Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Komentarz – nowości w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
I. Na podstawie art. 127 ust. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe zostało wydane rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743) – obowiązuje od 15 września 2017 r.
II. Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. poz. 1072) – straciło moc 14 września 2017 r.
III. Najważniejsze ustalenia rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii:
1) określa orzeczenia i opinie:
a) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
c) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
d) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
e) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
2) orzeczenia i opinie są wydawane na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia, wniosek składa się w postaci papierowej albo elektronicznej,
3) w celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przewodniczący zespołu orzekającego może zwrócić się do dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę – opinię o ustalonej przez rozporządzenie zawartości wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii,
- Czy dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju przekazywana z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola należny się również w czasie przerwy wakacyjnej? Czy można traktować ta dotację jak dotację przedszkolną, należną również w czasie wakacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przyjęłam dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do Przedszkola z oddziałami integracyjnymi. Zalecenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej realizacja kształcenia w Przedszkolu Specjalnym. Kierownik Oświaty z Gminy odmówiła subwencji na dziecko. Tłumacząc, że jako Przedszkole Integracyjne nie mogę przyjąć dziecka. Uważam że mogłam przyjąć, a nawet powinnam, zapewniając zalecenie realizacji potrzeb edukacyjnych. A rodzic ma prawo wyboru.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie kompetencji dyrektora w kwestii sprawowanego nadzoru. Jestem pracownikiem poradni psychologiczno-pedagogicznej. Mój dyrektor w ostatnim czasie do formułowanych przeze mnie i innych specjalistów opinii i orzeczeń zaczął dopisywać swoje wnioski, zalecenia tzn. uzupełniać już napisane opinie słusznymi, jego zdaniem, uwagami. Większość specjalistów nie zgadza się z tymi dodatkowo naniesionymi informacjami. Dokument taki wraca do pracownika, gdzie następnie ma on podpisać się pod sformułowaniami, których nie jest autorem. Czy taka ingerencja w niezależność opinii (jeśli nie narusza ona przepisów oraz jest zgodna z zebranym materiałem), ma podstawę prawną? Co z ochroną praw autorskich? Pod opinią podpisują się konkretni specjaliści i to oni biorą w dużej mierze odpowiedzialność za swoje słowa. Proszę o poradzenie mi jak daleko sięgają tutaj uprawnienia dyrektora.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczennica posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (autyzm, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym), w którym podano jako najkorzystniejszą placówkę realizacji obowiązku szkolnego szkołę specjalną lub integracyjną, może chodzić do szkoły ogólnodostępnej; a raczej kontynuować tam naukę. Rodzic oraz dyrektor szkoły wyrazili na to zgodę. Czy przepisy prawa oświatowego zabraniają tego?
Inne Przeczytaj odpowiedź