Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor ma prawo zmienić zasady gospodarowania środkami ochrony indywidualnej, odzieżą i obuwiem roboczym? Chciałbym zrezygnować z wydawania nauczycielom chemii i fizyki ekwiwalentu pieniężnego na fartuchy ochronne, ponieważ w praktyce nauczyciele nie korzystają z tych rzeczy.
Obecnie brak jest szczegółowych przepisów w zakresie dostarczenia pracownikom szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej. Kwestie te reguluje odpowiednio Karta Nauczyciela, Kodeks pracy oraz rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
Dawny stan prawny
Do 2 czerwca 1996 r. na mocy zarządzenia nr 5 MEN z 8 kwietnia 1991 r. w sprawie ustalenia tabeli norm przydziału środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego dla pracowników szkół wyższych, jednostek i zakładów budżetowych podległych i nadzorowanych przez MEN obowiązywały jednolite przepisy w zakresie norm przydziału odzieży oraz obuwia roboczego dla pracowników szkół i placówek oświatowych podległych i nadzorowanych przez MEN.
Jednocześnie na mocy § 7 uchwały nr 44 Rady Ministrów z 27 marca 1990 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz dostarczania odzieży roboczej w określonych przypadkach występowała możliwość wypłaty pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego z tytułu używania własnej odzieży i obuwia roboczego.
Aktualny stan prawny
Z dniem 2 czerwca 1996 r. powyższe akty prawne w wyniku wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks Pracy oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: k.p.) zostały uchylone .
Nauczycielowi należy zapewnić warunki do realizowania programu nauczania
Karta Nauczyciela (dalej: KN) nakłada na organ prowadzący szkołę obowiązek zapewnienia szkole podstawowych warunków do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 2 KN nauczycielowi przysługuje takie wyposażenie jego stanowiska pracy, które umożliwia realizację dydaktyczno-wychowawczego programu nauczania.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 29 ust. 3 KN powinien określić, w drodze rozporządzenia, podstawowe warunki niezbędne do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań i programów, uwzględniając konieczność realizacji przez szkoły zadań statutowych oraz realizacji przez nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Od 2011 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
Standard wyposażenia stanowiska pracy nauczyciela
Zgodnie z zapisem § 2 powyższego rozporządzenia dyrektor szkoły ustala wykaz niezbędnych materiałów, które stanowią wyposażenie stanowiska pracy nauczyciela.
Wykaz ten musi uwzględniać:
- specyfikę pracy nauczyciela (nauczany przedmiot),
- zadania wchodzące w zakres jego obowiązków.
Wyposażenie stanowiska pracy nauczyciela
Na to wyposażenie składać się powinny m.in.:
- programy,
- podręczniki,
- czasopisma metodyczne
- przybory i materiały piśmienne,
- odzież ochronna,
- obuwie ochronne.
Przepisy pozostawiają dyrektorom szkół całkowitą swobodę w określaniu norm dotyczących stanowiska pracy nauczycieli.
Ryzyko zniszczenia lub zabrudzenia odzieży własnej nauczyciela rodzi konieczność zapewnienia mu odzieży i obuwia roboczego
Inną regulacja w tym zakresie są przepisy Kodeksu pracy – rozdziału IX Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze – zob. art. 2377, 2378 § 1 oraz 23711a § 1 pkt 4 k.p.
Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
jeśli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Oznacza to, że pomimo braku szczegółowych przepisów dostarczenie pracownikowi odzieży i obuwia roboczego (np. nauczycielowi wychowania fizycznego – obuwia sportowego i dresu, nauczycielom fizyki, chemii – fartuchów itd.), wymagane będzie zawsze, jeśli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub nawet tylko znacznemu zabrudzeniu.
Dyrektor może ustalić stanowiska pracy niewymagające odzieży i obuwia roboczego
Możliwe jest jednak określenie przez dyrektora szkoły stanowisk pracy, na których dopuszczalne jest używanie przez pracowników własnej odzieży i obuwia roboczego.
Na mocy art. 2377 § 4 k.p. za używanie własnych rzeczy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny uwzględniający ich aktualne ceny. Dyrektor powinien określić rodzaje odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne. Powinien też ustalić przewidywane okresy ich używania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem nowym dyrektorem gimnazjum, które zostało przekształcone w szkołę podstawową. Jest to związane ze zmianą i uaktualnieniem wielu dokumentów. Zaczęłam mieć dylemat z rozróżnieniem regulaminu od procedury. Sprawdzając praktykę wielu szkół, które udostępniają te dokumenty w internecie, zauważyłam mieszanie tych nazw. Czasami dokument dotyczący tych samych sytuacji szkolnych nazwa się raz procedurą a innym razem regulaminem, np. dokonywanie oceny pracy nauczyciela. Dodatkowo pojawiło się także określenie "instrukcja". Chciałabym przygotować dokumenty właściwie je nazywając. Proszę o podanie konkretnych dokumentów szkolnych z określeniem, czy jest to regulamin czy procedura.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jak przyjąć do realizacji program, z jakim wpisem, np. Program pracy z uczniem zdolnym
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, mam pytanie dotyczące klasyfikacji ucznia.Czy frekwencję ucz. rozliczamy miesiecznie (chodzi o 50% obecności na danych zajeciach)czy w systemie półrocznym?bo są dwie różne opinie?czy klasyfikujemy ucz., który nie ma 50%obecności na zajęciach, ale ma oceny z danego przedmiotu, które umożliwiają wystawienie mu oceny. Wszystkie nieobecności ucznia są usprawiedliwione.Pozdrawiam
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku zmianą planu, zróżnicowanie zajęć w danym dniu czy mam zmienić podział godzin na e-dzienniku i co z wpisami tematów do dziennika i frekwencją?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Witam! Pytanie 1) Na posiedzeniu rady pedagogicznej nauczyciel przedstawił wniosek o dołączenie do protokołu pewnego pisma. Wniosek ten poddano pod głosowanie: "Kto jest za włączeniem pisma do protokołu?" Nauczyciel zarzucił, że wniosków się nie głosuje, gdyż w regulaminie rady pedagogicznej szkoły, jak również w obowiązujących aktach prawnych dotyczących przebiegu i protokołowania rad pedagogicznych nie ma zapisu o dopuszczeniu wniosku członka Rady Pedagogicznej poprzez głosowanie, co miało miejsce na konferencji, w związku z czym złożył ponowny wniosek o włączenie do protokołu pisma. W regulaminie rady naszej szkoły jest zapis: "Rada Pedagogiczna może wnioskować we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności w sprawach: przygotowania projektu Statutu Szkoły lub jego zmiany, odwołania nauczycieli z funkcji zastępcy społecznego w szkole, oceny pracy nauczycieli, przydziału czynności dodatkowych dla nauczycieli, wykorzystania środków finansowych szkoły, zapraszania na zebrania rady osób nie będących jej członkami." w dalszej części: "1.Opinie Rady Pedagogicznej wyrażane są według trybu: 1)każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia własnej opinii w trakcie posiedzenia Rady 2) na podstawie wypowiedzi pojedynczych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii 3)projekt przyjmuje Rada w drodze: porozumienia, uzgodnienia, głosowania- zwykłą większością głosów. Głosowanie tajne stosuje się w sprawach personalnych np.: wybierając przedstawicieli Rady Pedagogicznej do reprezentowania szkoły na zewnątrz, jak np.: do prac w komisjach zewnętrznych, w komisji podczas konkursu na stanowisko dyrektora szkoły, itp." Proszę o opinię, czy głosowanie nad tym wnioskiem było niezgodne z zapisem w reg.rady pedagogicznej? Czy jest to tylko gra słów? Uważam, że wnioski wysuwane przez nauczycieli można uzgadniać, porozumieć się co do nich lub je przegłosować - czy słusznie? Proszę też o wskazanie podstawy prawnej, jeśli wnioski można głosować (czy wtedy wiążącym będzie dokument wewnętrzny, czy można powołać się na dokument wyższej rangi?) Pytanie 2). Czy zapis w reg. rady o głosowaniu tajnym w sprawach personalnych jest zgodny z prawem? Ostatnio wyczytałam następującą informację, która wprowadziła wątpliwość, co do właściwości tego zapisu: "Ustawodawca nie przewidział trybu ani tajnego, ani imiennego dla podejmowania decyzji przez radę; zebrania rady pedagogicznej są zamknięte i objęte zasadą nieujawniania spraw podejmowanych przez radę, które mogłyby naruszyć czyjeś dobra osobiste. Zdaniem Antoniego Jeżowskiego: Konstytucja Rzeczypospolitej w wielu miejscach podkreśla jawność życia publicznego, wyrażającą się m.in. w jawności pracy wszelkich organów. Jawność ta może być ograniczona tylko w drodze ustawy. Ustawa o systemie oświaty nie zawiera upoważnienia do utajniania jakiegokolwiek głosowania, chyba że byłyby to sprawy z zakresu objętego np. ustawą z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) lub innych ustaw. Ustawa o systemie oświaty nie daje RP upoważnienia do utajniania głosowań wychodzących poza przepisy zawarte w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Jeżeli więc w jakimkolwiek regulaminie pracy RP jest zapis o utajnianiu głosowania, jest on niezgodny z Konstytucją i ustawami, to oznacza, że z mocy prawa jest on nieważny. Natomiast członków RP obowiązują postanowienia art. 43 ust. 3 uoso: „Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki”
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe