I. 2 sierpnia 2019 r. opublikowano rozporządzenie MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450) – weszło w życie z dniem 3 sierpnia 2019 r.
Było poprzedzone rozporządzeniem MNiSW z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r. poz. 131), które straciło moc z dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia na podstawie art. 349 pkt 6 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534).
II. Skutki nowego rozporządzenia:
1. Studia rozpoczęte przed rokiem akademickim 2019/2020 prowadzi się na podstawie dotychczasowych programów kształcenia.
2. Rok akademicki 2018/2019 jest ostatnim rokiem, w którym uczelnie rozpoczęły kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela na dotychczasowych zasadach i będą je kontynuować do zakończenia rozpoczętego cyklu kształcenia.
3. Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela określony w nowym rozporządzeniu ma zastosowanie od cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akademickim 2019/2020.
III. Załącznik nr 1 - Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela określa:
1. Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela ma zastosowanie do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu, nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych, nauczyciela prowadzącego zajęcia i nauczyciela psychologa.
2. Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela nie ma zastosowania do kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej), nauczyciela szkoły specjalnej i oddziału specjalnego oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela jest prowadzone na studiach:
1) pierwszego stopnia (trwają nie krócej niż 6 semestrów),
2) drugiego stopnia (trwają nie krócej niż 3 semestry),
3) jednolitych studiach magisterskich (trwają nie krócej niż 9 semestrów),
2) podyplomowych (trwają nie krócej niż 3 semestry)
Studia niestacjonarne mogą trwać dłużej niż odpowiednie studia stacjonarne.
IV. Załącznik nr 2 - Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej) określa:
1. Studia realizowane są tylko w formie jednolitych studiów magisterskich i przygotowują kompleksowo nauczyciela do realizacji wszystkich zajęć wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz dla edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej.
2. Studia stacjonarne trwają nie krócej niż 9 semestrów.
3. Studia niestacjonarne mogą trwać dłużej niż studia stacjonarne.
4. Kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przyporządkowany do dyscypliny naukowej – pedagogika, jako dyscypliny wiodącej.
5. Kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III SP) obejmuje przygotowanie merytoryczne i przygotowanie pedagogiczne.
6. Przygotowanie pedagogiczne obejmuje przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i przygotowanie dydaktyczne.
V. Załącznik nr 3 - Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela szkoły specjalnej i oddziału specjalnego oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi określa:
Va. w zakresie (grupa I):
1) edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki),
2) edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki),
3) edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
4) pedagogiki leczniczo-terapeutycznej,
5) edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
6) edukacji włączającej,
1. Kształcenie jest prowadzone na:
1) jednolitych studiach magisterskich na kierunku pedagogika specjalna (trwają nie krócej niż 9 semestrów),
2) na studiach podyplomowych (trwają nie krócej niż 3 semestry).
2. Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej może być prowadzone dla osób, które:
1) posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
2) posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
Vb. w zakresie (grupa II):
1) pedagogiki resocjalizacyjnej,
2) logopedii,
3) wczesnego wspomagania rozwoju.
Kształcenie jest prowadzone :
1. na kierunku pedagogika specjalna - jednolite studia magisterskie (trwają nie krócej niż 9 semestrów),
2. na kierunku innym niż pedagogika specjalna:
- na studiach pierwszego stopnia (trwają nie krócej niż 6 semestrów),
- na studiach drugiego stopnia (trwają nie krócej niż 3 semestry).
zwiń >>