Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń ukończył pierwsza klasę Branżowej Szkoły Zawodowej gdzie praktyczna nauka zawodu odbywał się na szkolnych warsztatach nie posiadał statusu pracownika młodocianego. Po zmianie miejsca zamieszkania chce kontynuować naukę w Branżowej Szkole Zawodowej gdzie uczniowie muszą mieć praktykę u prywatnego pracodawcy co skutkuję tym że posiadają status pracownika młodocianego. Czy można przyjąć takie ucznia do klasy drugiej? Czy pracodawca dostanie refundacje poniesionych kosztów oraz refundacje po zdaniu egzaminu czeladniczego jeżeli uczeń był tylko 2 lata pracownikiem młodocianym?
W tym przypadku należy odmówić przyjęcia ucznia do drugiej klasy szkoły branżowej I stopnia. Umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu zawiera pracodawca z młodocianym w terminie przyjęć kandydatów do branżowych szkół I stopnia. Kandydatów przyjmuje się na nowy rok szkolny do I klasy. Wynika z tego, że pracodawca zatrudniający młodocianego w celu przygotowania zawodowego odbywanego w formie nauki zawodu jest zobowiązany do zawarcia z nim na piśmie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego w związku z rozpoczęciem nauki w I klasie i może go skierować m.in. na dokształcanie teoretyczne do branżowej szkoły I stopnia, zgodnie z § 5 i § 10 ust. 1 pkt 1 Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. z 2018 r., poz. 2010 z późn. zm.). Jeżeli kandydat nie zawarł umowy z pracodawcą na początku roku szkolnego w I klasie to nie może zostać przyjęty do szkoły lub klasy kształcącej jedynie młodocianych pracowników, a tym bardziej od II klasy, ponieważ takiej umowy nie może zawrzeć z pracodawcą, któremu w związku z tym nie przysługuje dofinansowanie kształcenia ucznia według art. 122 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900), ani tez zwrot niesprecyzowanych bliżej "poniesionych kosztów".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące opieki nad uczniami podczas samodzielnego powrotu do domu. Dowóz do naszej wiejskiej szkoły podstawowej zapewnia gmina zgodnie z ust.o syst. oświaty. Jednak niektórzy uczniowie, nie chcąc zbyt długo oczekiwać na autobus, wracają do domu pieszo, rowerem lub okazyjnie z opiekunami innych uczniów. Rodzice piszą stosowne oświadczenie, wyrażając pozwolenie i potwierdzając świadomość zagrożeń wynikłych z samodzielnego przemieszczania się ich dzieci. Czy potrzebny jest jeszcze jakiś dokument? Czy w ogóle szkoła może zezwolić na samodzielną komunikację uczniów? Czy mimo wydanej przez rodziców zgody może zabronić uczniowi wracać ze szkoły pieszo?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak często w roku szkolnym należy przeprowadzić obserwacje dzieci w grupie 3,4,5 latków dwa czy trzy razy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są procedury zwolnienia ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim z nauki drugiego języka? Czy uczeń w momencie zwolnienia go z nauki języka obcego musi mieć zapewnione zajęcia z techniki czy może uczęszczać na inne zajęcia np. świetlicowe, biblioteczne?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zestawienie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia roku szkolnego. Proszę o przygotowanie wykazu dokumentów niezbędnych do opracowania przed rozpoczęciem roku szkolnego w szkole podstawowej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe