skończył się po I semestrze. Mam pytanie, co teraz, czy uczeń już nie ukończy szkoły? Czy ma nadal uczęszczać na zajęcia? Czy ma jeszcze szanse ukończenia szkoły teraz w kwietniu lub w sierpniu w sesji poprawkowej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przepisów prawnych oraz zasad dotyczących prawidłowego funkcjonowania biblioteki szkolnej i pracy nauczyciela-bibliotekarza.( godziny tzw.pracy cichej, lekcje biblioteczne)
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe