Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, składając dyrektorowi sprawozdanie z odbytego stażu powinien załączyć studium przypadku?
Przepisy ustawy, ani rozporządzenia nie narzucają takiej formy dokumentowania dorobku zawodowego. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego– z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Postawa prawna: 1. Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w szczególności § 8, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciele odbyli 12 miesięczny (1 września 2018 – 31 sierpnia 2019) staż na stopień nauczyciela kontraktowego. W roku szkolnym 2022/2023 mogą odbyć 9 miesięczny staż na stopień nauczyciela mianowanego. Według jakiego rozporządzenia (2018 czy 2022) mają napisać plan rozwoju zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Rozpoczęcie awansu zawodowego na wyższy stopień. W trakcie przerwy między kolejnymi awansami nauczyciel mianowany przebywał na rocznym urlopie dla poratowania zdrowia. Czy w związku z tym urlopem może terminowo złożyć wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego w 2018 roku, przepracował 2 lata. Nie podjął stażu na nauczyciela dyplomowanego, ponieważ przebywał na urlopie rodzicielskim. Potem był przez 1 miesiąc na urlopie bezpłatnym, następnie pół roku na urlopie wychowawczym. Od 1 września 2022 r. wrócił do pracy. Na jakich zasadach może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego? Czy nieobecność nauczyciela w pracy ma wpływ na rozpoczęcie stażu? Według mnie, nauczyciel nie może rozpocząć stażu na dotychczasowych zasadach, może uzyskać stopień nauczyciela dyplomowanego już na podstawie nowych przepisów. Oznacza to, że musi przepracować w szkole 3 lata i 9 miesięcy od dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Do tego okresu nie wlicza się jednak okresów nieobecności w pracy trwających nieprzerwanie dłużej niż 30 dni. Absencja nauczyciela w okresie od 14 lutego 2020 r. do 17 września 2020 . wyniosła w sumie 217 dni na podstawie czternastu zwolnień lekarskich. W okresie od 18 września 2020 r. do 31 sierpnia 2022 r. nauczycielka była nieobecna w sumie 828 dni (140 dni urlopu macierzyńskiego, 224 dni urlopu rodzicielskiego, 28 dni urlopu bezpłatnego i 219 dni urlopu wychowawczego), nie licząc okresu urlopu wypoczynkowego pomiędzy 17 września 2021 r. a 27 grudnia 2021 r. Według moich obliczeń nauczyciel kończy staż 5 września 2024 r. Proszę o weryfikację i wyrażenie opinii. Moje wątpliwości budzi nieobecność w pracy, gdy nauczyciel przebywał na urlopie wypoczynkowym, którego nie wliczyłam zgodnie z przepisami prawa.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka, która uzyskała dnia 5.12.2006 r. stopień nauczyciela mianowanego, a od dnia 10 września 2007 r. była na zwolnieniach lekarskich i urlopach macierzyńskich i wychowawczych, może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel otrzymał negatywną ocenę dorobku zawodowego za okres stażu na nauczyciela dyplomowanego. Złożył wniosek do dyrektora o dodatkowy 9- miesięczny staż.Dyrektor wyraził zgodę.Czy zasadnie i jakie dokumenty powinny potwierdzać ten fakt?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe