Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole opracowuje się tylko dla dziecka 6 letniego realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, czy również dla 5 letniego, skoro ma prawo w wieku 6 lat rozpocząć naukę w szkole? Jak to wygląda w sytuacji, kiedy dziecko 5-letnie uczęszcza z 6-latkami do tzw. "zerówki", a jak w sytuacji kiedy dziecko 5 letnie objęte jest wychowaniem przedszkolnym (grupa 5-latków), a również rodzic ma prawo posłać je do szkoły o rok wcześniej? Czy po diagnozie przedszkolnej dla każdego dziecka opracowuje się indywidualny program wspierania rozwoju, czy wystarczy plan (te dwa dokumenty mają przecież inną formę budowy)?
Na postawie załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: 1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej; 2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Ponieważ naukę w szkole może rozpocząć dziecko, które w wieku 5 lat uczęszczało do przedszkola oraz nie realizowało obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 16 ust. 1 UoSO), a decyzję w tym zakresie rodzice podejmą m.in. w oparciu o diagnozę przedszkolną, powinna ona dotyczyć wszystkich 5- latków, również te dzieci, które nie uczęszczają do grupy z sześciolatkami. Po zapoznaniu się przez rodziców 5-letnich z diagnozą przedszkolną warto ich zapytać, czy zdecydowali o wcześniejszym podjęciu nauki, ponieważ opracowanie i realizacja indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka są obowiązkowe w przypadku dzieci, które w kolejnym roku będą rozpoczynały naukę. Z ostrożności program może nie być realizowany w odniesieniu do dzieci, co do których rodzice deklarują, że będą kontynuowały naukę w przedszkolu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel wspomagający?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności ze sprzężeniami spełniające obowiązek pozaszkolny na podstawie wydanej przez dyrektora szkoły rejonowej zgody (uczęszcza do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego) musi przystępować do egzaminów klasyfikacyjnych w szkole macierzystej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy godzinę do dyspozycji dyrektora w szkole podstawowej na II etapie edukacji przeznaczoną na zwiększenie liczby zajęć z informatyki (przedmiotu obowiązkowego, na który w ramowym planie nauczania przeznaczono 2 godziny w cyklu kształcenia)również dzielimy na grupy w oddziale liczącym 26 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń otrzymał świadectwo ukończenia gimnazjum specjalnego w czerwcu. Kiedy powinno mu się zakończyć edukację w systemie SIO, czy w czerwcu czy 31 sierpnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole pracuje psycholog na cały etat i dwóch pedagogów szkolnych na 1/2 etatu. Prowadzą oni również zajęcia rewalidacyjne, tak jak pozostali nauczyciele. Do tej pory płacono im za zajęcia psychologa i pedagoga z pensum 22 godzin (tak ustalił organ prowadzący), a pozostałe godziny rewalidacyjne – z pensum 18 godzin (uśrednienie etatu). W obecnym roku szkolnym organ prowadzący stwierdził, że psycholog i pedagodzy mają prowadzić zajęcia rewalidacyjne z pensum 22 godzin. Proszę o podstawę prawną, ponieważ w mojej placówce nauczyciele prowadzący takie same zajęcia rewalidacyjne, jakie prowadzą psycholog i pedagodzy, otrzymują wynagrodzenie z pensum 18, a nie 22.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe