I. 10 września 2021 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw (poz. 1655) rozporządzenie MKDNiS z dnia 3 września 2021 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych – weszło ono w życie z dniem 11 września 2021 r. i zastąpiło rozporządzenie MKiDN z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. poz. 784).
Podstawą do wydania przepisu wykonawczego jest ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762).
II. Najważniejsze zmiany:
1. Przyjęto rozwiązanie zbliżone do istniejących w resorcie właściwym w sprawie oświaty i wychowania, a mianowicie odstąpiono od dotychczasowego zapisu, że zdobycie kwalifikacji do prowadzenia zajęć może nastąpić w ramach studiów na dowolnym kierunku lub specjalności, w ramach których kandydat nabył niezbędną wiedzę merytoryczną do prowadzenia odpowiednich zajęć.
W zamian wymagane jest ukończenie kierunku, którego efekty uczenia się, o których mowa w ustawie o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu lub tych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym lub na innym kierunku, a jedynie w dyscyplinie artystycznej zgodnej z typem szkoły artystycznej lub rodzajem placówki artystycznej.
2. Zdefiniowano, dostosowując do zmian po reformie oświatowej od 2017 r., szkoły i placówki funkcjonujące w oświacie artystycznej.
I tak:
– przez zakład kształcenia nauczycieli należy rozumieć kolegium nauczycielskie, nauczycielskie kolegium języków obcych, studium nauczycielskie, studium wychowania przedszkolnego, studium nauczania początkowego lub pedagogiczne studium techniczne;
– przez bursę szkolnictwa artystycznego należy rozumieć placówkę zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, dla której organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
– przez ogólnokształcącą szkołę artystyczną należy rozumieć szkołę artystyczną realizującą kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne;
– szkołę muzyczną należy rozumieć jako:
a) szkołę muzyczną I stopnia,
b) szkołę muzyczną II stopnia,
c) ogólnokształcącą szkołę muzyczną I stopnia,
d) ogólnokształcącą szkołę muzyczną II stopnia,
e) policealną szkołę muzyczną;
– szkołę plastyczną należy rozumieć jako:
a) liceum sztuk plastycznych,
b) policealną szkołę plastyczną;
– szkołę baletową należy rozumieć jako:
a) ogólnokształcącą szkołę baletową,
b) szkołę sztuki tańca.
III. Inne ważne uregulowania:
1. definicja przygotowania pedagogicznego z określeniem wymogów godzinowych,
2. nowy model kwalifikacji dla nauczycieli zajęć edukacyjnych artystycznych w szkołach artystycznych i placówkach artystycznych,
3. szczególne wymogi dotyczące zatrudnienia w szkole muzycznej i plastycznej, baletowej, sztuki cyrkowej,
4. szczególne rozwiązania w zakresie zatrudnienia na stanowisku nauczyciela zajęć edukacyjnych artystycznych, określanych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach artystycznych jako inne zajęcia edukacyjne,
5. wymagania, które powinna spełniać osoba posiadająca kwalifikacje do nauczania zajęć edukacyjnych ogólnokształcących w szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne,
6. odrębne wymagania kwalifikacyjne w zakresie języków obcych,
7. kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć w placówkach artystycznych,
8. kwalifikacje takich specjalistów, jak np. bibliotekarz, psycholog, pedagog,
9. rozwiązania przejściowe, jak m.in. uznanie osiągniętego przygotowania pedagogicznego przez osoby, które uzyskały je przed dniem wejścia w życie przepisów rozporządzenia MNiSW z 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 890).
zwiń >>