Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy wniosku o udostępnienie informacji publicznej, który wpłynął na email szkoły. Mam ogromne wątpliwości co do zasadności udzielenia odpowiedzi na niektóre zagadnienia (jeśli tak, to jakie informację mogę udzielić przestrzegając RODO) i konieczna jest weryfikacja prawna w zakresie odpowiedzi na poszczególne pytania. Potrzebuje porady przy konstrukcji takiego pisma (w odniesieniu do poszczególnych punktów).
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902) zakreśla szeroki katalog podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji publicznej jak i szeroką definicję terminu informacja publiczna – informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. Takim podmiotem wykonującym zadania publiczne jest szkoła. Z kolei przepis art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że udostępnieniu podlega informacja publiczna o majątku, którym dysponują podmioty obowiązane do udostępnienia informacji publicznej. Przepis ten zobowiązuje szkołę do udostępnienia informacji o umowach zawartych przez nią. Z kolei pytania dotyczące faktu przeprowadzenia lub nieprzeprowadzenia szkolenia mieszczą się w kategorii zapytań o zamierzonych działaniach danego podmiotu.
W związku z powyższym w przypadku pytania 1 i 2 można połączyć odpowiedź przez wskazanie jakie czynności i w jakich terminach szkoła podejmowała w związku z obowiązkiem wynikającym z art. 27 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawa oświatowego (Dz. U. z 2023 r., poz. 900), zgodnie z którym szkoły i placówki zapewniające uczniom dostęp do Internetu są obowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
W kontekście pytań 3 i 4 udzielając odpowiedzi należy wskazać, z jakich obszarów wskazanych we wniosku były realizowane w szkole szkolenia i ich daty.
W kwestii umów zawieranych w związku z prowadzeniem szkoleniem podkreślenia wymaga, że informacje dotyczące gospodarowaniem mieniem publicznym są udostępniane w trybie określonym w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Szkoły publiczne dysponują środkami pochodzącymi od jednostek samorządu terytorialnego, więc wysokość wynagrodzenia wynikająca z umowy szkoleniowej podlega udostępnieniu. Jeżeli chodzi o imię i nazwisko osoby, która zawarła umowę na przeprowadzenia szkolenia w szkole, to dane te nie podlegają ochronie na podstawie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Osoba zawierająca umowę z podmiotem publicznym jakim jest szkoła powinna zdawać sobie sprawę, że jej dane osobowe w tym zakresie nie podlegają ochronie. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 listopada 2012 r. sygn. akt I CSK 190/12 wskazano, że ujawnienie przez jednostkę samorządu terytorialnego imienia i nazwiska osoby, która zawarła z nią umowę cywilnoprawną, nie narusza prawa do prywatności tej osoby”, o którym stanowi art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Reasumując dane podmiotu, z którą zawarto umowę na szkolenie, wysokość wynagrodzenia jak i sama treść umowy mogą być udostępnione.
Kolejną kwestią związaną z wnioskiem jest pytanie dotyczące certyfikatów. Skoro szkoła wydatkowała pieniądze na szkolenie i angażowała do tego specjalistę, to informacją publiczną jest informacja o doświadczeniu trenera, w tym o uzyskanych przez niego certyfikatach. Udostępnieniu podlega tytuł certyfikatu, data jego wydania oraz podmiot wydający. Jeżeli na certyfikacie znajduje się przykładowo data i miejsce urodzenia trenera, to dane te już nie podlegają udostępnieniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację naszej sytuacji formalnoprawnej oraz możliwości obrony w jakiej znajduje się szkoła/nauczyciele.
Do KO wpływają donosy-anonimy, w których są oskarżani i pomawiani nauczyciele - 3 anonimy, w każdym inna grupa nauczycieli. Zarzuty są ogólnikowe, nie dotyczą konkretnych sytuacji, czy zaistniałych problemów (n-le nie rozmawiają z uczniami, n-l krzyczy, ma humory, trudno u niego się poprawić itp.). Po pierwszym odbyła się kontrola KO z ankietowaniem uczniów, wyjaśnieniami dyrektora, drugim razem dyrektor został zobligowany do pisemnego wyjaśnienia. Również przeprowadzono ankietowanie uczniów, rozmowy z sam.klasowymi, pisemne wyjaśnienia nauczycieli. Zarzuty stawiane w anonimie się kolejny raz nie potwierdziły.
Ostatnio wpłynął trzeci anonim (corocznie 1), również bez konkretnych zarzutów tylko z ogólnikowymi pomówieniami.
KO znów wezwało do wyjaśnienia i ponownego zbadania oraz ostrzega o ponownej kontroli lub nawet postępowaniach dyscyplinarnych. Po analizie, obserwacjach i rozmowach z nauczycielami pojawiły się podejrzenia,że anonimy są pisane przez ucznia/uczniów. 1. Czy możemy się w jakiś sposób bronić, bo udowadnianie kolejny raz "że ktoś nie jest wielbłądem" staje się b.męczące? 2. Czy w świetle prawa KO jest obowiązane do reagowania na ewidentnie złośliwe i nękające donosy/anonimy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania z zaleceniem realizacji nauczania w formie indywidualnej w odrębnym pomieszczeniu w szkole, włączenie ucznia w zajęcia z oddziałem klasowym zgodnie z zaleceniem lekarskim. Czy uczeń ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach z klasą oprócz 8 przyznanych godzin nauczania indywidualnego. Proszę podać podstawę prawną, która reguluje tę kwestię. Jest to uczeń klasy II gimnazjum.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może palić papierosy za budynkiem szkoły. Jaka jest podstawa prawna zakazująca palenia papierosów za budynkiem szkoły, ale jest to teren szkolny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w księdze uczniów w przypadku gdy uczen jest z innego obwodu należy wpisać np. SP nr... czy inny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Państwo wiecie jaka musi być minimalna liczba uczniów w klasie, aby nie łączyć klas? Co zrobić kiedy sale lekcyjne są małe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe