6 lutego 2023 r. Minister Edukacji i Nauki podpisał, a następnie opublikowano trzy rozporządzenia zmieniające rozporządzenia:
1) w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 277),
2) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 312),
3) w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 314).
Wskazane zmiany wchodzą w życie 1 września 2023 r., ale trzeba je uwzględnić już w okresie wiosny 2023 r., kiedy dyrektor przygotowuje arkusz organizacji szkoły na rok szkolny 2023/2024.
Co się zmieniło?
Poszerzono podstawę programową przedmiotu technika (klasy IV-VI szkoły podstawowej):
1) znacznie rozszerzono treści nauczania związane z wychowaniem komunikacyjnym i bezpieczeństwem w ruchu drogowym (uczeń jako pasażer, pieszy, kierujący rowerem lub innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym, takimi jak: hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego, urządzenia wspomagające ruch, itp.)
2) zmieniona podstawa programowa przedmiotu technika będzie obowiązywać od roku szkolnego 2023/2024 w klasie IV szkoły podstawowej, w kolejnych latach – sukcesywnie w klasie V i klasie VI.
Wprowadzono podstawę programową dla przedmiotu język łaciński (język ten będzie mógł być nauczany jako drugi język obcy w klasach VII-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych – liceum ogólnokształcącym i technikum):
1) od roku szkolnego 2023/2024 uczniowie klasy VII szkoły podstawowej oraz klasy I liceum ogólnokształcącego i technikum będą mogli wybrać (jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę) język łaciński,
2) w przypadku szkół ponadpodstawowych możliwość nauki języka łacińskiego (zamiast drugiego języka obcego nowożytnego) będzie opcją niezależną od dotychczasowej możliwości uczenia się (wyboru) w liceum i technikum przedmiotu język łaciński i kultura antyczna (w zakresie podstawowym lub w zakresie rozszerzonym).
Uzupełniono podstawę programową języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum o gry o walorach edukacyjnych:
1) gry: „This War of Mine” oraz „Gra Szyfrów”, z uwagi na konteksty pedagogiczne i społeczne, zostały dodane do podstawy programowej języka polskiego,
2) gry te są dostępne bezpłatnie m.in. za pośrednictwem prowadzonej przez Ministra Edukacji i Nauki Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Zastąpiono podstawę programową przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w szkołach ponadpodstawowych podstawą programową przedmiotu biznes i zarządzanie w zakresie podstawowym oraz określenia podstawy programowej dla przedmiotu biznes i zarządzanie w zakresie rozszerzonym:
1) przedmiot biznes i zarządzanie zastąpi sukcesywnie, począwszy od roku szkolnego 2023/2024 w liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I st. przedmiot podstawy przedsiębiorczości (w wymiarze 2 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia), będzie również możliwy do realizacji w liceum ogólnokształcącym i technikum w zakresie rozszerzonym, jako jeden z przedmiotów do wyboru przez uczniów w wymiarze 8 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia,
2) nowy przedmiot bazuje na założeniach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, ale uzupełnia je przede wszystkim o wymiar praktyczny. Koncepcja przedmiotu kładzie nacisk na pracę w grupach, rozwijanie kompetencji uczniów z zakresu finansów osobistych oraz analizę case studies – dzięki temu uczniowie rozwiną kompetencje 4K – kooperację, komunikację, kreatywność i krytyczne myślenie,
3) w przypadku przedmiotu biznes i zarządzanie w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania przewidziano realizację tego przedmiotu w liceum ogólnokształcącym i technikum w klasach I i II (przedmiot podstawy przedsiębiorczości był realizowany w klasach II i III),
4) w przypadku branżowej szkoły I st. w ramowych planach nauczania zmiana polega wyłącznie na zmianie nazwy przedmiotu (biznes i zarządzenie zamiast podstawy przedsiębiorczości; tak jak dotychczas przedmiot będzie nauczany w klasie I w wymiarze 2 godzin tygodniowo),
5) z uwagi na fakt, że treści nauczania przedmiotu biznes i zarządzanie obejmują zagadnienia ujęte dotychczas w podstawie programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotu podstawy przedsiębiorczości będą mogli uczyć nowego przedmiotu biznes i zarządzanie.
Uchylono także podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w szkole policealnej (od roku szkolnego 2023/2024), a w ramowym planie nauczania dla tego typu szkoły wymiar godzin przeznaczonych dotychczas na ten przedmiot przesunięto na kształcenie zawodowe.
Leszek Zaleśny
zwiń >>