I. 22 stycznia 2021 r. ustanowiono kolejny nowy urząd w polskiej oświacie – Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego:
rozporządzenie RM z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 142).
Poprzednio, 22 października 2020 r. ustanowiono pierwszy tego typu urząd w polskiej oświacie – Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego, którym została Marzena Machałek.
II. 1. Pełnomocnikiem do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego jest nowy sekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – od 22 stycznia 2021 r. jest nim Tomasz Rzymkowski.
2. Rozporządzenie określiło pakiet zadań Pełnomocnika, należy do nich:
1) koordynacja działań w zakresie kształcenia ogólnego, w tym analiza rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących funkcjonowania szkół, w szczególności organizacji roku szkolnego, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki i społecznych organów szkoły;
2) analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz systemu zewnętrznego oceniania;
3) monitorowanie spraw dotyczących organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym;
4) koordynacja prac związanych z opracowaniem standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i kwalifikacjami nauczycieli, a także uznawaniem kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
5) analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań dotyczących nadzoru pedagogicznego, identyfikowanie problemów w tym zakresie oraz formułowanie wniosków, a także przygotowywanie propozycji podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa.
3. Pełnomocnik wykonuje swoje zadania:
1) współdziałając z organami administracji rządowej, które są obowiązane do udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie mu informacji i dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań,
2) współpracując z jednostkami systemu oświaty, radami rodziców, organami jednostek samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi.
4. Pełnomocnik w zakresie powierzonych mu zadań może:
1) wnosić opracowane przez siebie projekty dokumentów rządowych, wynikające z zakresu jego zadań, do rozpatrzenia przez Radę Ministrów (w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, za zgodą Prezesa Rady Ministrów),
2) zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz,
3) powoływać zespoły eksperckie lub doradcze.
5. Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania oceny i wnioski związane z realizacją powierzonych mu zadań.
Leszek Zaleśny
zwiń >>