Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy informacja o zdalnym nauczaniu powinna znaleźć się w statucie szkoły? Jakie elementy odnośnie zdalnego nauczania powinny się znaleźć w ww. dokumencie (np. przy ocenianiu)? Gdzie jeszcze w statucie powinna znaleźć się taka informacja?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.) nie pozostawia do uregulowania w statucie żadnych zagadnień dotyczących zdalnej pracy szkoły. Z kolei upoważnienie dyrektora szkoły do organizacji zdalnej nauki, we współpracy przy niektórych zagadnieniach z nauczycielami, ma oparcie w ww. rozporządzeniu, czyli w przepisach powszechnie obowiązujących, będących aktem prawnym wyższego rzędu niż statut szkoły. Dlatego stosowanie tego rozporządzenia i przyjętych na jego podstawie rozwiązań przez przez dyrektora nie wymaga powielenia ich treści w statucie szkoły. Jeżeli natomiast przy okazji organizacji nauki zdalnej przykładowo dyrektor chciałby powierzyć wicedyrektorowi lub nauczycielom zadania, które są przypisane do dyrektora a jednocześnie nie są wymienione w statucie w zakresie kompetencji organu lub nauczyciela, w takiej sytuacji może zachodzić konieczność zmiany statutu, gdy wicedyrektor lub nauczycie nie chce wyrazić zgody na wykonywanie czynności, które nie należą do jego dotychczasowego zakresu obowiązków. Ewentualne zmiany statutu są więc uzależnione od jego dotychczasowej treści.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Które roczniki uczniów należy wpisać do księgi ewidencji dzieci w nowej formie, która jest wymagana? Jestśmy sześciooddziałową szkołą podstawową z oddziałem przedszkolnym.Obecnie mamy roczniki: 2000 - klasa VI, 2006, 2007, oddział przedszkolny.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole chcę wprowadzić regulamin przyznawania odznaki "Wzorowy Kadet Klasy Mundurowej", czy ma to przyjąć rada pedagogiczna w formie uchwały? Jeśli tak, to na jakie akty prawne się powołać? Jeżeli w innej formie, to jakiej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nasze zapytanie dotyczy korzystania z telefonów komórkowych w szkole, a co za tym idzie, zapis w statucie szkoły. Otóż nasz zapis dotyczący korzystania z telefonów brzmi: 1. w czasie lekcji obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych np. dyktafonów, odtwarzaczy MP3 itp. 2. Poprzez „używanie" należy rozumieć (w wypadku telefonu komórkowego): 1) nawiązywanie połączenia telefonicznego 2) redagowanie lub wysyłanie wiadomości typu sms, mms lub podobnej; 3) rejestrowanie materiału audiowizualnego; 4) odtwarzanie materiału audiowizualnego lub dokumentacji elektronicznej; 5) transmisja danych; 6) wykonywania obliczeń. W przypadki innych urządzeń elektronicznych np. odtwarzaczy MP3 pojęcie „używanie” dotyczy wszystkich w/w punktów możliwych do wykonania na danym urządzeniu. 3. Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych (lub w razie przebywania w szkolnej świetlicy, bibliotece) uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny. 4. Poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefon może być używany w trybie „milczy”. 5. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest zabronione zarówno na lekcji, jak również w czasie przerw. 6. W razie konieczności skontaktowania się z rodzicami czy omówienia ważnej sprawy uczeń ma obowiązek zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pozwolenie na włączenie telefonu lub może skorzystać z telefonu szkolnego znajdującego się w sekretariacie szkoły. 7. W przypadku łamania przez ucznia regulaminu na lekcjach lub na terenie szkoły: 1) nauczyciel odnotowuje ten fakt w zeszycie uwag i w dzienniczku ucznia jako uwagę do rodzica/prawnego opiekuna; 2) nauczyciel zobowiązuje się do natychmiastowego poinformowania rodziców lub prawnych opiekunów w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacjii wspólnej (rodzica i nauczyciela) decyzji w sprawie dalszego postępowania; 3) w razie niemożności skontaktowania się tą drogą z rodzicem, telefon ucznia zostaje przekazany do „depozytu” znajdującego się u wychowawcy klasy/sekretariat szkoły; 4) Informacja o depozycie (od wychowawcy klasy lub nauczyciela) musi trafić do rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. 8. Pracownik szkoły odbierający uczniowi telefon i przekazujący go do „depozytu” ma obowiązek: a. wyłączyć go przy właścicielu i oddać kartę SIM. b. wypisać pokwitowanie (2 egzemplarze, wzór w sekretariacie szkoły), w którym powinny być zawarte następujące dane: nazwisko i imię ucznia, data, godz. zabrania aparatu, typ aparatu, nazwisko i imię nauczyciela, podpis nauczyciela. c. przekazać jeden egzemplarz pokwitowania uczniowi. Uczeń może na podstawie pokwitowania odebrać aparat po zakończeniu zajęć edukacyjnych w danym dniu, jeżeli tak zostało ustalone z nauczycielem, dyrektorem. W przeciwnym wypadku rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany osobiście odebrać aparat lub inne urządzenie elektroniczne. 9. Odmówienie przez ucznia oddania telefonu lub innego urządzenia elektronicznego skutkuje odpowiednim wpisem do zeszytu uwag i upomnieniem dyrektora szkoły. W skrajnych sytuacjach uczeń może otrzymać naganę dyrektora szkoły. Przepraszam, że się rozpisałam. Jednakże jest to dla nas bardzo ważne. Niezwykle istotne jest dla nas znalezienie podstawy prawnej, że możemy UCZNIOWI ODEBRAĆ TELEFON I ZŁOŻYĆ DO DEPOZYTU.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje obowiązek niszczenia świadectw szkół już nieistniejących (np. Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych). Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej należy się oprzeć. I drugie pytanie z tym tematem związane - czy wystawiając duplikat dokumentu absolwentowi szkoły nieistniejącej należy to zrobić właśnie na 'starym' druku czy po prostu wypisać taki duplikat 'komputerowo' na 'zwykłej kartce papieru' zachowując układ oryginalnego druku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytania dotyczące statutu szkoły: 1) Jaka jest procedura uchwalania statutu ośmioletniej szkoły podstawowej? 2) Czy organizacje związkowe (ZNP) mają kompetencje i obowiązek opiniowania statutu szkoły? 3) Czy statut ośmioletniej szkoły podstawowej uchwalony po 30 listopada 2017 należy przekazać do organu prowadzącego i kuratorium? Proszę o wyjaśnienie oraz podanie podstawy prawnej we wspomnianych kwestiach.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe