Sejm przyjął 23 czerwca 2022 r. ustawę o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, która zakłada uproszczenie i odbiurokratyzowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli oraz określającego zasady wzrostu wynagrodzeń.
Ustawa została przekazana do procedowania w Senacie.
Niniejszą ustawą zmienia się:
- ustawę z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- ustawę z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawę z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Ustawa o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw w związku z uwagami zgłoszonymi w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych został nieco uzupełniona. Oto najważniejsze zmiany i uzupełnienia przyjęte przez Sejm.
1. Określono katalog danych zawartych we wnioskach o podjęcie postępowania egzaminacyjnego oraz kwalifikacyjnego – ponieważ usunięto miejsce urodzenia z wszystkich dokumentów zawierają one tylko:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę urodzenia oraz adres do korespondencji nauczyciela;
c) miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko;
d) podpis nauczyciela.
2. Odstąpiono od prowadzenia rejestru wydanych zaświadczeń o zdaniu egzaminu lub uzyskaniu akceptacji, z uwagi na brak uzasadnionego celu prowadzenia takich rejestrów.
3. Ponieważ szczegółowe uregulowania w zakresie awansu zawodowego będą zawarte w rozporządzeniu, w ustawie w sposób ogólny zdefiniowano:
a) przygotowanie do zawodu nauczyciela,
b) wymagania do uzyskania stopnia awansu nauczyciela mianowanego oraz dyplomowanego,
c) dokumentację załączaną do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego – to:
- oryginały lub kopie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego,
- w przypadku wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego – także opis i analizę sposobu spełniania wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowania działań na rzecz oświaty oraz ich efektów.
4. Określono zadania mentora – to:
a) wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole;,
b) udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego,
c) dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela,
d) umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć;
e) obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem;
f) inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych.
5. Określono w sposób wyczerpujący dane, jakie mają zawierać dokumenty przewidziane w art. 9g ust. 10 ustawy Karta Nauczyciela, czyli:
a) akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela,
b) opinia komisji obserwującej prowadzone przez nauczyciela zajęcia,
c) zaświadczenie o zdaniu egzaminu i akceptacji.
6. Uszczegółowiono wytyczne zawarte w przepisach upoważniających ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, Ministrem Obrony Narodowej i Ministrem Sprawiedliwości do wydania rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
7. Określono, że dyrektor szkoły decyduje o wymiarze zajęć prowadzonych w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela oraz wyborze jednej z osób do komisji obserwującej prowadzone przez nauczyciela zajęcia i wydającej opinię.
8. Zapewniono możliwość, aby w skład komisji obserwującej prowadzone przez nauczyciela zajęcia w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu i wydającej opinię, powoływany był albo ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, albo nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony na stanowisku psychologa, pedagoga lub pedagoga specjalnego, w tej samej lub innej szkole.
9. Doprecyzowano kwestię braku możliwości ponownego zatrudnienia nauczyciela w tej samej szkole w przypadku uzyskania negatywnej oceny pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela przez wskazanie, że nauczyciel nie może być ponownie zatrudniony w tej samej szkole do czasu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
10. W przypadku, gdy nauczyciele zatrudnieni w szkołach polskich, oraz w publicznych szkołach i zespołach szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej będą prowadzili obserwowane zajęcia w formie wideokonferencji przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych umożliwiających przesyłanie dźwięku i obrazu w czasie rzeczywistym, jeżeli będzie się to wiązało z przetwarzaniem danych osobowych dziecka i wizerunku na tych zajęciach, dodano wymóg uzyskania zgody rodzica dziecka.
zwiń >>