Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Kompetencje matematyczno-przyrodnicze uczniów – konferencja z udziałem wiceministra edukacji
Nauka programowania we współczesnej szkole oraz korelacje pomiędzy przedmiotami – to główne tematy piątkowej konferencji „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów”, zorganizowanej w ramach cyklu EDUinspiracje.
W konferencji udział wziął Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN.
Podczas swojego wystąpienia wiceminister edukacji przypomniał, jak wyglądały prace nad przygotowaniem nowej podstawy programowej. Podkreślił, że zmiany programowe są istotnym elementem wdrażanej obecnie reformy edukacji w Polsce.
– Trudno sobie wyobrazić nowoczesne państwo i wzrost gospodarczy bez matematyki, informatyki i przedmiotów przyrodniczych – powiedział Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN.
Wiceminister edukacji podkreślił, że do 8-letniej szkoły podstawowej wprowadzone zostaną nowe obowiązkowe zajęcia: geografia, biologia, chemia i fizyka. Będą one włączane stopniowo, począwszy od klasy piątej, uwzględniając dotychczasowe umiejętności uczniów oraz ich możliwości.
Wiceminister Maciej Kopeć podczas swojego wystąpienia przytoczył wnioski z kilku badań dotyczących nauczania przedmiotów przyrodniczych w szkołach oraz nastawienia samych uczniów do nauki i postawy wobec szkoły.
– Badania edukacyjne wskazują, że nauka przedmiotów przyrodniczych sprawia uczniom przyjemność. Okazuje się, że nie wiążą oni jednak swojej dalszej drogi życiowej z tymi przedmiotami – powiedział Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN.
Na zakończenie wiceminister edukacji zachęcał uczestników konferencji do przedstawiania swoich uwag i opinii dotyczących nowej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych, która w piątek, 28 kwietnia br. została przekazana do prekonsultacji.
Podczas inauguracji konferencji, dr Anna Beata Kwiatkowska z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu wygłosiła wykład o programowaniu w edukacji w kontekście rozwoju cywilizacyjnego. Z kolei prof. dr hab. Andrzej Wysmołek z Uniwersytetu Warszawskiego wskazywał w swoim wystąpieniu na rolę fizyki we współczesnym świecie. O rozwoju kompetencji matematyczno-przyrodniczych w Unii Europejskiej mówił dr Paweł Poszytek, z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. W konferencji uczestniczyli również eksperci w dziedzinie edukacji oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia.
Podczas piątkowej konferencji zostały przedstawione przykłady unijnych projektów edukacyjnych, które kładą nacisk na synergię pomiędzy przedmiotami matematycznymi i przyrodniczymi.
Jednym z takich przykładów jest program „GREAT ‒ Geological Rock Education Anywhere Today”, który zostanie zaprezentowany podczas sesji tematycznej poświęconej geografii. Dzieci zaangażowane w tę inicjatywę przygotowywały prezentacje wybranych formacji geologicznych. Realizując zadanie, uczniowie musieli wykazać się umiejętnością pracy w międzynarodowej grupie oraz kreatywnością, a także wykorzystaniem wiedzy teoretycznej w praktyce, m.in. na temat geologii i krajobrazu regionu. Istotne było także jednoczesne rozwijanie umiejętności językowych i komputerowych.
Podczas piątkowej konferencji zaprezentowano także projekt edukacyjny „MAVEN – Math Via English”. Młodzi ludzie, wykorzystując technologie informacyjno-komunikacyjne, mieli za zadanie opracowanie i rozwiązanie określonych zadań problemowych. Dodatkowo, aby lepiej się poznać, uczniowie przygotowali wiersze-akrostychy w języku angielskim, zawierające ich imiona w powiązaniu ze słownictwem matematycznym. Grupy projektowe przygotowały również filmy i glogi – interaktywne postery o uczestnikach projektu. W ten sposób dzieci uczyły się nie tylko pojęć matematycznych, ale także języka obcego, wykorzystując przy tym nowoczesne technologie.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2017/05/01
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe