Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w liceum ogólnokształcącym (zgodnie z nowa podstawą programową) muszą odbywać się takie zajęcia uzupełniajace, jak zajęcia artystyczne lub ekonomia w praktyce lub inne? Rozumiem, że uczeń jest zobowiazany do wyboru od 2 do 4 przedmiotów na poziomie rozszerzonym i jeżeli wybiera np. historię, to musi realizować przedmiot uzupełniający, tj. przyrodę, a jeżeli wybierze np. biologię, to realizuje przedmiot uzupełniający, czyli historię i społeczeństwo. Moje pytanie dotyczy pozostałych przedmiotów uzupełniających - czy szkoła ma obowiązek zaproponowania innych zajęć uzupełniających oprócz przyrody i historii i społeczeństwa?
Szkoła powinna oczywiście przygotować szerszą ofertę zajęć uzupełniających, ponieważ z pewnością nie każdy uczeń wybierze spośród przedmiotów w zakresie rozszerzonym historię i przedmiot przyrodniczy.
Stanowisko takie prezentuje również Ośrodek Rozwoju Edukacji prowadzony przez Ministra Edukacji Narodowej:
"Jeśli uczeń realizuje w zakresie rozszerzonym historię i przynajmniej jeden przedmiot przyrodniczy - nie jest zobowiązany do realizacji żadnego przedmiotu uzupełniającego (ale może go realizować, jeśli dyrektor szkoły uzna, że jest to właściwe).
W szkole mogą też być nauczane inne przedmioty uzupełniające: zajęcia artystyczne i ekonomia w praktyce oraz przedmioty dla których nie ustalono podstawy programowej. "
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od ubiegłego roku szkolnego jesteśmy szkołą, która realizuje naukę języka niemieckiego, jako języka dodatkowego dla dzieci, których rodzice wnioskowali o stworzenie takiej możliwości w ramach mniejszości narodowej. W naszym przypadku – mniejszości niemieckiej. Z tego tytułu nasza szkoła otrzymuje również dość duże środki finansowe. Moje pytanie dotyczy wydatkowania tych pieniędzy. Czy jest gdzieś zapis mówiący o tym, na co można te pieniądze wydatkować, a na co nie? Oczywiście – na opłacenie nauczyciela j. niemieckiego, na podręczniki i pomoce dydaktyczne, na programy multimedialne również. Ale pozostaje jeszcze spora reszta i co z tymi pieniędzmi mogę zrobić? Nikt w sposób jednoznaczny nie może, albo nie chce udzielić mi odpowiedzi na ww. pytanie, dlatego proszę o podpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi szkołę podstawową na podstawie umowy zawartej z gminą. W grudniu (przed przekazaniem ostatniej w roku dotacji) gmina twierdzi, że przekazała stowarzyszeniu na ucznia niepełnosprawnego objętego zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi podwójną dotację ogólną (rzekomo liczona raz na ogólną liczbę uczniów, a drugi raz na ucznia niepełnosprawnego). Stowarzyszenie co miesiąc przekazuje gminie aktualną liczbę uczniów wyraźnie wskazując liczbę uczniów niepełnosprawnych tj. ogólna liczba uczniów ... w tym niepełnosprawnych.... Czy gmina może na koniec roku pomniejszyć stowarzyszeniu dotację o kwotę rzekomo zawyżoną w miesiącach wcześniejszych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kwalifikacje do nauczania języka obcego w przedszkolu. Czy może uczyć języka obcego nauczyciel, który nie ma przygotowania do nauczania wczesnoszkolnego i do nauczania w przedszkolu, ale oczywiście może uczyć w klasach 4-6 SP i Gimnazjum? I druga część pytania czy nauczyciele w przedszkolu, jeśli odmówią przystąpienia do kursów j.obcego będą musieli zgodzić się na obniżenie pensum o jedną godzinę tygodniowo, czyli nie będą już zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przed wprowadzeniem w szkole dziennika elektronicznego zorganizowano dwa szkolenia. Jeden z nauczycieli przebywał w tym czasie na urlopie wypoczynkowym, uzupełniającym. Nie skorzystał z żadnego szkolenie i twierdzi, że nie jest w stanie prowadzić dziennika, bo nie był na szkoleniu. Jak powinnam postąpić w powyższej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe