I. 7 września 2020 r. opublikowano, a weszły w życie 8 września 2020 r. trzy kolejne zmiany przepisów MEN w związku z postępowaniem dyrektorów jednostek systemu oświaty w związku ze stanem epidemii:
1) opublikowane w Dz. U. – poz. 1537 rozporządzenie MEN z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (zmiana przepisu z 2017 r.),
2) opublikowane w Dz. U. – poz. 1538 rozporządzenie MEN z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (zmiana przepisu z 2014 r.),
3) opublikowane w Dz. U. – poz. 1539 rozporządzenie MEN z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 .
II. Rozporządzenie MEN z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2020 r. poz. 1537) w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1616) dodaje § 13a, który określa, że:
w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz zajęcia indywidualnego nauczania mogą być prowadzone przez nauczyciela lub nauczycieli:
1) w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z dzieckiem lub uczniem w sposób jak sprzed stanu epidemii lub
2) na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia :
a) w indywidualnym, ale nie bezpośrednim kontakcie z dzieckiem lub uczniem – częściowo (system hybrydowy) lub całkowicie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
b) nie w miejscu pobytu dziecka lub ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach oświatowych, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej.
III. Rozporządzenie MEN z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2020 r. poz. 1538) w obowiązującym jeszcze w przypadku oddziałów 3-letniego LO i 4-letniego Technikum rozporządzeniu MEN z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157 ze zm. w 2017 r. poz. 1656) dodaje § 11b, który określa, że:
w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualnego nauczania mogą być prowadzone przez nauczycieli:
1) w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z uczniem w sposób jak sprzed stanu epidemii lub
2) na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia:
a) w indywidualnym, ale nie bezpośrednim kontakcie z uczniem – częściowo (system hybrydowy) lub całkowicie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
b) nie w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach oświatowych, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej.
IV. Rozporządzenie MEN z dnia 4 września 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1539) w rozporządzeniu MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493, ze zm. w Dz. U. z 2020 r. poz. 530, 564, 657, 781, 872, 891, 952, 1111 i 1394) zmienia zapisy § 1 i dodaje nowy § 1a:
1) w zmienionym § 1 ustalono, że:
a) dyrektor może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć,
b) o modyfikacji tygodniowego rozkładu zajęć lub semestralnego rozkładu zajęć dyrektor jednostki systemu oświaty niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2) w nowym § 1a określono, że godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć trwa 45 minut, a w uzasadnionych przypadkach dyrektor jednostki systemu oświaty może dopuścić prowadzenie tych zajęć w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut.
Leszek Zaleśny
zwiń >>