Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy w szkole niepublicznej specjalnej z uczniami z sprzężonymi niepełnosprawnościami nauczycielowi oprócz zajęć przedmiotowych mogę przydzielić godziny jako nauczyciel wspomagający np. podczas wychowania fizycznego?; 2. Proszę o wyjaśnienie: co to są inne czynności zlecone przez dyrektora, inne obowiązki nauczyciela oraz opieka nad uczniami dowożonymi, czy to mogę zlecić nauczycielowi licząc godziny do pełnego etatu?
Po pierwsze: Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015 poz 1113) w szkołach specjalnych nie zatrudnia się dodatkowo nauczycieli (tzw. wspomagających) posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie rozwiązania obligatoryjne przewidziano jedynie dla przedszkoli ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli integracyjnych, szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkół integracyjnych oraz dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone. Stąd wniosek, że - zarówno w publicznej, jak niepublicznej szkole specjalnej - na zatrudnienie nauczyciela wspomagającego dyrektor musi uzyskać zgodę swojego organu prowadzącego.
Po drugie: Dla nauczycieli tzw. wspomagających § 7 ust. 4 w/w rozporządzenie wyraźnie określa zakres czynności, i nie ma tam „innych czynności zleconych przez dyrektora”.
Po trzecie: Zadania wyznaczone przez dyrektora realizują natomiast specjaliści (logopeda, socjoterapeutka, itp.) oraz pomoc dyrektora, która nie jest nauczycielem tylko pracownikiem obsługi - § 7 ust. 6
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o przykładowe cele kontroli zarządczej prowadzonej w przedszkolu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o doprecyzowanie i podanie podstawy prawnej jak długo należy archiwizować dokumentację szkolną? Chodzi mi o to jak długo należy przetrzymywać taką dokumentację w szkole i po jakim czasie należy ją oddać do archiwum? Przede wszystkim chodzi mi o dzienniki lekcyjne, księgi słuchaczy (dodatkowo jakiej kategorii jest to dokumentacja? B-5, 10 ... ?)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W skład Zespołu Szkolno Wychowawczego wchodzi: Szkoła Podstawowa Specjalna i Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy. Czy dla obu podmiotów trzeba pisać oddzielne program profilaktyczno - wychowawczy i program pomocy pedagogiczno - psychologicznej? Czy mogę napisać jeden dla zespołu placówek?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Policjanci za dwukrotne pobicie przez nauczyciela złożyli do prokuratury skargę. Nauczyciel też pobił ratownika w krytej pływalni należącej do szkoły (powyższe zdarzenia miały miejsce w ciągu 4 dni w sierpniu 2021 r). Za powyższe uchybienia godności nauczyciela biegli psychiatrzy orzekli niepoczytalność nauczyciela, a sąd uniewinnił i zalecił dalsze otwarte leczenie psychiatryczne. Komisja dyscyplinarna dla nauczycieli też uniewinniła nauczyciela. Dodam, że nauczyciel przebywał w ostatnim roku szkolnym w szpitalu psychiatrycznym i był od września odsunięty od pracy przez dyr. szkoły. Czy nauczyciel leczący się psychiatrycznie i mający niepoczytalność może pracować w szkole z młodzieżą? Proszę o wskazanie skutecznego kierunku działań mającego szczególnie na celu bezpieczeństwo uczących się uczniów oraz pracowników szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony na czas nieokreślony w roku szkolnym 2009/2010 otrzymał przydział 21 godzin dydaktycznych: 10 godzin w klasie I liceum i 11 godzin w klasie 3 liceum. Ze względu na fakt, iż klasy maturalne kończą naukę 30. 04.2010 średnia godzin tego nauczyciela wynosiła 18,69. Roczne rozliczenie obowiązkowego wymiaru godzin wskazywało, iż w maju i czerwcu po odejściu klas maturalnych nauczyciel zachowuje 10 godzin dydaktycznych, a to skutkuje podniesieniem obowiązkowego, tygodniowego wymiaru godzin w niektórych okresach rozliczeniowych.
W ciągu pierwszych 8 tygodni roku szkolnego nauczyciel pracował obowiązkowo 21 godzin. Następnie przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia do 30.04.2010r. wracając do szkoły jego liczba godzin dydaktycznych zmniejszyła się do 10. W tym samym momencie inna nauczycielka odeszła na długotrwałe zwolnienie lekarskie. Nauczycielowi przyznano dodatkowe 8 godzin.
Zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu:
§ 1. Ustala się zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.
§ 2. Niniejsze zasady dotyczą nauczycieli szkół, dla których ustalony plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego i spowodowany jest:
a. odbywaniem praktyk zawodowych przez uczniów,
b. wcześniejszym zakończeniem zajęć w ostatnich klasach szkół ponadgimnazjalnych.
§ 3. 1. Nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć, dla których plan zajęć wynikający z planów nauczania lub organizacji pracy, w danym okresie roku szkolnego, nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych lub przekracza ten wymiar, zobowiązani są do realizowania w innych okresach trwania roku szkolnego takiego wymiaru tygodniowej liczby godzin zajęć (zwiększonego lub zmniejszonego), aby średni wymiar zajęć nauczyciela w ciągu całego roku szkolnego odpowiadał obowiązkowemu wymiarowi godzin zajęć, określonemu w odrębnych przepisach.
2. Nauczyciel, który naucza odpowiednio większą ilość godzin w pewnym okresie roku szkolnego, nie otrzymuje z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia, ale w okresie, gdy plan zajęć nie wyczerpuje obowiązującego tego nauczyciela tygodniowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, nie dokonuje się potrącenia wynagrodzenia.
§5. 1. Przydzielone w planie organizacyjnym godziny zajęć określone według zasad ustalonych w § 3 ust.1, nie zrealizowane przez nauczyciela z powodu choroby lub przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nie wymienionych w § 2, traktuje się dla rocznego rozliczenia godzin jak godziny zajęć zrealizowane, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1.
2. Niewykonywanie pracy, w okresie zmniejszonego wymiaru, z powodu usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela (np. z powodu choroby), nie stanowi podstawy do uznania za godziny ponadwymiarowe zrealizowanych wcześniej godzin zajęć ponad obowiązkowy wymiar.
Czy przyznane 8 godzin to w całości godziny ponadwymiarowe?
Czy przebywanie na urlopie zdrowotnym traktujemy dokładnie tak samo jak przebywanie na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe