Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jest ustawa który reguluje bezpłatne dożywianie dzieci w oddziale przedszkolnym bez względu na dochodowość? Rodzice zwrócili się do dyrektora szkoły o bezpłatne dożywianie ich dzieci w wieku 5-6 lat, lecz GOPS kategorycznie odmówił, twierdząc,ze nie ma takiego przepisu. Co powinien zrobić dyrektor w takiej sytuacji?
Tak, jest to rządowy program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" przyjęty ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Ustawa weszła w życie z dniem 31 grudnia 2005 r. i obowiązywała do dnia 31 grudnia 2009 r. Sposób realizacji programu wieloletniego, a także sposób planowania i dokonywania podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu oraz zakres i formy monitorowania realizacji programu określało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa zakresie dożywiania". Celem Programu jest wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewniania posiłku osobom jego pozbawionym, ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich. Program zakłada długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży. Gmina realizuje Program przy pomocy ośrodka pomocy społecznej, w jednostkach organizacyjnych gminy, placówkach i instytucjach, które posiadają bazę żywieniową lub odpowiednie warunki do wydawania produktów żywnościowych.
Program przewiduje otrzymanie pomocy w następujących formach: 1) posiłek, ze szczególnym uwzględnieniem posiłku gorącego, 2) zasiłek celowy na zakup posiłku lub zakup żywności (w tym na zakup posiłku dzieciom przebywającym placówkach oświatowych, gdzie rodzice zobowiązani są do pokrywania kosztów żywienia), 3) świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych. W ramach programu są realizowane działania dotyczące w szczególności: 1) tworzenia nowych lub doposażenia istniejących punktów przygotowywania lub wydawania posiłków, 2) dowozu posiłków. Dzieci i młodzież realizujące obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, którym przyznano pomoc w formie posiłku, spożywają posiłek w szkole, jeżeli szkoła posiada warunki pozwalające na przygotowywanie lub wydawanie posiłków. W przypadku gdy szkoła nie posiada warunków do przygotowywania lub wydawania posiłków, kierownik ośrodka pomocy społecznej, we współpracy z dyrektorem szkoły, zapewnia spożywanie posiłków poza szkołą.
Beneficjentami końcowymi Programu są:
- dzieci do 7 roku życia,
- uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej,
- osoby i rodziny znajdujące się w sytuacji:
- ubóstwa
- sieroctwa
- bezdomności
- bezrobocia
- niepełnosprawności
- długotrwałej lub ciężkiej choroby
- przemocy w rodzinie
- potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
- bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
- braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze
- trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
- alkoholizmu lub narkomanii
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
W latach 2010-2013 podwyższono liczbę uczniów i dzieci, którym udziela się pomocy w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy: uczeń w szkole albo dziecko korzystające z zajęć w ramach rocznego przygotowania przedszkolnego w szkole lub przedszkolu wyraża chęć zjedzenia posiłku. Dyrektor szkoły (przedszkola) udziela pomocy bez ustalania sytuacji rodziny (rodzinny wywiad środowiskowy) oraz bez decyzji administracyjnej wydanej przez ośrodek pomocy społecznej. Stosowną informację o udzieleniu pomocy w tym trybie dyrektor szkoły (przedszkola) przekazuje ośrodkowi pomocy społecznej właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania ucznia lub dziecka. Liczba dzieci i uczniów nie może przekroczyć 20 % liczby uczniów i dzieci dożywianych ogółem w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w danym miesiącu na podstawie wydanych decyzji administracyjnych. Szczegóły znajdzecie Państwo tutaj.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły policealnej prowadzącej kształcenie zawodowe ustalając zawody, w których kształci szkoła stosuje art. 68 ust. 7 pkt 1 i 2 w brzmieniu nadanym ustawą z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw? We wniosku znajdującym się na stronie internetowej Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Rzeszowie dotyczącym opinii, o której mowa w art.68 ust. 7 pkt 1 nie wyszczególniono szkoły policealnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W październiku w gimnazjum, w którym pracuję podjął naukę uczeń w klasie III. Na poziomie rozszerzonym kontynuował naukę j. niemieckiego, uczestniczył w zajęciach z plastyki, techniki. W naszym gimnazjum zajęcia z języka obcego na poziomie rozszerzonym to j. angielski. Zajęcia z plastyki, techniki realizują uczniowie w klasie I, II. Jak zadania muszę zapewnić nowemu uczniowi? Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak postąpić w przypadku uczennicy, która ukończyła dwie klasy publicznego gimnazjum i została przeniesiona do 3 klasy niepublicznego gimnazjum przysposabiającego o uprawnieniach szkoły publicznej, w którym była realizowana inna podstawa programowa ( 3 dni nauki+ 2 dni praktyki)? Rodzic ponownie chce przenieść dziecko do publicznego gimnazjum - tydzień przed klasyfikacją śródroczną. Czy jest to możliwe skoro uczennica nie zakończyła nauki w I semestrze i nie była tam klasyfikowana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o wzór pisma dotyczącego informacji o wymiarze zatrudnienia dla nauczyciela gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018. Gimnazjum zostaje włączone do szkoły podstawowej. Wzór pisma informującego o przeniesieniu do sp już posiadam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W grudniu otrzymałam od Państwa dokumentację na życzenie: Statut Przedszkola Niepublicznego. Przekształcamy Punkt Przedszkolny na przedszkole niepubliczne. Czy na dzień dzisiejszy Statut z grudnia będzie prawidłowy czy potrzebne są jakieś zmiany?
Dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe