I. W wyniku zmian w zakresie rodzajów placówek – powstania centrum kształcenia zawodowego w miejsce placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego opublikowano 19 lutego 2019 r. rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 320).
Rozporządzenie zawiera 2 załączniki:
1) ramowy statut publicznej placówki kształcenia ustawicznego,
2) ramowy statut publicznego centrum kształcenia zawodowego.
Wchodzi w życie 1 września 2019 r.
Traci moc rozporządzenie MEN z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1451).
II. Rozporządzenie jest rozwinięciem zapisów art. 112 ust. 1 i wykonuje delegację prawną art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.). Zgodnie z wymienionym artykułem ustawy statut placówki publicznej powinien określać w szczególności:
1) nazwę i typ placówki oraz jej cele i zadania,
2) organ prowadzący placówkę,
3) organy placówki oraz ich kompetencje,
4) organizację placówki,
5) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników placówki.
III. W załącznikach znajdują się ramowe statuty: nr 1 - publicznej placówki kształcenia ustawicznego, nr 2 - publicznego centrum kształcenia zawodowego.
1. Ramowy statut publicznej placówki kształcenia ustawicznego:
1) zawiera definicję nazwy placówki („Centrum Kształcenia Ustawicznego”) a także jej filii,
2) określa cele i zadania placówki wynikające z przepisów prawa oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem współdziałania z pracodawcami, szkołami i innymi podmiotami, na rzecz których placówka wykonuje zadania lub z którymi współpracuje,
3) wymienia organy placówki oraz ich szczegółowe kompetencje,
4) ustala zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi,
5) określa sprawy, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady placówki zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zasięga opinii samorządu słuchaczy,
6) ustala organizację placówki, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych,
7) określa organizację biblioteki placówki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki, a także warunki korzystania z biblioteki przez słuchaczy, nauczycieli i innych pracowników placówki, a także przez inne osoby,
8) opisuje tryb zatwierdzenia arkusza organizacji placówki,
9) określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników,
10) tworzenie stanowisk wicedyrektorów lub innych stanowisk kierowniczych,
11) określa także:
a) rodzaje nagród i warunki ich przyznawania słuchaczom,
b) rodzaje kar stosowanych wobec słuchaczy oraz tryb odwoływania się od kary,
c) prawa słuchaczy oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw słuchacza,
d) obowiązki słuchaczy,
e) przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora placówki do skreślenia słuchacza z listy słuchaczy,
f) warunki pobytu w placówce zapewniające słuchaczom bezpieczeństwo.
2. Ramowy statut publicznego centrum kształcenia zawodowego:
1) zawiera definicję nazwy centrum („Centrum Kształcenia Zawodowego”) a także jej filii,
2) określa cele i zadania centrum wynikające z przepisów prawa oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem współdziałania z pracodawcami, szkołami i innymi podmiotami, na rzecz których placówka wykonuje zadania lub z którymi współpracuje,
3) wymienia organy centrum oraz ich szczegółowe kompetencje,
4) ustala zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi,
5) ustala organizację centrum, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych,
6) określa organizację biblioteki placówki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki, a także warunki korzystania z biblioteki przez słuchaczy, nauczycieli i innych pracowników placówki, a także przez inne osoby,
7) opisuje tryb zatwierdzenia arkusza organizacji placówki,
8) określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników,
9) tworzenie stanowisk wicedyrektorów lub innych stanowisk kierowniczych,
10) określa także:
a) rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom, słuchaczom i młodocianym pracownikom,
b) rodzaje kar stosowanych wobec uczniów, słuchaczy i młodocianych pracowników oraz tryb odwoływania się od kary,
c) prawa uczniów, słuchaczy i młodocianych pracowników, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. w Nowym Jorku, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia ich praw,
d) obowiązki uczniów, słuchaczy i młodocianych pracowników,
e) przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora placówki do skreślenia ucznia, słuchacza lub młodocianego pracownika z listy uczniów, słuchaczy i młodocianych pracowników,
f) warunki pobytu w centrum zapewniające uczniom, słuchaczom i młodocianych pracownikom bezpieczeństwo,
11) określa szczegółowo organizację internatu, jeżeli internat został w centrum zorganizowany.
zwiń >>