Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przyjęcie sześciolatka do I klasy, który otrzymał dokument gotowości szkolnej (ukończył roczne przygotowanie przedszkolne) może odbyć się tylko na podstawie decyzji dyrektora, czy konieczna jest opinia PPP?
Przepis art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r.. poz. 1082) reguluje kwestię przyjęcia do szkoły podstawowej ucznia, który ze względu na swój wiek nie podlega jeszcze obowiązkowi szkolnemu. Zgodnie ze wskazanymi przepisami na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Rodzice składając wniosek o przyjęcie dziecka 6-letniego do szkoły stwierdzają, że w ich ocenie dziecko jest na odpowiednim poziomie rozwoju psychiczno-fizycznego, który umożliwia podjęcie nauki w szkole.
Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat, jeżeli dziecko:
- korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
- posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 Prawa oświatowego oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W niektórych opracowaniach na temat Prawa oświatowego można zapoznać się z twierdzeniem, że warunki, o których mowa powyżej muszą być spełnione łącznie. Oznaczałoby to, że dziecko musi ukończyć roczne przygotowanie przedszkolne, a także posiadać opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej. Jednakże w art. 36 ust. 2 ustawodawca posługuje sie spójnikiem "albo", który oznacza alternatywę wykluczającą. Oznacza to, że tylko jeden z warunków, o którym mowa w przepisie ust. 2 musi zostać spełniony.
Podsumowując, do przyjęcia dziecka 6-letniego, które ukończyło roczne przygotowanie przedszkolne nie jest konieczne, aby rodzice dziecka dodatkowo ubiegali się o wydanie opinii przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy zespołem placówek terapeutyczno - wychowawczych, w skład którego wchodzi MOW i MOS. Wychowankowie obu placówek mieszkają w internacie. Czy w grupach wychowawczych w internacie mogą mieszkać razem chłopcy z ośrodka socjoterapii i ośrodka wychowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej drodze następuje udostępnienie pracownikowi akt osobowych przez pracodawcę? Czy pracownik ma swobodny wgląd do dokumentacji pracowniczej? Czy takie same zasady należy stosować wobec byłych pracowników? Czy dokumenty znajdujące się w teczce osobowej mogą być przez pracownika kopiowane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zostały zarejestrowane 2 odrębne szkoły niepubliczne: podstawowa oraz liceum, prowadzone przez ten sam organ prowadzący tj. stowarzyszenie, mające tę samą nazwę własną i patronkę. Większość nauczycieli pracuje w obu szkołach jednocześnie i wszyscy tworzymy łącznie jedną współpracującą radę pedagogiczną. Odbywają się wspólne zebrania rady pedagogiczne tj. łącznie dla obu szkół w tym samym terminie. Skoro nie jest to zespół szkół, czy protokoły i uchwały rad pedagogicznych mogą być wspólne i nazwane uchwałami szkoły podstawowej i liceum podejmowanymi przez wspólną radę pedagogiczną? Czy też z tego samego spotkania powinny powstać odrębne dokumenty dla każdej ze szkół oddzielnie? Czy w drugim przypadku należy wyodrębnić 2 rady pedagogiczne i podczas głosowań prosić o podwójne głosowanie tych nauczycieli, którzy pracują w obu szkołach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym ogólnodostępnym w grupie przedszkolnej 4-latków jest 1 dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym - autyzm wczesnodziecięcy. Czy jest określona liczba godzin pracy nauczyciela wspomagającego? Czy nauczyciel wspomagający może obejmować opieką 2-3 dzieci z różnych grup wiekowych? Czy taki nauczyciel może być zatrudniony na podstawie umowy wolontariatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeżeli uczeń w I semestrze opuścił więcej niż 50% zaplanowanych zajęć z danego przedmiotu i powinien być nieklasyfikowany w I semestrze, to powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny za I semestr? Czy zgodnie z klasyfikacją końcoworoczną powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny na koniec roku szkolnego? W dzienniku wstawić nieklasyfikowany, czy ndst? Pierwszy raz mam taką sytuacje pod koniec I semestru i dotyczy to nie tylko jednego ucznia. Dziękuję z góry za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe