Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jeżeli uczeń w I semestrze opuścił więcej niż 50% zaplanowanych zajęć z danego przedmiotu i powinien być nieklasyfikowany w I semestrze, to powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny za I semestr? Czy zgodnie z klasyfikacją końcoworoczną powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny na koniec roku szkolnego? W dzienniku wstawić nieklasyfikowany, czy ndst? Pierwszy raz mam taką sytuacje pod koniec I semestru i dotyczy to nie tylko jednego ucznia. Dziękuję z góry za odpowiedź.
Sam fakt opuszczenia więcej niż połowy zaplanowanych zajęć nie oznacza, że uczeń ma być nieklasyfikowany.
§ 17. 1. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych mówi, że:
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Jeżeli zatem uczeń otrzymał w trakcie semestru jakiekolwiek oceny, to powinien być na ich podstawie klasyfikowany, nawet jeśi są to tylko oceny niedostateczne. Należy wówczas wystawić ocenę śródroczną - niedostateczny. Jeżeli jednak nie posiada żadnych ocen, a spowodowane to jest jego częstymi nieobecnościami, przekraczającymi połowę zaplanowanych zajęć, uczeń jest nieklasyfikowany i w dzienniku należy tak to zapisać.
§ 17. 16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
Co do egzaminu klasyfikacyjnego, kwestię tę powinien regulować statut szkoły, ponieważ rozporządzenie mówi jedynie o egzaminie na koniec roku szkolnego (jeżeli nie da się ustalić oceny rocznej). Uczeń nieklasyfikowany za I semestr może zdawać egzamin klasyfikacyjny po I semestrze, jeżeli statut szkoły tak stanowi. Nie ma jednak żadnych ogólnych nakazów, aby taki egzamin zdawał, jest to jedynie "wygoda" dla szkoły, gdyż łatwiej jest wystawić ocenę roczną, jeśli istnieje ocena semestralna, choćby jedynka. Jeżeli uczeń nie zdaje egzaminu klasyfikacyjnego za I semestr, a statut tego nie wymaga, wówczas ocenę roczną ustala się na podstawie otrzymanych ocen w II semestrze (takie stanowisko prezentuje MEN).
Dodatkowo, szkoła powinna takiemu uczniowi pomóc, aby poradził sobie w następnej klasie:
§ 16. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy istnieje przepis, że nauczyciel przedszkola musi pisać samodzielnie plany miesięczne? My pracujemy na planach przygotowanych przez wydawnictwo opracowanych zgodnie z wybranym programem wychowania przedszkolnego? Czy w dziennikach zajęć przy zapisach realizowanych treści od września 2017 roku w dalszym ciągu trzeba wpisywać numery realizowanych obszarów z podstawy programowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II gimnazjum z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w roku szk. 2011/12 skorzystał z wydłużenia etapu edukacyjnego, czy w trzeciej klasie można mu ponownie wydłużyć nauczanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W 2019 r. zostałam wicedyrektorem, w tym roku zrezygnowałam z funkcji. Przed objęciem funkcji miałam 18 godzin dydaktycznych. Teraz dyrektor zaplanował mi 10 godzin. Czy miał do tego prawo czy musi mi dać tyle godzin (18) jak przed objęciem funkcji? Czy obliguje go do tego jakiś przepis?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W projektach reformy oświaty pojawiały się informacje, że jeżeli dwie szkoły/dwa budynki: np. szkołę podstawową i gimnazjum dzieli odległość nie większa niż 30 metrów to należy to traktować jako jeden budynek pozostający w bliskiej odległości. Czy te propozycje znalazły odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach prawa oświatowego? Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej. Jaka jest interpretacja MEN w tej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co należy zrobić, jeśli do SIO podano mniejszą liczbę stosunków pracy nauczycieli, niż w rzeczywistości?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe