Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
a oto kolejny przypadek: nastąpiła sądowa zmiana nr PESEL i NAZWISKA (imię pozostało) u ucznia klasy drugiej. 1. Co należy zrobić w arkuszach ocen, aby były one prawidłowo prowadzone? Czy należy nadać nowy numer ewidencyjny ze względu na nowy nr PESEL i NAZWISKO (imię pozostało dotychczasowe)?
Przepisy prawa oświatowego, w tym w szczególności przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków, oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, nie regulują wprost kwestii związanej z dokonywaniem zmiany numeru PESEL w dokumentacji ucznia.
Przyjmuje się, że zmiany w dokumentacji szkolnej dokonuje się w trybie przewidzianym do prostowania błędu i oczywistej omyłki, tj. poprzez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w księdze uczniów, księdze słuchaczy, księdze wychowanków oraz arkuszu ocen ucznia albo słuchacza dokonuje dyrektor szkoły lub placówki albo osoba przez niego upoważniona do dokonania sprostowania.
Zmiana numeru PESEL nie stanowi podstawy do zakładania nowego arkusza ocen dla ucznia – założenie nowego arkusza ocen wymagane jest w przypadku zmiany imienia lub nazwiska.
Jeśli chodzi o wprowadzanie zmiany danych do SIO, to należy wskazać, że informacje zawarte w SIO stanowią odzwierciedlenie stanów faktycznych ustalonych w oparciu o inne, odnośne dokumenty. Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, co do zasady dane do bazy SIO powinny zostać wprowadzone w ciągu 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana w stanie faktycznym.
Natomiast co do technicznych kwestii związanych w wprowadzaniem danych do SIO, informację w powyższym zakresie można uzyskać pod adresem https://pomoc.sio.gov.pl/tech_instruction/modyfikacja-25/
Jednak z uwagi na zmianę także nazwiska dziecku należy założyć nowy arkusz na nowe imię i nazwisko. W przypadku gdy zmiana imienia (imion) lub nazwiska nastąpiła przed dniem ukończenia szkoły, zakłada się arkusz ocen na nowe imię (imiona) lub nazwisko.
W pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę należy przekreślić kolorem czerwonym dotychczasowe imię (imiona) lub nazwisko i nad nim wpisać kolorem czerwonym nowe imię (imiona) lub nazwisko. Na dole strony należy umieścić adnotację „Dokonano zmiany imienia (imion)/ nazwiska”, datę i czytelny podpis osoby upoważnionej do podpisywania dokumentacji przebiegu nauczania.
Nowe imię (imiona) lub nazwisko może być wpisane na podstawie odpisu aktu urodzenia, odpisu aktu małżeństwa, decyzji administracyjnej o zmianie imienia (imion) lub nazwiska albo orzeczenia sądowego.
Takiemu uczniowi trzeba również wydać nową legitymację szkolną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Obowiązek szkolny-księga ewidencja dzieci i młodzieży. Czy w księdze ewidencji wpisujemy dzieci zamieszkałe na stałe i czasowo w obwodzie danej szkoły czy tylko dzieci posiadające pobyt stały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcące, technikum zawodowe i internat). W nowym roku szkolnym 2015/2016 dla kilku nauczycieli dyplomowanych i mianowanych będzie brakowało godzin w szkole. Czy mogę uzupełnić etat takich nauczycieli godzinami w internacie - uśredniając godziny? Czy nauczyciel musi wyrazić zgodę na dopełnienie etatu w internacie, a jeżeli tak, to czy powinnam poinformować nauczycieli o tym fakcie na piśmie w m-cu maju? W internacie są zatrudnieni nauczyciele mający kwalifikacje (pedagogika opiekuńczo-wychowawcza) lecz są nauczycielami kontraktowymi. Czy postąpię zgodnie z prawem dając im wypowiedzenie, dopełniając ich godzinami etat mianowanych nauczycieli ze szkoły, którzy zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 12.03.2009r. mając kwalifikacje do pracy w szkole, mają kwalifikacje do pracy w internacie?
- Z iloma ocenami niedostatecznymi uczeń liceum ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór wniosku nauczyciela dyplomowanego o dokonanie oceny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, powołując na stanowisko kierownicze (kierownika internatu) lub wicedyrektora, ma obowiązek zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, czy nie ma takiego obowiązku po uchyleniu artykułów z Ustawy o systemie oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe