I. 22 października 2020 r. ustanowiono ważny urząd w polskiej oświacie – Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego:
rozporządzenie RM z dnia 22 października 2020 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1865).
Jednocześnie 22 października 2020 r. zniesiono urząd Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki (ustanowiony rozporządzeniem RM z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki - Dz. U. poz.1194):
rozporządzenie RM z dnia 22 października 2020 r. w sprawie zniesienia Pełnomocnika Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1864).
II. 1. Pełnomocnikiem jest sekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – od 23 października 2020 r. jest nim Marzena Machałek.
2. Rozporządzenie rozszerzyło pakiet zadań aktualnego Pełnomocnika w stosunku do zadań poprzedniego Pełnomocnika do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, obecnie zadania ujmują:
1) analizę obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki (w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny, w tym programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki),
2) przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wzmocnienia bezpieczeństwa i reagowania na bieżące problemy związane z występowaniem zagrożeń w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego,
3) upowszechnianie i rekomendowanie rozwiązań dotyczących profilaktyki problemów dzieci i młodzieży we współpracy międzysektorowej,
4) przygotowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych i społecznych w celu wdrożenia edukacji włączającej, zapewniającej:
a) rzeczywiste włączenie i integrację społeczną uczniów, w tym z niepełnosprawnością,
b) wysoką jakość ich kształcenia i rozwoju,
5) koordynację polityki państwa w zakresie kształcenia zawodowego, w tym rozwiązań organizacyjno-prawnych służących:
a) odbudowie prestiżu kształcenia zawodowego,
b) dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy,
6) koordynację planowania strategicznego i wdrażania polityki uczenia się przez całe życie.
3. Pełnomocnik wykonuje swoje zadania:
1) współdziałając z organami administracji rządowej, które są obowiązane do udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie mu informacji i dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań,
2) współpracując z jednostkami systemu oświaty, radami rodziców, organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, pracodawcami, organizacjami pracodawców.
4. Pełnomocnik w zakresie powierzonych mu zadań może:
1) wnosić opracowane przez siebie projekty dokumentów rządowych, wynikające z zakresu jego zadań, do rozpatrzenia przez Radę Ministrów (w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, za zgodą Prezesa Rady Ministrów),
2) zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz,
3) powoływać zespoły eksperckie lub doradcze.
5. Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania oceny i wnioski związane z realizacją powierzonych mu zadań.
Leszek Zaleśny
zwiń >>