Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na wniosek zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej można w tym roku nie promować ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym, któremu już przedłużono okres nauki o 1 rok na etapie edukacyjnym. Uczeń nie ukończy gimnazjum.
Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami). Oznacza to, że przepisy prawa oświatowego nie nadają takich uprawnień zespołowi, o którym mowa w pytaniu. Oceny są opisowe, a klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla ucznia. Promowanie odbywa się w porozumieniu z rodzicami. Rada pedagogiczna posiada szczegółowe informację i wiedzę niezbędną do podjęcia decyzji w sprawie promowania ucznia. Działa jednak w porozumieniu z rodzicami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie aktualnej podstawy prawnej do wydania decyzji przez dyrektora szkoły dot. zorganizowanie nauczania indywidualnego oraz kształcenia specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica w zeszłym roku szkolnym 01.09.2016r. otrzymała opinię z Poradni ze wskazaniem dla nauczyciela, iż ma zwolnienie z drugiego języka nowożytnego. Dyrektor w świetle obowiązujących przepisów wydał stosowną decyzję zwalniającą uczennicę na okres nauki w gimnazjum (na trzy lata czyli do 31.08.2019r.). Pytanie brzmi: nasze gimnazjum z dniem 01.09.2017r. zostało włączone do szkoły podstawowej Zespołu Placówek Oświatowych, czy w związku z tym ta uczennica powinna otrzymać nowe zwolnienie z nauki drugiego języka, czy wydane od poprzedniego dyrektora jest nadal aktualne aż do ukończenia gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica upośledzona Zespół Downa w klasie III realizuje indywidualny program w szkole masowej. W bieżącym roku szkolnym decyzją dyrektora zostanie wydłużony etap edukacyjny o jeden rok. Co wpisać w arkusz ocen ucznia? Jak zapisać w protokole: niepromowana czy nieklasyfikowana? Jak powinno brzmieć uchwałą rady pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam niedawno wysłałam zapytanie odnośnie zapisu w Państwa publikowanym statucie, gdzie jeden z punktów brzmi:
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z wnioskiem do wychowawcy klasy o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
chodziło mi czy jest on zgodny z prawem, gdyż według nowobowiązującego - ani uczeń ani rodzic nie musi występować z wnioskiem o udostępnienie prac (poza egzaminami itp). To nauczyciel ma obowiązek udostęnic rodzicom prace na bieżąco,Otrzymałam od państwa odpowiedź;
:Zapis „uczeń i jego rodzice” sugeruje, że muszą zgłosić się razem. Zapis nie precyzuje, czy pisemnie, czy wystarczy ustnie. Poza tym nie dostrzegam niewłaściwych zapisów.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności Rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych.
W art. 44e ust. 4–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) – dalej u.s.o. zostało określone, że sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia, w tym szkoły podstawowej są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Natomiast na wniosek ucznia lub jego rodziców udostępniana do wglądu jest jedynie dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia. Sposób udostępniania tych prac musi określać statut szkoły. Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357),
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami, jak należy stosować nowe przepisy, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej wyjaśnienie w tej sprawie, z którego wynika, że obecnie: "uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 u.s.o. wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do oddziału przedszkolnego uczęszcza dziecko 6-letnie, które nie nie bierze udziału w zajęciach i ma zaburzona mowę, pochodzi z rodziny niewydolnej. Rodzice nie chcą przebadać dziecka w poradni. Czy rada pedagogiczna bez zgody rodziców może odroczyć dziecko, jeśli nie osiągnie dojrzałości szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe