I. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania (poprzednio MEN a obecnie MEiN) na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082):
1. art. 30b – w przypadkach uzasadnionych nadzwyczajnymi okolicznościami zagrażającymi życiu lub zdrowiu dzieci i młodzieży może czasowo ograniczyć lub czasowo zawiesić funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze kraju lub jego części, uwzględniając stopień zagrożenia na danym obszarze
2. art. 30c – w przypadkach, o którym mowa w art. 30b, może wyłączyć stosowanie niektórych przepisów ustaw: „prawo oświatowe”, „o systemie oświaty” oraz „o finansowaniu zadań oświatowych” w odniesieniu do wszystkich lub niektórych jednostek systemu oświaty, w szczególności w zakresie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów, organizacji roku szkolnego i organizacji pracy tych jednostek, a także wprowadzić w tym zakresie odrębne unormowania, tak aby zapewnić prawidłową realizację celów i zadań tych jednostek.
II. Aktualnie na podstawie art. 30b cytowanej ustawy funkcjonuje rozporządzenie MEiN z dnia 26 stycznia 2022 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2022 r. poz. 186), w którym dokonano już trzech zmian (Dz. U. z 2022 r. poz. 213, poz. 335 i poz. 367).
1. zmiana (Dz. U. z 2022 r. poz. 213), która weszła w życie 31 stycznia 2022 r. dotyczyła uzupełnienia pominiętych dotąd uregulowań o organizacji szkolenia sportowego w szkołach o charakterze sportowym oraz zajęć praktycznych w oddziałach przygotowania wojskowego w LO i technikach w okresie pandemii COVID-19.
2. zmiana (Dz. U. z 2022 r. poz. 335), która weszła w życie 10 lutego 2022 r. dotyczyła przede wszystkim przesunięcia z 31 sierpnia 2022 r. na dzień do 31 grudnia 2022 r. możliwości ograniczania przez MEiN w całości lub w części funkcjonowanie publicznych i niepublicznych jednostek systemu oświaty, w których odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia zostały zawieszone.
3. zmiana (Dz. U. z 2022 r. poz. 367), która weszła w życie 12 lutego 2022 r. dotyczyła przesunięcia z 27 lutego 2022 r. do 20 lutego 2022 r. daty ograniczenia na obszarze kraju funkcjonowanie publicznych i niepublicznych szkół i placówek.
III. Na podstawie art. 30c cytowanej ustawy funkcjonuje rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.). Od początku istnienia przepisu dokonano w nim łącznie 29 zmian, z czego od 1 stycznia 2022 r. obowiązują już trzy zmiany (Dz. U. z 2021 r. poz. 2394, z 2022 r. poz. 339 i poz. 421).
1. zmiana (Dz. U. z 2021 r. poz. 2394), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. dotyczyła dookreślenia wydatków bieżących, o których mowa w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1930), oznaczonych symbolem „Wbt-1” – od 1 stycznia 2022 r, nie wlicza się tu wsparcia wydatkowanego zgodnie z art. 65 ust. 28a ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, ze zm.) w związku z art. 9 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2368).
2. zmiana (Dz. U. z 2022 r. poz. 339), która weszła w życie 10 lutego 2022 r. dotyczyła szczegółowego określenia możliwości organizacji zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej od dnia 1 marca 2022 r. do dnia 20 grudnia 2022 r. w publicznych i niepublicznych:
1) szkołach podstawowych,
2) szkołach ponadpodstawowych,
3) szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.
W związku z wymienionym uregulowaniem MEiN podał do publicznej wiadomości na stronie internetowej ministerstwa:
1) wzór informacji o planowanych w szkole dodatkowych zajęciach specjalistycznych;
2) wzór wniosku o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie organizacji dodatkowych zajęć specjalistycznych;
3) wzór formularza rozliczenia wykorzystania dotacji celowej na dofinansowanie;
4) wzór tabelarycznego zestawienia, które zawiera imiona i nazwiska osób, które prowadziły dodatkowe zajęcia specjalistyczne, numery PESEL tych osób, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, liczbę godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych przeprowadzonych przez poszczególne osoby, własnoręczne podpisy tych osób potwierdzające prowadzenie tych zajęć w liczbie wykazanej w zestawieniu oraz sumę godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych przeprowadzonych przez wszystkie te osoby.
3. zmiana (Dz. U. z 2022 r. poz. 421), która weszła w życie 19 lutego 2022 r. dotyczyła uzupełnienia pominiętych dotąd uregulowań:
1) o organizacji turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników rozpoczętych w okresie od dnia 27 stycznia 2022 r. do dnia 20 lutego 2022 r., które są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
2) przedłużenia terminu (jak w roku ubiegłym) złożenia zaświadczenia lub orzeczenia lekarskiego w procesie rekrutacji do szkoły kształcącej zawodowo na rok szkolny 2022/2023 – nie później niż do dnia 23 września 2022 r.
zwiń >>