Sejm RP uchwalił ostatecznie ustawę 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw:
Niniejszą ustawą zmienia się także 7 (oprócz ustawy o systemie oświaty) innych ustaw:
- ustawę z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- ustawę z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe,
- ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych,
- ustawę z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw zawiera m.in.:
1. Uregulowanie organizacji egzaminu ósmoklasisty i maturalnego przeprowadzanych w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 połączone z wydaniem przez Ministra Edukacji i Nauki wymagań egzaminacyjnych w/w egzaminów.
2. Standaryzację obowiązkowego zatrudnienia nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła (generalnie od 1 września 2024) r.
W okresie przejściowym, czyli w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów w/w nauczycieli nie ma być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów – jeżeli liczba uczniów przekracza 100;
2) 1 etat – jeżeli liczba uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu – jeżeli liczba uczniów wynosi od 1 do 30.
Docelowo 1 września 2024 r. łączna liczba etatów w/w nauczycieli zostanie zwiększona.
3. Uregulowanie problematyki nauczania „zdalnego”.
W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane:
1) z wykorzystaniem narzędzia informatycznego (Zintegrowana Platforma Edukacyjna), lub
2) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem i rodzicem, lub
3) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub
4) w inny sposób niż określone w w/w pkt 1–3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
O sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor informuje organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, mogą odstąpić od organizowania dla uczniów zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
4. Uregulowanie problematyki nauczania „zdalnego” w szkole znajdującej się w podmiocie leczniczym.
Szkoła, do której uczeń uczęszczał przed przyjęciem do podmiotu leczniczego, w którym nie zorganizowano szkoły specjalnej, na wniosek rodziców ucznia, oraz w porozumieniu z kierownikiem tego podmiotu i organem prowadzącym tę szkołę, umożliwia uczniowi realizację w podmiocie leczniczym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie ucznia.
5. Zmianę statutów przedszkoli, szkół i placówek w zakresie szczegółowej organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
1) w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć,
2) sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć,
3) warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danej jednostce systemu oświaty technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
Statut szkoły określa także sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki.
6. Umożliwienie uczniowi realizacji zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – realizuje to dyrektor szkoły, na wniosek rodziców ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania i w porozumieniu z organem prowadzącym - realizację zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
Podobnie dzieje się w przypadku indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
zwiń >>