Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy interpretować zapis § 4.5 ust 2 lit c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639), mówiący o tym, że: „godziny stanowiące różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przeznacza się na: c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu.” Czy np. dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych chcąc wprowadzić uczniom zdobycie prawa jazdy kat B, uzasadniając to jako kwalifikacje przydatne w branży gastronomicznej do prowadzenia działalności cateringowej, brakujące godziny na realizację kursu powinien dołożyć organ prowadzący i czy te zajęcia muszą być prowadzone w tygodniowym przydziale godzin dla ucznia? Przy omawianej klasie 20 osobowej na realizację kursu wszystkim uczniom należy przeznaczyć 30 godzin teorii dla całej grupy i 30 godzin zajęć praktycznych dla każdego ucznia, co daje razem 630 godzin. Podczas gdy różnica pomiędzy godzinami z podstawy programowej i ramowym planem nauczania wynosi 270.
Dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego zawarte są w załączniku nr 33 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 991 z późn. zm.).
Zgodnie z tym załącznikiem dodatkowe umiejętności dla technika żywienia to na przykład profesjonalne parzenie kawy (umiejętności baristy), przygotowanie do kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, rzeźbienie w owocach i warzywach (carving).
Przepis nie stanowi, że należy dołożyć jakiekolwiek godziny, a jedynie, że różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego można przeznaczyć na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu.
Stąd dodatkowe zajęcia trzeba zrealizować w ramach godzin, które z tej różnicy wynikają. Zajęcia te są zajęciami obowiązkowymi, są one prowadzone z obowiązkowych godzin przeznaczonych na kształcenie zawodowe, podlegają także ocenianiu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny pracy i otrzymaniu od niego uwag na piśmie (korzystnych dla nauczyciela) może jednocześnie wprowadzić także poprawki ze swojej strony (fakty, których nie ujął w pierwszym projekcie -niekorzystne dla nauczyciela) i po tych poprawkach wystawić kartę oceny. Czy też powinien zrobić drugi projekt, zapoznać go z nim nauczyciela, dać ponowną możliwość słownej i pisemnej ingerencji i dopiero karta oceny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu musi być program wychowawczy i profilaktyczny. Jeśli tak czy obowiązują takie same procedury ich dopuszczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ustawa o związkach zawodowych pozwala sprawdzić, jakie związki zawodowe funkcjonują na terenie mojej szkoły? Arkusz organizacji mają zaopiniować związki zawodowe, czy tylko te, które działają na terenie szkoły? Jak to sprawdzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy matka dziecka może samodzielnie wystąpić do poradni psychologiczno - pedagogicznej o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w przypadku - gdy ojciec dziecka ma jedynie ustalone kontakty z dzieckiem przez sąd w wymiarze 4 dni/ miesięcznie (rodzice są rozwiedzeni, ale ojciec nie ma ograniczonych praw).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nie wiem , cz przedłużę z wami abonament na następny rok. Dlaczego? Do końca lutego 4 dni, a nie ma żadnej informacji i wzorów dokumentów co do nowych zasad rekrutacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe