Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel na koniec roku szkolnego może postawić z przedmiotu ocenę niedostateczną (bez egzaminu klasyfikacyjnego) uczniowi liceum, który nie chodził przez cały rok do szkoły i nie uzyskał żadnych ocen cząstkowych? Uczeń ten na I semestr w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego (bo w pierwszym semestrze również nie chodził do szkoły) uzyskał ocenę niedostateczną.
Skoro uczeń nie chodził do szkoły i nie uzyskal żadnych ocen, nauczyciel nie ma podstaw do wystawienia oceny końcowej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
§ 17. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Powyższy przepis wprawdzie stanowi, że ucznia MOŻNA nieklasyfikować, a nie TRZEBA, ale dotyczy to uczniów, których nieobecność jedynie przekroczyła połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia. W takim przypadku uczeń mógł np. zdobyć jedną ocenę cząstkową w trakcie semestru i wówczas na podstawie tej jednej oceny raczej nauczyciel nie będzie w stanie wystawić oceny rocznej czy też śródrocznej. Jeżeli jednak uczeń wogóle nie uczęszczał na zajęcia i nie ma żadnych ocen, zapis ten należy interpretować jako obligatoryjne nieklasyfikowanie.
Skoro nie ma oceny, nie ma klasyfikowania. Aby uczniowi wystawić ocenę roczną, musiłaby zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
Mimo, iż uczeń ma wystawioną, uzyskaną w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, ocenę śródroczną, nie można bez kolejnego egzaminu klasyfikacyjnego wystawić takiej samej oceny rocznej, ponieważ w sumie (cały rok szkolny) przekroczył połowę czasu przeznaczonego na zajęcia (wręcz cały czas) oraz nie uzyskał żadnych ocen cząstkowych.
§ 11.6. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mamy w przedszkolu obecne 5-latki (rok urodzenia 2011). Dzieci te pójdą od września do szkoły do "zerówki". Rozumiem, że nie mamy obowiązku wypełniania i przekazania rodzicom gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy potwierdzanie przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem dotyczy słuchaczy KKZ? Nowelizacja rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania z dnia 29.08 2014 roku, wprowadza obowiązek potwierdzania przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem (paragrafu 10 ust.5). Czy ten zapis odnosi się również do słuchaczy Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych ? Jeśli tak z jakiego zapisu to wynika? Niejednoznaczność i wątpliwości budzi fakt , że prowadzenie tych kursów to pozaszkolna forma kształcenia dla dorosłych. Więc KKZ to nie szkoła zaoczna. Do słuchaczy KKZ nie odnosi się zapis (z rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania ......) dotyczący obecności na zajęciach w 50 % obowiązkowych zajęć. Czy ten zapis obowiązujący od nowego roku szkolnego dotyczy organizatorów KKZ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nastąpiła zmiana w przyjęciu nowego ucznia do szkoły podstawowej w czasie trwania roku szkolnego 2019/2020?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o wzór decyzji odroczenia obowiązku szkolnego. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń klasy szóstej będący Węgrem i uczęszczający jednocześnie od szkół polskiej i węgierskiej (korespondencyjnie) może być zwolniony ze sprawdzianu szóstoklasisty? Uczeń jest w naszej szkole od roku (i tyle czasu też dopiero uczy się języka polskiego) czy są jakieś furtki by go zwolnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe