Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje są wymagane od nauczycieli, którzy pracują w grupie specjalnej dla dzieci z orzeczeniami z kształcenia specjalnego w przedszkolu. Ilu nauczycieli powinno pracować w grupie specjalnej? Czy w takiej grupie może pracować osoba, która jest w trakcie studiów licencjackich z pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej?
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102).
Mając na uwadze ogólnikowość pytania zgodnie z § 16 cytowanego rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy oraz w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych posiada osoba, która:
1) ukończyła:
a) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
– pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
– pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w tiret pierwszym i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub
– logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub
– na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub
b) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, lub
3) ukończyła studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
4) ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub
5) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub
6) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz ukończyła:
a) studia podyplomowe w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną lub
b) zakład kształcenia nauczycieli w specjalności przygotowującej do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną, lub
c) kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowującym do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.
O tym ilu nauczycieli i o jakich kwalifikacjach powinno pracować w grupie specjalnej decyduje dyrektor mając na uwadze zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego (art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe - Dz. U. z 2024 r. poz. 737).
Osoba, która jest w trakcie (a także po ukończeniu) studiów licencjackich z pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej nie posiada kwalifikacji do pracy w szkolnictwie specjalnym, zatem może zostać tam zatrudniona w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela tylko za zgodą kuratora oświaty (art. 10 ust. 9 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 01.10.2019 r. na mocy Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, następują zmiany w kształceniu nauczycieli. Aby zdobyć kwalifikacje do nauczania w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej konieczne będzie ukończenie jednolitych pięcioletnich studiów magisterskich. Uczelnie jeszcze w tym roku ostatni raz umożliwiają zdobycie tych kwalifikacji na studiach podyplomowych 3 semestralnych. Aby zdążyć przed wyjściem w życie ustawy rozpoczynają zajęcia we wrześniu 2019 r.
Czy pomimo takiego działania dyplomy tych uczelni będą uwzględnianie przez kuratorium i czy nie będzie problemów przy zatrudnieniu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor placówki w ramach organizacji zastępstw (L-4 jednego z nauczycieli) może łączyć klasy, np. I a z I b? Jak wyglądać powinno wynagrodzenie za pracę nauczyciela z 2 klasami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła pismo do dyrektora szkoły (poniżej treść), czy mam obowiązek udzielenia takich informacji nauczycielowi? Treść pisma jest następująca: „Zwracam się z uprzejmą prośbą o wydanie mi na CD oraz w formie papierowej zapisów z e-dziennika Librus poszczególnych dokumentów: przydział godzin, plan lekcji i przydział sal, moje nieobecności w pracy i zastępstwa za mnie, ogłoszenia szkolne, wiadomości wysłane do mnie i przez mnie za lata szkolne: 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020”.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w niepełnym wymiarze godzin, tj 1/2 etatu może mieć w tygodniowym planie zajęć dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zespole Szkół z dniem 1.09.2013 roku chcemy utworzyć Publiczne Gimnazjum Sportowe. Czy żeby otrzymać powiększoną subwencje, musimy dokonać naboru do dwóch pierwszych klas, czy też wystarczy jedna pierwsza klasa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe