I. 28 maja 2019 r. opublikowano rozporządzenie MEN z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego, opartego na art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) – wchodzi w życie 1 września 2019 r.
Jest to objętościowo olbrzymi dokument – zawiera 4320 stron. Nowa podstawa programowa różni się od dotychczasowej przede wszystkim strukturą i zakresem treści.
Podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dotyczą w sumie 215 zawodów, w tym 6 pomocniczych, w których odbywa się kształcenie wyłącznie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
II. Nowe rozporządzenie określa podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do 32 branż (zał. nr 1–32)
1) audiowizualnej (AUD),
2) budowlanej (BUD),
3) ceramiczno-szklarskiej (CES),
4) chemicznej (CHM),
5) drzewno-meblarskiej (DRM),
6) ekonomiczno-administracyjnej (EKA),
7) elektroenergetycznej (ELE),
8) elektroniczno-mechatronicznej (ELM),
9) fryzjersko-kosmetycznej (FRK),
10) górniczo-wiertniczej (GIW),
11) handlowej (HAN),
12) hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej (HGT),
13) leśnej (LES),
14) mechanicznej (MEC),
15) mechaniki precyzyjnej (MEP),
16) metalurgicznej (MTL),
17) motoryzacyjnej (MOT),
18) ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO),
19) ogrodniczej (OGR),
20) opieki zdrowotnej (MED),
21) poligraficznej (PGF),
22) pomocy społecznej (SPO),
23) przemysłu mody (MOD),
24) rolno-hodowlanej (ROL),
25) rybackiej (RYB),
26) spedycyjno-logistycznej (SPL),
27) spożywczej (SPC),
28) teleinformatycznej (INF),
29) transportu drogowego (TDR),
30) transportu kolejowego (TKO),
31) transportu lotniczego (TLO),
32) transportu wodnego (TWO).
Załącznik nr 33 zawiera dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego, z podziałem na:
1. Wykaz dodatkowych umiejętności zawodowych (nazwa dodatkowych umiejętności zawodowych przypisana została konkretnym zawodom).
2. Efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych i kryteria weryfikacji tych efektów (cele kształcenia przypisane konkretnym dodatkowym umiejętnościom wraz z efektami kształcenia i ich kryteriami weryfikacji).
Podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego stosuje się począwszy od:
1) roku szkolnego 2019/2020 w:
a) klasie I branżowej szkoły I stopnia, która rozpoczyna się z dniem 1 września 2019 r. lub z dniem 1 lutego 2020 r.,
b) semestrze I szkoły policealnej,
c) klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum,
d) klasie I pięcioletniego technikum,
2) roku szkolnego 2020/2021 w semestrze I branżowej szkoły II stopnia.
W latach następnych rozporządzenie stosuje się również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.
III. Zastrzeżenia:
1. W przypadku uczniów, którzy rozpoczną kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 w klasie I dotychczasowego czteroletniego technikum albo w klasie I branżowej szkoły I stopnia w oddziale dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, realizują również efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów w zakresie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej (PDG), określone w części II załącznika do rozporządzenia MEN z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860 oraz z 2018 r. poz. 744).
2. Minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w podstawach programowych, w odniesieniu do poszczególnych zawodów szkolnictwa branżowego (takich szkół jak branżowa szkoła I stopnia, pięcioletnie technikum, szkoła policealna oraz w przyszłości branżowa szkoła II stopnia) - należy dostosować do wymiaru godzin określonego w ramowych planach nauczania dla publicznych szkół, zachowując tę minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego (z wyjątkiem szkoły policealnej kształcącej w formie stacjonarnej lub zaocznej).
Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (z 2019 r.) określa, że godziny stanowiące różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przeznacza się na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, związanej z nauczanym zawodem, lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Wymienione zajęcia ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, a jeżeli rada szkoły nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
3. Minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego określoną w podstawach programowych, w odniesieniu do klas dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonych w pięcioletnim technikum – należy dostosować do wymiaru godzin określonego w ramowych planach nauczania dla publicznych szkół (z 2012 r.), zachowując tę minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego.
Powyższe dotyczy następujących klas dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonych w pięcioletnim technikum:
1) klasy I czteroletniego technikum w roku szkolnym 2019/2020,
2) klasy II czteroletniego technikum w roku szkolnym 2020/2021,
3) klasy III czteroletniego technikum w roku szkolnym 2021/2022,
4) klasy IV czteroletniego technikum w roku szkolnym 2022/2023.
zwiń >>