Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy to prawda, że kurs pedagogiczny dla nauczycieli musi mieć 270 godzin i obowiązkowo musi trwać dwa semestry? Jaka jest podstawa prawna?
Opisaną kwestię reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 12.03.2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (...).
§ 1 rozporzadzenia zawiera definicje, m.in. przygotowania pedagogicznego:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przedstawił akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego z uzasadnieniem (z 2013 r.). W dniu nadania stopnia nauczyciela kontraktowego posiadał kwalifikacje: - wykształcenie wyższe magisterskie z zakresu oceanotechniki - Politechnika Gdańska - kurs kwalifikacyjny pedagogiczny dla nauczycieli czynnych zawodowo. Zatrudnienie - szkoła podstawowa świetlica szkolna. Uzasadnienie: posiada pani wykształcenie wyższe z przygotowaniem pedagogicznym i może być pani zatrudniona w szkole podstawowej. na podstawie: postępowania kwalifikacyjnego dyplomu ukończenia studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Przy czym w 2013 roku pani nie posiadała takiego dyplomu. 1. Czy na dzień nadania stopnia pani posiadała kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej? 2. Czy wpisanie na uzasadnieniu nazwy studiów podyplomowych jest pomyłką? 3. Czy wpisanie nazwy na uzasadnieniu nazwy studiów podyplomowych jest błędem merytorycznym?
- Kiedy mówimy u nauczyciela np. z pensum 18/18 o godzinach ponadwymiarowych, a kiedy o godzinach nadliczbowych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można odebrać dodatek motywacyjny nauczycielowi przed upływem czasu, na który został przyznany?
Czy można umieścić zapis o możliwości odbioru dodatku w wewnątrzszkolnym regulaminie przyznawania dodatku motywacyjnego?
Zaznaczam, że w regulaminie organu prowadzącego brak jest regulacji na ten temat. Regulamin OP określa jedynie zasady przyznawania dodatku i okres, na jaki powinien być on przyznany, nie ma jednak nic o jego odbiorze.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole realizowany będzie projekt w ramach programu RPO działanie 11.4. Koordynatorem i jego asystentem będą nauczyciele. Jaką mam zawrzeć umowę, czy to może być dodatek specjalny, czy umowa o dzieło. Poproszę wzór takiego dokumentu. A może jeszcze inne rozwiązanie, które będzie zgodne z prawem krajowym i europejskim.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie sposobu wypłacania wynagrodzenia nauczycielom za godziny ponadwymiarowe. Nauczycielowi, po uśrednieniu, zostało przydzielonych w arkuszu organizacyjnym szkoły 21,5 godziny tygodniowo, w tym obowiązkowych 18,35, w związku z czym realizuje 3,15 godzin ponadwymiarowych tygodniowo. Z kolei inny nauczyciel, po uśrednieniu, ma 23,5 godziny tygodniowo, w tym obowiązkowych 18,0 i realizuje 5,5 godzin ponadwymiarowych tygodniowo. Organ prowadzący polecił, by takim nauczycielom w jednym miesiącu wypłacać wynagrodzenie za przepracowane 2 godziny ponadwymiarowe (pierwszy przypadek) i za 5 godzin (drugi przypadek), a w kolejnym miesiącu za 3 godziny (pierwszy przypadek) i 6 godzin (drugi przypadek). Czy taki sposób wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe jest zgodny z przepisami? Czy jednak nauczyciele nie powinni w każdym miesiącu otrzymywać wynagrodzenie, odpowiednio za 3 i 6 godzin?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe