Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieją jakieś regulacje prawne dotyczące wykorzystywania, jako pomoce naukowe na lekcjach biologi, preparatów w formalinie? Czy jest to dopuszczalne?
Nie ma zakazu prawnego wykorzystywania na lekcjach preparatów w formalinie, jednakże szkoła musi spełnić kilka warunków, żeby bezpiecznie dla pracowników i uczniów takie pomoce naukowe wykorzystywać.
W pierwszej kolejności stwierdzić należy, że szkoła jest zakładem pracy, do którego w pełni mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.- dalej kodeks pracy).
I tak, zgodnie z art. 221 § 2 i 3 kodeksu pracy niedopuszczalne jest stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin oraz kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem. Dalej napisano, że stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie jest dopuszczalne pod warunkiem zastosowania środków zapewniających pracownikom ochronę ich zdrowia i życia. Są to podstawowe wymogi, bez których nie można zastosować żadnej substancji chemicznej na terenie zakład pracy.
Natomiast szczegółowe zasady zachowania się uczniów i nauczycieli w szkole w kontakcie z substancjami chemicznymi opisane są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166- dalej Rozporządzenie).
§ 29 Rozporządzenia wskazuje, że:
• substancje chemiczne i ich mieszaniny należy przechowywać w odpowiednich pojemnikach zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem,
• pojemniki muszą być opatrzone etykietami zawierającymi nazwę substancji chemicznej lub mieszaniny tych substancji oraz informującymi o ich niebezpiecznym lub szkodliwym dla zdrowia działaniu,
• substancje chemiczne niebezpieczne i mieszaniny niebezpieczne - w rozumieniu przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach - należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu,
• dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych, zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i mieszanin,
• prowadzący zajęcia zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych wykorzystywanych podczas zajęć oraz umieszcza te karty w łatwo dostępnym miejscu.
Ponadto Rozporządzenia w § 26 i § 28 wprowadza konieczność wywieszenia w warsztatach, laboratoriach i pracowniach w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu określającego zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaopatrzenia uczniów pracujących z substancjami chemicznymi w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ze względu na niedostosowanie społeczne uczeń klasy I gimnazjum otrzymał na trzy miesiące orzeczenie o nauczaniu indywidualnym z możliwością prowadzenia zajęć w domu i niektórych w szkole. Proszę o cenne wskazówki związane z organizacją nauczania.
Czy nauczyciel realizujący 27/18 godzin tygodniowo może w tym okresie realizować dodatkowo jeszcze 2 godziny tygodniowo więcej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam kilka pytań:
1) Czy orzeczenie wydane ucznowi niedostosowanemu społecznie w związku z postanowieniem sądu o umieszczeniu w MOW zachowuje ważność, gdy uczeń opuszcza placówkę resocjalizacyjną? (ustaje przyczyna skierowania go do ośrodka) lub istnieje przyczyna uzasadniająca uchylenie orzeczenia z uwagi na zwolnienie ucznia. Czy można być niedostosowanym zwolnionym z MOW i realizować na tej podstawie kształcenie specjalne w oparciu o taką diagnozę? Czy nie jest to wewnętrznie sprzeczne?
2) Czy uczeń skierowany do placówki resocjalizacyjnej może realizować edukację w szkole masowej? Czy w przypadku takiego ucznia pkt. 3 zaleceń orzeczenia określający kształcenie również w placówkach ogólnodostępnych jest zapisem poprawnym? Czy takiemu uczniowi, któremu sąd nakazał kształcenie w ośrodku można w orzeczeniu jako jedną z form edukacji wpisać szkołę masową?
Nie spotkałam się jeszcze dotychczas z sytuacją skierowania nieletniego do MOW i jednocześnie realizowania przez niego kształcenia poza tą placówką, w szkole masowej. Jest to nawet w pewnym stopniu sprzeczne z centralnym systemem kierowania nieletnich. Każda placówka posiada bazę edukacyjną. Uczeń kierowany jest m.in. tam gdzie będzie mógł kontynuować naukę pozostając jeszcze w takim obowiązku do 18 r. życia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno być liczone pensum nauczycielowi, który ma 22 godziny w świetlicy i 4 godziny rewalidacji - socjoterapia. Czy rewalidacja to 4/18 czy 4/22 czy może 4/26? Inny nauczyciel - matematyka 18 godz., 4 rewalidacja - w zakresie rewalidacji ma logopedię. Jak obliczyć mu pensum? Ile pytań tyle różnych odpowiedzi. Co na to ekspert?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy arkusze ocen wypełniane komputerowo - jednostronnie - oznacza, że druga strona musi być pusta czy jedna strona jest przeznaczona na wpisanie wyników jednej klasyfikacji rocznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła, w której zorganizowane są oddziały przedszkolne (także dla dzieci 4- i 5- letnich) powinna być placówką nieferyjną? W szkole przez 12 miesięcy pracują wychowawcy zespołów pozalekcyjnych - szkoła szpitalna. Będziemy zmieniać statut i zastanawiamy się nad wprowadzeniem zapisu o nieferyjności.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe