Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor przy redukcji etatów w pierwszej kolejności zwalnia nauczycieli zatrudnionych na czas określony czy też wskazanie osób do zwolnienia jest autonomiczną decyzją i może to być nauczyciel mianowany, który często przebywa na długotrwałych zwolnieniach. Jaka jest podstawa prawna żeby można było go zwolnić w pierwszej kolejności?
Podejmując decyzję o zwolnieniu nauczyciela, dyrektor musi kierować się obiektywnymi kryteriami - porównać kwalilfikacje, doświadczenie, przydatność poszczególnych nauczycieli, jak również sposób nawiązania stosunku pracy. Zatrudnienie na podstawie mianowania charakteryzuje się stabilnością (pełen etat na czas nieokreślony). Nie oznacza to, że w każdym przypadku tak zatrudnionego nauczyciela nie można zwolnić. Można pozostawić w zatrudnieniu np. nauczyciela kontraktowego, zatrudnionego na czas nieokreślony, należy jednak wykazać, że nauczyciel mianowany jest mniej przydatny dla szkoły. Każdy przypadek należy analizować indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie kryteria dot. zwalniania.
W opisanym przypadku zwolnienie nauczyciela mianowanego z przyczyn organizacyjnych nie będzie raczej możliwe, ponieważ dyrektor dysponuje godzinami dla tego nauczyciela, skoro zatrudnia dodatkowo nauczyciela na czas określony, którego umowa ulega rozwiązaniu z upływem czasu, na który została zawarta (np. do końca roku szkolnego albo do końca trwania zajęć szkolnych). Nie będzie zatem podstawy do zwolnienia nauczyciela mianowanego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przy uzupełnianiu SIO napotykam rubrykę "wydatki majątkowe"? Co do nich zaliczamy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Moje pytanie: czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Moje pytanie: czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) ma przydzielone 21/18 godzin tygodniowo w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy. § 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy podczas przebywania na L4 nauczyciel może brać udział w konkursie dyrektora szkoły bądź w konkursie na wolne stanowisko pracy w kuratorium?
- Nauczyciel był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony ponieważ nie posiadał pełnych kwalifikacji. W chwili obecnej posiada pełne kwalifikacje, czy można go teraz zatrudnić przez mianowanie? Jaka jest podstawa prawna?
- 1. Jaka jest możliwość dalszego zawierania umów zlecenie z nauczycielami szkoły niepublicznej? 2. Czy szkoła ma obowiązek ubezpieczać uczniów/młodocianych pracowników, którzy zrezygnowali z dobrowolnego ubezpieczenia NNW w przypadku, gdy przebywają na praktycznej nauce zawodu u pracodawcy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe