I. 6 czerwca 2019 r. opublikowano w Dz. U. – poz. 1045 rozporządzenie MEN z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, opartego na art. 188 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148) – weszło w życie 7 czerwca 2019 r.
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem MEN z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2016 r. poz. 1591).
II. Nowe uregulowania w rozporządzeniu dotyczą przede wszystkim:
1. Składu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora placówki – obecnie w skład komisji wchodzi:
1) trzech przedstawicieli organu prowadzącego;
2) trzech przedstawicieli kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę placówki doskonalenia;
3) po jednym przedstawicielu organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232), wyłonionym spośród członków ich jednostek organizacyjnych albo jednostek organizacyjnych organizacji związkowych wchodzących w skład reprezentatywnych organizacji związkowych, zrzeszających nauczycieli, obejmujących swoim zakresem działania placówkę doskonalenia, w której konkurs się odbywa;
4) jeden nauczyciel zatrudniony w placówce doskonalenia, w której konkurs się odbywa, wyłoniony na warunkach określonych w statucie tej placówki.
2. Zadań placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym:
1) Ośrodka Rozwoju Edukacji,
2) Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą z siedzibą w Warszawie,
3) placówki doskonalenia nauczycieli dla nauczyciel:
a) szkół artystycznych,
b) przedmiotów zawodowych w szkołach rolniczych,
b) przedmiotów zawodowych medycznych o zasięgu ogólnokrajowym.
3. Obowiązkowych zadań placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonych przez samorząd województwa, powiat lub gminę:
– organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie:
1) wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
2) wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego,
3) realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania,
4) diagnozowania potrzeb uczniów oraz dostosowywania procesu kształcenia i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb,
5) przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli,
6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie,
7) gromadzenia i udostępniania informacji o formach kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli dostępnych w województwie;
– organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego:
1) dyrektorów szkół i placówek, którym po raz pierwszy powierzono to stanowisko,
2) dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą,
3) nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową,
4) nauczycieli pełniących funkcję opiekuna stażu w zakresie:
a) opieki nad nauczycielami stażystami oraz
b) opracowywania przez nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna stażu projektu oceny pracy nauczyciela stażysty za okres stażu.
4. Zakresu dokumentacji kursów kwalifikacyjnych prowadzonych przez placówki doskonalenia nauczycieli – także nowy wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego.
5. Sposobu funkcjonowania doradztwa metodycznego tworzonego przez MKiDN dla nauczycieli w szkolnictwie artystycznym.
III. Tworzenie nowego systemu doradztwa metodycznego:
1. Kurator oświaty przygotowuje plan sieci doradztwa metodycznego na terenie województwa, w porozumieniu z dyrektorami publicznych placówek doskonalenia, biorąc pod uwagę:
1) liczbę nauczycieli poszczególnych specjalności w województwie,
2) potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego,
3) konieczność zapewnienia nauczycielom równego dostępu terytorialnego i przedmiotowego do doradztwa metodycznego na terenie województwa.
2. Kurator oświaty w planie sieci doradztwa metodycznego wskazuje:
1) liczbę nauczycieli-doradców metodycznych poszczególnych specjalności,
2) placówki doskonalenia, w których nauczyciele-doradcy metodyczni będą zatrudnieni, ze wskazaniem ich specjalności.
3. Zadania doradcy metodycznego powierza nauczycielowi kurator oświaty właściwy ze względu na siedzibę publicznej placówki doskonalenia, w której doradca ma być zatrudniony, w porozumieniu z dyrektorem tej placówki, po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony. Zadania doradcy metodycznego są realizowane przez nauczyciela w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zawieranej na okres (od 1 roku do 3 lat), na który zostały mu powierzone zadania doradcy metodycznego
4. Zadania doradcy metodycznego są realizowane przez nauczyciela w ramach dodatkowej umowy o pracę w publicznej placówce doskonalenia prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zawieranej na okres, na który zostały mu powierzone zadania doradcy metodycznego.
5. Łączny wymiar zatrudnienia nauczyciela w szkole lub placówce i w publicznej placówce doskonalenia nie może przekraczać 1 i 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określonego na podstawie art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela, dla stanowiska zgodnego ze specjalnością nauczyciela-doradcy metodycznego.
6. Wymagania wobec kandydata na doradcę metodycznego nauczycielowi:
1) kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
2) stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego;
3) co najmniej dobrą ocenę pracy;
4) udokumentowane osiągnięcia zawodowe;
5) kompetencje społeczne, interpersonalne i komunikacyjne;
6) umiejętności z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
7. Kurator oświaty, powierzając nauczycielowi zadania doradcy metodycznego, wskazuje publiczną placówkę doskonalenia prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, w której nauczyciel-doradca metodyczny będzie zatrudniony, i określa:
1) szczegółowy zakres zadań nauczyciela-doradcy metodycznego,
2) okres powierzenia zadań doradcy metodycznego i wymiar zatrudnienia w placówce doskonalenia.
8. Nadzór pedagogiczny nad realizacją zadań doradcy metodycznego sprawuje dyrektor publicznej placówki doskonalenia, w której nauczyciel-doradca metodyczny jest zatrudniony. W ramach sprawowanego nadzoru uwzględnia się opinie nauczycieli korzystających z pomocy nauczyciela-doradcy metodycznego. Przed przedłużeniem powierzenia zadań doradcy metodycznego kurator oświaty zasięga opinii dyrektora publicznej placówki doskonalenia, w której nauczyciel-doradca metodyczny jest zatrudniony. Opinia zawiera ocenę sposobu realizacji zadań powierzonych nauczycielowi - doradcy metodycznemu oraz okres ich realizacji.
zwiń >>