I. Parlament uchwalił dwie ustawy, w których zawarł między innymi zmiany ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Mianowicie:
1. 16 maja 2017 r. opublikowano w Dz. U. z 2017 r. poz. 949 ustawę z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw, w której oprócz ustawy o systemie informacji oświatowej w art. 2 zawarto zmianę ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
II. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw zawiera w art. 2 zmiany dokonane w 9 artykułach ustawy o systemie oświaty.
1. Zmiany w ustawie o systemie oświaty wchodzą w życie w dwóch terminach:
– 16 czerwca 2017 r. - są zmiany dotyczące art. 14 ust. 5aa, art. 14d ust. 1a, art. 79a ust. 3, art. 80 ust. 2dd oraz art. 90 ust. 2ed,
- 1 września 2017 r. - są zmiany dotyczące art. 3 pkt 18, art. 22ae ust. 5a pkt 1, art. 22aga oraz art. 44zu ust. 4a.
2. Zmiany w ustawie o systemie oświaty, które weszły w życie 16 czerwca 2017 r.:
1) precyzują wiek dzieci uczęszczających do przedszkola lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej (także zamieszkujących w innej gminie), których dotyczy opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego – powyższa opłata jest pobierana do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat,
2) określają, że przez dzieci w wieku do 5 lat, które mają prawo do wychowania przedszkolnego, rozumie się dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat.
3. Zmiany w ustawie o systemie oświaty, które wejdą w życie 1 września 2017 r.:
1) zmieniają, zgodnie z oczekiwaniami praktyków, definicję niepełnosprawności sprzężonych – obecnie należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności,
2) ustalają, że egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego nauczanego od klasy IV szkoły podstawowej, stanowiącego kontynuację nauczania tego języka w klasach I–III.
4. Zmiany w ustawie o systemie oświaty ustalają, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 22aga ustawy o systemie oświaty w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (25 lipca 2020 r.).
III. Ustawa z dnia 22 czerwca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją programu „Za życiem” zawiera w art. 1 zmianę ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Zmiana, która wejdzie w życie 1 września 2017 r. polega na dodaniu art. 90v, w którym określa się zadania resortu oświaty i jednostek samorządu terytorialnego w zakresie pomocy uczennicom w ciąży, w tym stworzenie im możliwości kontynuowania nauki oraz utworzenia ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych:
1) na realizację wymienionych zadań minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może udzielić jednostkom samorządu terytorialnego wsparcia finansowego w formie dotacji celowej,
2) starosta wskaże publiczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę podstawową, w tym specjalną, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy, albo poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, które w danym powiecie będą pełnić funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego,
3) do zadań wiodących ośrodków należy udzielanie kompleksowego wsparcia rodzinom z dziećmi, od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3. roku życia, obejmującego w szczególności udzielanie informacji rodzinom, zapewnienie usług specjalistów w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny oraz koordynowanie działań służących wykorzystaniu dostępnych usług, w tym zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
zwiń >>