I. Od 1 września 2017 r. funkcjonują przepisy rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658).
27 sierpnia 2019 r. opublikowano rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1627) – weszło w życie 1 września 2019 r.
Jest to przepis oparty na podstawie art. 60 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem MEN z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1270), które straciło moc zgodnie z art. 365 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.).
II. Najważniejsze zmiany rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dokonane rozporządzeniem MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1627):
1. Zmian dokonano w 7 paragrafach:
1) dodano 3 nowe §: 19a, 19b i 30a,
2) dodano 1 nowy punkt w § 2 pkt 3a,
3) nowe brzmienia uzyskały: § 2 pkt 2 i 3, § 25 pkt 7,
4) nowe brzmienia fragmentów tekstu uzyskały: § 25 pkt, § 22 ust. 1, § 29 § 36 ust. 2 i 3,
2. Kuratorzy oświaty nie sprawują od 1 września 2019 r. nadzoru pedagogicznego nad publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli (są to placówki akredytowane). Natomiast dyrektorzy tychże placówek nadal stosują przepisy rozporządzenia do sprawowania nadzoru pedagogicznego wewnętrznego.
3. Kuratorzy oświaty prowadzą monitorowanie, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, wykorzystując wyłącznie arkusze monitorowania zatwierdzone przez MEN.
4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny zawiadamia dyrektora szkoły lub placówki o zamiarze przeprowadzenia monitorowania przewidzianego w planie nadzoru pedagogicznego, w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym rozpoczęciem monitorowania o jego terminie i zakresie.
III. Od 1 września 2017 r. funkcjonują przepisy rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611) ściśle powiązanego z nadzorem pedagogicznym, a szczególnie organizacją ewaluacji zewnętrznej przez organy nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami.
21 sierpnia 2019 r. opublikowano rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2019 r. poz. 1575) - weszło w życie 1 września 2019 r.
Jest to przepis oparty na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.).
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2015 r. poz. 1214), które straciło moc zgodnie z art. 365 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.).
IV. Najważniejsze zmiany rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek dokonane rozporządzeniem MEN z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2019 r. poz. 1575) – zmian dokonano w:
1. części II teraz dotyczącej Wymagań wobec szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, szkół artystycznych, placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego – nowe brzmienie otrzymały wymagania:
1) nr 4 o brzmieniu „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”, które częściowo nie dotyczy branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz szkół i placówek dla dorosłych,
2) nr 6 o brzmieniu „Rodzice są partnerami szkoły lub placówki”, które nie dotyczy branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz szkół i placówek dla dorosłych,
3) nr 7 o brzmieniu „Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”,
4) nr 8 o brzmieniu „Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych”, które dotyczy:
a) do dnia 31 sierpnia 2023 r. również przeprowadzonego w latach wcześniejszych egzaminu gimnazjalnego,
b) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie przeprowadzanego do dnia 31 października 2027 r.,
c) egzaminu zawodowego przeprowadzanego od roku szkolnego 2019/2020,
2. części VI teraz dotyczącej Wymagań wobec szkół specjalnych przysposabiających do pracy, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – nowe brzmienie otrzymało wymaganie:
nr 7 o brzmieniu „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych”, które dotyczy egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego, a do dnia 31 sierpnia 2023 r. dotyczy również przeprowadzonego w latach wcześniejszych egzaminu gimnazjalnego,
3. części VII teraz dotyczącej Wymagań wobec szkół przy zakładach karnych i aresztach śledczych – nowe brzmienie otrzymały wymagania:
nr 5 o brzmieniu „Szkoła organizuje procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego i innych badań zewnętrznych i wewnętrznych”, które dotyczy:
a) do dnia 31 sierpnia 2023 r. również przeprowadzonego w latach wcześniejszych egzaminu gimnazjalnego,
b) egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie przeprowadzanego do dnia 31 października 2027 r.,
c) egzaminu zawodowego przeprowadzanego od roku szkolnego 2019/2020,
4. części VIII teraz dotyczącej Wymagań wobec szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich – nowe brzmienie otrzymały wymagania:
1) nr 1 o brzmieniu „Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów”,
2) nr 5 o brzmieniu „Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”,
3) nr 6 o brzmieniu „Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”,
4) nr 7 o brzmieniu „Szkoła w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych”, które dotyczy egzaminu ósmoklasisty, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego, a do dnia 31 sierpnia 2023 r. dotyczy również przeprowadzonego w latach wcześniejszych egzaminu gimnazjalnego.
zwiń >>