Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel na koniec roku szkolnego może postawić z przedmiotu ocenę niedostateczną (bez egzaminu klasyfikacyjnego) uczniowi liceum, który nie chodził przez cały rok do szkoły i nie uzyskał żadnych ocen cząstkowych? Uczeń ten na I semestr w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego (bo w pierwszym semestrze również nie chodził do szkoły) uzyskał ocenę niedostateczną.
Skoro uczeń nie chodził do szkoły i nie uzyskal żadnych ocen, nauczyciel nie ma podstaw do wystawienia oceny końcowej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
§ 17. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Powyższy przepis wprawdzie stanowi, że ucznia MOŻNA nieklasyfikować, a nie TRZEBA, ale dotyczy to uczniów, których nieobecność jedynie przekroczyła połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia. W takim przypadku uczeń mógł np. zdobyć jedną ocenę cząstkową w trakcie semestru i wówczas na podstawie tej jednej oceny raczej nauczyciel nie będzie w stanie wystawić oceny rocznej czy też śródrocznej. Jeżeli jednak uczeń wogóle nie uczęszczał na zajęcia i nie ma żadnych ocen, zapis ten należy interpretować jako obligatoryjne nieklasyfikowanie.
Skoro nie ma oceny, nie ma klasyfikowania. Aby uczniowi wystawić ocenę roczną, musiłaby zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
Mimo, iż uczeń ma wystawioną, uzyskaną w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego, ocenę śródroczną, nie można bez kolejnego egzaminu klasyfikacyjnego wystawić takiej samej oceny rocznej, ponieważ w sumie (cały rok szkolny) przekroczył połowę czasu przeznaczonego na zajęcia (wręcz cały czas) oraz nie uzyskał żadnych ocen cząstkowych.
§ 11.6. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy utworzenie nowego zawodu Technik energetyk w technikum na rok szkolny 2019/2020 wymaga opinii Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia czy wystarczy opinia Powiatowej Rady Zatrudnienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeśli w szkole Stowarzyszeniowej działa Oddział Przedszkolny i Punkt Przedszkolny przy szkole to należy w Akcie założycielskim szkoły ośmioletniej to umieścić?
Np: Zakłada się z dniem 1 września publiczną ośmioletnią szkołę podstawową z oddziałem przedszkolnym i punktem przedszkolnym działającym przy szkole.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nie wiem, jak rozwiązać sprawę nauczyciela w-fu, otóż do tej pory szkoła moja była jego podstawowym zakładem pracy, chociaż nie miał pełnego etatu, dodatkowo pracował również w innej szkole, która należy do innej gminy. Byłoby wszystko w porządku, gdybym nie dowiedziała się, że ten nauczyciel został wicedyrektorem w drugiej szkole. Wiadomo, że obowiązki wicedyrektora musi wypełniać skrupulatnie. Obawiam się, że zaniedba swoje obowiązki w macierzystej szkole (wyjazdy na zawody, udział w życiu szkoły, naradach itd). Czy jest jakaś regulacja prawna lub interpretacja, która podpowie mi jak mam postąpić jako dyrektor macierzystej szkoły nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy psycholog szkolny dokonujący obserwacji zachowania ucznia ma prawo uczestniczyć w lekcji tego ucznia bez uzyskania zgody nauczyciela prowadzącego wówczas lekcję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy trzeba zawiadamiać rodziców o proponowanych ocenach śródrocznych? Czy można zabronić uczniowi odwołania od przewidywanej oceny rocznej, gdyż nie spełnia określonych przez nauczyciela warunków, np. nie poprawił prac klasowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe