Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności :edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?; 2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?; 3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego , powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?; 4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu?Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
1. Czy osoba posiadająca wykształcenie wyższe zawodowe na kierunku pedagogika specjalna o specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością oraz na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną może pracować z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną ? Czy osoba, aby mogła pracować z w/w wychowankami musi mieć ukończone studia z zakresu oligofrenopedagogiki?
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (tekst jednolity, Załącznik do obwieszczenia MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. (D.U z 2015r. poz. 1264)
ad 1) Tak, taka osoba musi posiadać kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki, albowiem kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim posiada osoba, która:
- ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki
lub
- ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki
lub
- ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.(§ 14.)
2. Ile godzin zajęć praktycznych i teoretycznych trzeba mieć w suplemencie do dyplomu, aby uznać ,że ma się kwalifikacje do pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną?
ad 2) Nie ma rozgraniczenia na kwalifikacje do pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w zależności od stopnia tej niepełnosprawności. Jak wspomniano wyżej trzeba mieć kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki oraz udokumentowane co najmniej 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. (§ 1.)
3. Czy osoba pracująca na stanowisku nauczyciel z wychowankami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w dniu złożenia wniosku o awans na stopień nauczyciela kontraktowego, powinna mieć kwalifikacje z oligofrenopedagogiki?
ad 3) Jeśli dana osoba została zatrudniona na stanowisku nauczyciela do pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie – to znaczy, że dyrektor placówki uznał jej kwalifikacje. Jeśli taka osoba została jednak zatrudniona bez posiadania stosownych kwalifikacji – to nie może rozpocząć stażu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego.
4. Czy osoba z wykształceniem pedagogicznym , która nie pracowała z dziećmi jako nauczyciel przez 5 lat lub więcej, traci prawo do wykonywania zawodu? Czy musi się dokształcić, aby móc pracować w zawodzie nauczyciela?
ad 4) Raz nabyte uprawnienia do bycia nauczycielem - poświadczone dyplomem ukończenia stosownych studiów z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym - ważne są bez względu na to, kiedy dana osoba rozpoczęła pracę w zawodzie, czy też miała kilkuletnią przerwy w jego wykonywaniu. Długość przerwy lub okres, który upłynął od ukończenia studiów nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia. Ważne, by taka osoba miała kwalifikacje wymagane do nauczania danego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, co w opisanym przypadku tyczy się kwalifikacji z oligofrenopedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie czy można łączyć II z III klasą gimnazjum upośledzenie w stopniu lekkim?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Do listopada należało wprowadzić zmiany w statutach szkół, przedszkoli... Proszę o informację, czy i jakie zmiany dotyczą statutów placówek niepublicznych: niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz niepublicznego centrum doskonalenia nauczycieli..
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy przeprowadzać egzaminy klasyfikacyjne po I semestrze, mimo,iż ten przedmiot będzie jeszcze kontynuowany w II semestrze?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób "w procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam, jestem nowym dyrektorem powołanym (bez przeprowadzenia procedury konkursowej) od grudnia 2013 r. Dotychczas obowiązywała w szkole koncepcja pracy szkoły wprowadzona przez poprzedniego dyrektora. Kiedy i w jaki sposób wprowadzić nową koncepcję pracy szkoły?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe