Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieją jakieś regulacje prawne dotyczące wykorzystywania, jako pomoce naukowe na lekcjach biologi, preparatów w formalinie? Czy jest to dopuszczalne?
Nie ma zakazu prawnego wykorzystywania na lekcjach preparatów w formalinie, jednakże szkoła musi spełnić kilka warunków, żeby bezpiecznie dla pracowników i uczniów takie pomoce naukowe wykorzystywać.
W pierwszej kolejności stwierdzić należy, że szkoła jest zakładem pracy, do którego w pełni mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.- dalej kodeks pracy).
I tak, zgodnie z art. 221 § 2 i 3 kodeksu pracy niedopuszczalne jest stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin oraz kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem. Dalej napisano, że stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie jest dopuszczalne pod warunkiem zastosowania środków zapewniających pracownikom ochronę ich zdrowia i życia. Są to podstawowe wymogi, bez których nie można zastosować żadnej substancji chemicznej na terenie zakład pracy.
Natomiast szczegółowe zasady zachowania się uczniów i nauczycieli w szkole w kontakcie z substancjami chemicznymi opisane są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166- dalej Rozporządzenie).
§ 29 Rozporządzenia wskazuje, że:
• substancje chemiczne i ich mieszaniny należy przechowywać w odpowiednich pojemnikach zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem,
• pojemniki muszą być opatrzone etykietami zawierającymi nazwę substancji chemicznej lub mieszaniny tych substancji oraz informującymi o ich niebezpiecznym lub szkodliwym dla zdrowia działaniu,
• substancje chemiczne niebezpieczne i mieszaniny niebezpieczne - w rozumieniu przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach - należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu,
• dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych, zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i mieszanin,
• prowadzący zajęcia zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych wykorzystywanych podczas zajęć oraz umieszcza te karty w łatwo dostępnym miejscu.
Ponadto Rozporządzenia w § 26 i § 28 wprowadza konieczność wywieszenia w warsztatach, laboratoriach i pracowniach w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu określającego zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaopatrzenia uczniów pracujących z substancjami chemicznymi w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o interpretację stanowiska MEN odnośnie udostępniania uczniom i rodzicom prac pisemnych ,czy sprawdziany i prace klasowe udostępnia się na wniosek rodzica, czy są one do wglądu bez wniosku
Poniżej artykuł ze strony MEN i nie rozumiem jak odnieść się do sprawdzianów i prac klasowych.
W związku z pytaniami i wątpliwościami kierowanymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyjaśniamy: Ocenianie uczniów - W procesie nauczania nauczyciele ustalają oceny (bieżące i klasyfikacyjne), wskazujące na poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności nabywanych w trakcie nauki. Ocenianie osiągnięć ucznia przeprowadzane jest na bazie wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; Istota oceniania bieżącego - Ocena bieżąca jest nieodzownym elementem procesu nauczania, z którym uczeń styka się na każdej lekcji. Istotą oceniania bieżącego jest stałe monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu (na bieżąco) informacji o jego osiągnięciach, które stanowią motywację do dalszego działania. Ocenianie bieżące jest również źródłem bardzo istotnych dla ucznia (i jego rodziców) informacji – wskazuje na to co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak uczeń powinien się dalej uczyć, aby osiągnąć sukces. Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia stosowanych przez nich w procesie nauczania. Jednym z powszechnie stosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć są prace pisemne wykonywane przez ucznia – klasówki, sprawdziany, kartkówki itp. ; Udostępnianie sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych uczniów
Przepis art. 44e ust. 4 ustawy stanowi[1], że sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy[2]). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne[3]. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 ustawy wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.; Udostępnianie innej dokumentacji przebiegu nauczania uczniów - Znowelizowana ustawa o systemie oświaty utrzymuje natomiast dotychczasowe regulacje dotyczące innej dokumentacji przebiegu nauczania. Dokumentacja dotycząca m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia[4] jest udostępniania tylko do wglądu i na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy ustawy z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (poz. 979 - dotacje dla szkół niepublicznych).
Jesteśmy szkołą średnią dla dorosłych i kształcimy uczniów w systemie zaocznym. W styczniu jest sesja egzaminacyjna, więc zajęć edukacyjnych nie ma. Czy będzie wówczas przysługiwała dotacja na ucznia?
Jeśli przyjmiemy ucznia w drodze przeniesienia z innej szkoły i będzie on zwolniony z zajęć (ocena przepisana), czy na takiego ucznia przysługuje dotacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zbliża się koniec pierwszego okresu. W jednej z klas nauczyciel matematyki jest mocno skonfliktowany z jedną z uczennic. Próby mediacji wychowawcy i pedagoga zawiodły, stąd konieczna jest interwencja dyrektora. Po przeanalizowaniu sprawy doszedłem do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zabranie nauczycielowi klasy (3 godziny tygodniowo) i przydzielenie mu innej (również trzy godziny 3 godziny w tygodniu) - w związku z tym nauczyciel ma dalej taką samą liczbę godzin jak w arkuszu i umowie. Czy taka decyzja będzie zgodna z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: "Czy uczeń, który będzie spełniał w przyszłym roku szkolnym obowiązek szkolny poza szkołą (kl. V), musi zdawać egzaminy klasyfikacyjne na koniec roku, czy również na półrocze?" Proszę o dokładną podstawę prawną. Zapisy w rozporządzeniu nie są dla mnie jasne. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka języka polskiego jest na l4 z powodu zaawansowanej ciąży. Na ten czas przydzieliłem zastępstwa: bibliotekarka (wykształcenie wyższe, bibliotekoznawstwo) z dużym stażem pracy oraz pani zatrudniona na świetlicy (wykształcenie wyższe, filologia rosyjska i pedagogika opiekuńcza), też z dużym doświadczeniem, zgodziły się na zastępstwa i prowadzą zajęcia z polskiego w klasach 4 (a i b). Czy są prawne przeciwskazania takiego przydzielenia zastępstw? Nadmieniam, że obie panie w latach 90. uczyły języka polskiego, mają duże doświadczenie i prawidłowo wywiązują się ze swoich obowiązków.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe