Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, który ukończył kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki, może prowadzić zajęcia rewalidacyjne lub z wczesnego wspomagania rozwoju?
Nie można stwierdzić, czy nauczyciel może prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Na podstawie § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 3 i § 4 rozporządzenia (w pytaniu nie podano żadnych informacji w tym zakresie), a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nadającym kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Dyrektor musi więc zweryfikować posiadanie kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola, szkoły lub placówki, ponieważ bez nich samo ukończenie kursu kwalifikacyjnego z oligofrenopedagogiki jest niewystarczające.
Natomiast nauczyciel nie może prowadzić zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zgodnie z § 15 ust. 4 ww. rozporządzenia kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która: 1) ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 2) ukończyła studia w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 3) ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub 4) ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy określone w § 20 ww. rozporządzenia. Nauczyciel nie ukończył studiów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka ani z logopedii; kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki nie należy do żadnej z tych specjalności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Który zakład pracy powinien objąć opieką socjalną pracownika emeryta? Nauczycielka ur. 14.06.1953 r. pracowała od 15.08.1972 r. do 31.08.2000 r. w Szkole Podstawowej w Wilkowyjach a następnie w Liceum Medycznym w Warszawie. Od 01.09.2000 r. do 31.08.2006 r. pracowała w Zespole Szkół w Warszawie. Z tejże szkoły od 01.09.2006 r. przeszła na emeryturę i nadal w niej pracowała w niepełnym wymiarze do 31.08.2008 r. nigdy całkowicie nie zawiesiła emerytury. Od 01.09.2008 r. do 31.08.2011 r. pracowała w innych szkołach w niepełnym wymiarze. Od 01.09.2011 r. do chwili obecnej pracuje w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pruszkowie w niepełnym wymiarze – 10/18. Która szkoła jest uprawniona do objęcia nauczycielki opieka socjalną?
- Czy uczeń nieklasyfikowany na I półrocze powinien uzyskać klasyfikacyjną ocenę z zachowania ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z ostatnimi zmianami w ustawie o systemie oświaty, szkoła może określić minimalną liczbę punktów, potrzebną do przyjęcia ucznia do szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzór uchwały rady pedagogicznej o skreślenie z listy uczniów, potrzeba do decyzji dla dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej klasy I integracyjnej zamieściła informacje w komunikatorze WhatsApp w dniu 16 stycznia 2023 r., w którym poinformowała rodziców i uczniów o wzięciu zwolnienia lekarskiego z powodu wyczerpania na skutek nagannego zachowania ucznia. Wskazała, że nie jest w stanie prowadzić lekcji, bo codziennie musi ukrywać przed uczniami łzy, odczuwając niemoc z powodu takiego zachowania jak opluwanie, kopanie, wyzywanie, pokazywanie środkowego palca, używanie wulgaryzmów itp. W innej wiadomości nazwała ucznia tej klasy terrorystą. Nauczycielka wyraziła zgodę na prowadzenie tej grupy, choć nie należy do łatwych, ze względu na obecność w niej 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W wiadomości nie wymieniła ucznia z nazwiska, jednak nie zmienia to postaci rzeczy, ponieważ wszyscy zainteresowani wiedzą, o kogo chodzi. Pani zatem w nieuprawniony sposób publicznie obwiniła ucznia za doprowadzenie swojej osoby do wyczerpania.
Ponadto, uczeń został przyjęty do klasy integracyjnej, w której liczba dzieci nie może być większa niż 20 i nauczycielka została wsparta innym nauczycielem współorganizującym proces kształcenia w wymiarze 19 godzin tygodniowo (nauczyciel ten jest również psychologiem szkolnym), który ze wszystkimi uczniami z orzeczeniami prowadzi indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne zalecone przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pierwsze pisemne informacje dotyczące zachowania ucznia otrzymałam dopiero 11 stycznia 2023 r. Nauczycielka obecnie odbywa staż awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Zwróciła się do mnie o cząstkową ocenę za okres stażu, ponieważ zatrudniła się w innej placówce od 1 marca 2023 r. Czy ze względu na postępowanie nauczycielki (brak prowadzenia dokumentacji szkolnej, nie uzupełnienie opisów śródrocznych uczniów w terminie, oraz zasiłek chorobowy ze względu na wyczerpanie psychiczne, jeszcze w grudniu, o czym dowiedziałam się od rodzica w tygodniu poprzedzającym zwolnienie lekarskie) należy wystawić negatywną ocenę stażu? Czy należy wystawić pisemne upomnienie dla nauczyciela z uwagi na tę sytuację i niepedagogiczne zachowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe