Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje przepis prawa zobowiązujący dyrektora technikum do takiego ułożenia ramówki, aby w czwartej klasie zajęcia z przedmiotów zawodowych kończyły się przed egzaminami potwierdzającymi kwalifikacje w zawodzie?
Na podstawie § 2 ust. 4 rozporządzenia MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 43) w klasach programowo najwyższych szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym techników, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w ostatni piątek kwietnia. Oznacza to, że zajęcia z przedmiotów zawodowych muszą się zakończyć w kwietniu. Natomiast termin egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie ustala Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w trakcie całego roku, mając na względzie datę zakończenia nauki przez uczniów technikum, gdyż egzamin jest przeprowadzany dla absolwentów tej szkoły (art. 44zzzb ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 44zzzc ust. 1 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice ucznia dostarczyli do szkoły orzeczenie o kształceniu specjalnym dla dziecka. Szkoła zorganizowała kształcenie dziecka oraz stosowną dokumentację głównie w oparciu o zapisy ww. orzeczenia. Po kilku miesiącach rodzice złożyli w szkole pismo z informacją: "...z dniem dzisiejszym wycofujemy orzeczenie nr.... i prosimy o zwrot przedmiotowej dokumentacji związanej z tym orzeczeniem". Co w praktyce taki stan prawny oznacza dla szkoły? Czy szkoła może zaprzestać prowadzenia np. zajęć rewalidacyjnych wynikających z treści orzeczenia, które dotychczas były organizowane dla takiego ucznia? Jakie dokumenty szkoła musi i może zwrócić rodzicom w związku z taką ich deklaracją, a które dokumenty powinny/mogą pozostać w szkolnych zasobach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zwolnić ucznia z zajęć muzyki na cały rok szkolny 2023/2024? Jeśli tak, to jakie dokumenty musi donieść rodzic? Czy wystarczy orzeczenie (autyzm, Asperger)? Czy dyrektor szkoły wydaje decyzję administracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące formy wyłonienia przedstawiciela rady rodziców oraz przedstawiciela rad pedagogicznych do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora nowoutworzonego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Art. 62a. znowelizowanej ustawy o systemie oświaty dopuszcza tworzenie przez organ prowadzący zespołów zwanych „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego” ze szkół już istniejących.
10.05.2013 r. organ prowadzący podjął uchwałę w sprawie rozwiązania ZSE (szkoły młodzieżowej) oraz utworzenia centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego.
W skład nowego CKZiU wejdą:
- zasadnicza szkoła zawodowa (bez naboru, szkoła młodzieżowa)
- technikum ekonomiczne, liczące 11 oddziałów (pozostałe po rozwiązaniu ZSE, szkoła młodzieżowa)
- CKU (szkoła dla dorosłych), liczące 30 oddziałów w formach szkolnych – szkoła, która istnieje od 14-tu lat i nie została rozwiązana.
Do komisji konkursowej został powołany przedstawiciel rady rodziców ZSE (CKU nie mogło wyłonić swojego przedstawiciela, ponieważ w szkołach dla dorosłych nie powołuje się rady rodziców) oraz przedstawiciel rady pedagogicznej ZSE, wyłoniony zgodnie z sugestią organu prowadzącego – w formie losowania.
W wyniku jednostronnych decyzji organu prowadzącego, CKU (będące o wiele większą jednostką niż ZSE, na dodatek nie rozwiązaną) nie ma swojego przedstawiciela w komisji konkursowej.
Chciałabym zapytać, czy takie wyłonienie przedstawicieli do pracy w komisji konkursowej jest zgodne z prawem i czy nie należałoby tu zastosować art. 36a ust. 11. ustawy oso:
11. W przypadku szkół i placówek, o których mowa w art. 44 i art. 52 ust. 1, w skład komisji nie wchodzą odpowiednio przedstawiciele rady pedagogicznej i rady rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym - autyzm. W dokumencie nie ma informacji, że dziecko potrzebuje nauczyciela wspomagającego. Jak należy udokumentować konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela dla tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole policealnej zajęcia z przedmiotu podstawy przedsiębiorczości organizuje się dla słuchaczy, którzy nie realizowali tego przedmiotu na wcześniejszym etapie edukacyjnym. Wówczas w arkuszu ocen wpisuje się "zwolniona/y oraz rodzaj i numer świadectwa na podstawie, którego to zwolnienie następuje. Niestety nie znalazłam informacji co wpisujemy na świadectwie ukończenia szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe