Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
26 marca 2012 r. zadałem następujące pytanie: "Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?" Chciałbym je doprecyzować. Nie chodziło mi o zwiększenie związane z decyzją organu prowadzącego. Chodzi o wymiar 29, 30 i 31 godzin odpowiednio w klasie I, II i III gimnazjum. Czy te godziny można przesunąć w takim sensie, że w planie nauczania klasy ustawimy np. godzinę chemii z klasy II w klasie I i wówczas będzie układ: 30, 29, 31?
W rozporządzeniu zostały określone zarówno minimalne wymiary godzin zajęć obowiązkowych, jak i ich tygodniowy wymiar:
§ 2. 1. Ramowy plan nauczania określa:
1) minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na
realizację: poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w toku
których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów,
bloków przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 3, i kształcenie
zawodowe, oraz zajęć z wychowawcą;
2) tygodniowy (semestralny) wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych
dla uczniów (słuchaczy) poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla
uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym;
Załacznik nr 3:
Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów
poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I - 29 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 31 godzin,
b) klasa II - 30 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 32 godziny,
c) klasa III - 31 godzin, a w oddziale dwujęzycznym – 33 godziny;
Obowiązkowe zajęcia wynikające z "ramówki" muszą być przydzielone w liczbie: 29, 30 i 31, gdyż taką normę określa rozporządzenie. Wprowadzając zapis "wynosi" ustawodawca nie dał dyrektorowi możliwości przydzielania ich w dowolny sposób.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w arkuszu ocen ucznia umieszcza się adnotację dotyczącą realizacji programu nauczania dostosowanego do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole niepubliczne. W jednej grupie przedszkolnej jest dwoje wychowanków z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- diagnoza Autyzm w tym zespół aspergera. Zalecenia z orzeczenia to zapewnienie w procesie dydaktyczno-wychowawczym udziału nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej lub pomocy nauczyciela. Z racji problemów kadrowych chciałabym zatrudnić do każdego z dziecka osobno pomoc nauczyciela, czyli każde z dzieci miało by indywidualną pomoc. Czy mogę tak postąpić? Czy są przepisy prawa, które uniemożliwiają takie praktyki? Czy podczas rozliczenia dotacji specjalnej gmina będzie mogła podważyć zatrudnienie na pełen etat do każdego z dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno ukazały się nowe przepisy dotyczące prowadzenia nauczania na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Wg nich wchodzą w życie nowe zapisy dotyczące kursów i ich nazewnictwa. Niedługo będzie można kształcić na kursach tzw. "trzyliterowych", np. w miejsce kursu informatycznego EE.09 pojawi się INF.02 itd.
Mam jasność sytuacji co do kwestii do kiedy można prowadzić kursy dwuliterowe (do 31.12.2020). Natomiast moje pytanie dotyczy tego czy od 01.09.2019 mogę kształcić na kursach trzyliterowych. Jest duża rozbieżność w rozumieniu nowych przepisów wśród dyrektorów szkół.
Bardzo proszę o wyjaśnienie czy mogę robić nabór na nowe kierunki kształcenia od 01 września br. Bez względu na odpowiedź, bardzo proszę o podanie podstawy prawnej oraz interpretacji przepisu, tak bym miał jasność co do zaistniałej sytuacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Za zgodą organu prowadzącego wprowadzono naukę drugiego języka obcego od klasy 4 w wymiarze 2 godzin z godzin do dyspozycji dyrektora. W planie i w dzienniku lekcyjnym wpisany był jako drugi język niemiecki. Gdzie w klasach 4 w arkuszu ocen i na świadectwie wpisywać ten drugi język. Czy jako przedmiot obowiązkowy czy dodatkowy? Czy ocena z drugiego dodatkowego języka liczona jest do średniej i wpisywana na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej - (kl. od 0 do VI) w związku ze zmianami prawa oświatowego .... gmina ma obowiązek utworzenia oddziału kl. I (będzie to mała grupa licząca 5 - 6 uczniów)? Czy może podjąć decyzję o dowożeniu tej grupy dzieci do innej szkoły na terenie gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe