Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić, jeśli minął termin na wydanie decyzji o wydłużeniu etapu edukacyjnego?
Do szkoły podstawowej uczęszcza uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim, poza tym stwierdzono u niego schizofrenię. Zgodnie z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej obecny stan ucznia uniemożliwia mu naukę czytania i pisania. Czy w takiej sytuacji mogę wydać decyzję o wydłużeniu cyklu kształcenia dla tego ucznia?
Podjęcie decyzji w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego jest możliwe przy zachowaniu określonego terminu oraz z uwzględnieniem wskazanych w przepisach procedur, z udziałem odpowiednich podmiotów.
Wydłużenie nauki o rok na każdym etapie edukacyjnym
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Decyzja w sprawie wydłużenia nauki
Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia.
Co szczególnie istotne w kontekście pytania – w przypadku szkoły podstawowej decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego podejmuje się nie później niż do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie III i klasie VI.
Minął termin na wydłużenie nauki – co dyrektor może zrobić w takim wypadku?
W świetle przywołanych przepisów nie ma obecnie możliwości wydłużenia etapu edukacyjnego z uwagi na upływ terminu, w jakim możliwe jest podjęcie decyzji w tej sprawie. Isnieje jednak inne rozwiązanie.
1. Nauczanie indywidualne od nowego roku szkolnego
Jednocześnie, jeśli dziecko nie może się uczyć z uwagi na stan zdrowia, możliwe jest rozważenie ewentualności nauczania indywidualnego w nowym roku szkolnym. Taka decyzja będzie zależna od wskazań lekarskich i możliwości zdrowotnych ucznia.
Jeśli uczeń nie będzie w stanie osiągać zakładanych efektów kształcenia, wówczas – we wskazanym w przepisach terminie – można podjąć decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego, o ile zaistnieje taka konieczność, dostosowując jednocześnie warunki edukacji do potrzeb ucznia i jego stanu zdrowia.
2. Brak promocji w wyjątkowych przypadkach
Obecnie możliwe jest jedynie niepromowanie ucznia na podstawie rozporządzenia dotyczącego zasad klasyfikowania i promowania. Zgodnie z § 20 ust. 9 rozporządzenia w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
Co ważne – w podejmowanych decyzjach – konieczne jest rozważenie przede wszystkim dobra dziecka i konieczności zapewnienia mu możliwości opanowania umiejętności kluczowych dla dalszego powodzenia w kolejnych latach edukacji, z uwzględnieniem możliwych, wskazanych w przepisach okresach kształcenia do określonego wieku na poszczególnych etapach edukacji, gdzie również może zaistnieć potrzeba wydłużenia etapu edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie procedury zakładania "niebieskiej karty". Czy dyrektor musi ją zakładać?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Podczas kontroli , pracownik organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką, poprosił o uchwałę, dotyczącą nauczycieli, którym przyznano nagrody z okazji DEN. Rada pedagogiczna pozytywnie zaopiniowała osoby wyznaczone do nagrody i odpowiedni zapis jest w księdze protokołów posiedzenia rady p.. Jednen pracownik Kuratorium stwierdził, że musi być uchwała na tę okoliczność. Jeszcze jeden zakwestionował zapis. Czy i od kiedy piszemy "Protokół z zebrania rady pedagogicznej", ja miałam "Protokół z posiedzenia rady pedagogicznej", a tak podobno nie powinno być?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który uczęszcza na lekcje religii poza szkołą, można na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z tego przedmiotu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wolontariat w przedszkolu. Mam możliwość przyjęcia wolontariuszki do przedszkola z Singapuru przez fudację Aiesec. Proszę mi powiedzieć, co w tym przypadku mam zapewnić wolontariuszce (jestem przedszkolem samorządowym). Jak to wygląda od strony prawnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może zabrać uczniowi telefon, gdy ten korzysta z niego podczas lekcji? Jak wyglądają zapisy w regulaminie dotyczące posiadania telefonu przez ucznia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe