Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy może Rada Gminy zwolnić wszystkie dzieci z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego? Czy to jest zgodne z prawem?
Poruszoną w pytaniu kwestię reguluje art. 52 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).
Art. 52. 1. Rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat, w prowadzonym przez gminę: 1) publicznym przedszkolu i oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej, w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe; 2) publicznej innej formie wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony dla publicznych przedszkoli na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
2. Rada gminy może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1.
3. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1, nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.
9. Organ prowadzący publiczne przedszkole, szkołę podstawową z oddziałami przedszkolnymi i inną formę wychowania przedszkolnego, niepubliczne przedszkole, o którym mowa w art. 17 ust. 1, niepubliczną szkołę podstawową z oddziałami przedszkolnymi, o której mowa w art. 19 ust. 1, lub niepubliczną inną formę wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 21 ust. 1, zwalnia rodziców w całości lub w części z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego, na warunkach określonych przez radę gminy na podstawie ust. 2. Organ prowadzący może upoważnić do udzielania tych zwolnień odpowiednio dyrektora przedszkola lub szkoły podstawowej.
W mojej opinii, skoro określa się wysokość opłat, to ustala się kwotę (raczej nie 0,00 zł). Sformułowanie „może określić warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat” sugeruje, że nie wszystkie dzieci będą z tej opłaty zwolnione.
Podstawa prawna:
art. 52 ust.1 i 2 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej
w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone
w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie.
Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami?
Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na czas zastępstwa za innego pracownika zlożyła wniosek o wypłatę zasiłku na zagospodarowanie. Spełnia wszystkie inne warunki zapisane w KN, ale nie będzie mogła przepracować w szkole wymaganych trzech lat. Jaką decyzję winien podjąć dyrektor.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o listę spraw objętych obowiązkiem prowadzenia metryki.
- Proszę o poradę dotyczącą statutu. Od września jesteśmy Zespołem Szkolno Przedszkolnym posiadamy 3 statuty - Zespołu, Przedszkola, Szkoły. Czy nie powinien to być jeden statut zawierający przepisy dla tych jednostek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel informuje rodziców ucznia o proponowanej ocenie na I semestr? Dziękuje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe