Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy do rejestru umów prowadzonego przez Ministerstwo Finansów należy wpisywać umowy o pracę?
Zgodnie z art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 305) jednostki sektora finansów publicznych będą zobowiązane do wprowadzenia informacji o zawartych przez nie umowach do rejestru umów prowadzonego w formie systemu teleinformatycznego. Dnia 12 maja 2022 r. Sejm przyjął i przedstawił Prezydentowi i marszałkowi Senatu projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk 2186). W projekcie ujęto zmianę art. 34a ustawy o finansach publicznych. Zmieniono kwotę, od której przekroczenia powstaje obowiązek zamieszczenia informacji w rejestrze z 500 zł na 5000 zł, usunięto sankcję karną z art. 34b związaną z niewykonaniem obowiązku. Istotna zmiana została zaproponowana w kontekście wejścia w życie nowego obowiązku. Rejestr ma działać od 1 stycznia 2023 r., z jednoczesnym rozróżnieniem 3 grup jednostek finansów publicznych. Ministerstwa, urzędy wojewódzkie oraz jednostki podległe i nadzorowane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 października 2022 r. Jednostki samorządu terytorialnego, związki JST, związki metropolitalne i samorządowe jednostki organizacyjne będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 stycznia 2023 r., a inne jednostki będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 kwietnia 2023 r.
Niestety, nowelizacja nie rozstrzygnęła wątpliwości co do obowiązku informacji o umowach o pracę. Stosownie do art. 34a ust. 3 ustawy o finansach publicznych informacje zamieszczone w rejestrze umów dotyczą umów, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 oraz z 2021 r. poz. 1598 i 1641). Przepisy art. 5 ust. 1, 2 i 2a ww. ustawy stosuje się odpowiednio. Przywołane przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej wskazują, że nie udostępnia się informacji publicznej, jeżeli informacje podlegają ochronie:
- na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- na podstawie przepisów o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
- ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy;
- ze względu na prywatność osoby fizycznej.
Na tym etapie należy założyć, że ujawnieniu będą podlegać informacje o umowach o pracę zawieranych z osobami pełniącymi funkcje publiczne. W przypadku umów o pracę z pracownikami niepełniącymi funkcji publicznej nie będzie obowiązku ujawniania informacji o takich umowach. Jednakże, jak dokładnie obowiązek publikowania informacji o umowach o pracę będzie przebiegał, będzie wiadomo po udzielaniu przez Ministra Finansów wyjaśnień na pytania zadane przez Rzecznika Praw Obywatelskich (zapytanie na stronie internetowej RPO w kategorii Wystąpienia RPO do władz i odpowiedzi).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak prawidłowo powołać społecznego zastępcę dyrektora w przedszkolu, w którym utworzono stanowisko wicedyrektora, ale jest on długotrwale nieobecny (przebywa na urlopie macierzyńskim)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel nie wykorzystał urlopu wypoczynkowego w związku z przebywaniem na urlopie dla poratowania zdrowia od 1.11.2015 do 31.10.2016 . Czy przysługuje mu urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku 2016 i do kiedy można go wykorzystać ? Nadmieniam, że nauczyciel pracuje w przedszkolu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne może pracować w przedszkolu w grupie z 2 dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jako nauczyciel wspomagający od marca 2017 r. jeśli rozpoczęła studia podyplomowe z wychowania przedszkolnego i oligofrenopedagogiki we wrześniu 2016 r., a dyplom uzyska dopiero w lipcu 2017 r.
- Nauczyciel wygrał konkurs na dyrektora szkoły podstawowej, wcześniej pracował w gimnazjum. Powierzono mu pełnienie obowiązków dyrektora na okres 5 lat. Jak wygląda rozwiązanie umowy o pracę, czy wystarczy tylko podpisanie przeniesienia, jeżeli tak to kto podpisuje takie porozumienie. Dziękuję
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przedszkola zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Placówka zmienia swoją siedzibę i będzie się mieściła w odległości 25 km. Jeżeli nauczyciel odmówi dalszej współpracy- czy przysługuje mu prawo do odprawy pieniężnej? Czy można rozwiązać umowę za porozumieniem stron?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe