Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w piśmie do pracownika obsługi szkoły samorządowej dotyczącym zmiany (podwyżki) wynagrodzenia od 1 stycznia 2022 r. należy – jako podstawę prawną – podać wszystkie nw. akty prawne: 1. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, 2. rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. z dnia 15 września 2021, 3. regulamin wynagradzania pracowników obowiązujący w placówce?
Pracownicy samorządowi są wyróżnioną grupą zawodową, których stosunki pracy są regulowane w pierwszej kolejności przez ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1282) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960). W drugiej kolejności stosuje się inne akty prawne: przykładowo ustawę z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2207) i wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. (Dz. U. poz. 1690).
Stosownie do art. 9 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320) za źródła prawa pracy uważa się przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Źródłem prawa pracy jest niewątpliwie regulamin wynagradzania, o którym mowa w art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych. Każdy z aktów prawnych, o których mowa w pytaniu, jest źródłem prawa pracy. Dlatego odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, co było powodem podwyżki wynagrodzenia pracownika samorządowego – które źródło prawa pracy uległo zmianie.
Jeżeli powodem podwyżki była zmiana wysokości wynagrodzenia minimalnego, to w piśmie informującym o podwyżce należy wskazać:
1. art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu o pracę, który wprowadza nakaz kształtowania wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy na poziomie nie niższym niż wynikający z uzgodnienia Rady Dialogu Społecznego ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, albo wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej;
2. § 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r.
Nie ma potrzeby wskazywania rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, o ile zmianie nie uległo stanowiska pracownika. Jeżeli otrzymana podwyżka spowoduje, że pracownik będzie sie znajdował w innej grupie pracowników, wynikającej z tabeli wynagrodzeń zasadniczych będącej częścią regulaminu wynagradzania, wtedy należy go o tym fakcie poinformować. W przypadku gdy podwyżka nie wpłynie na zaszeregowanie w tabeli wynagrodzeń, nie ma potrzeby powoływania się na regulamin wynagrodzeń.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z związku ze zbliżającym się terminem przekazania informacji nauczycielowi o przeniesienie do szkoły podstawowej w
którą zostanie przekształcone gimnazjum (do dnia 15 maja). Czy taką informację należy również przekazać nauczycielowi z którym do końca maja planujemy rozwiązać stosunek pracy z powodu zmian organizacyjnych szkoły (zgodnie z art. 20 KN)? (nauczyciel zatrudniony na czas nieokreślony)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany dnia 25.07.2020 r. złożył podanie o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron z dniem 31.08.2020 r. Burzy mi to organizację na rok 2020/21. Nie wyraziłam zgody, ale nauczyciel stwierdził, że i tak podejmie pracę w nowej szkole. Jakie kroki powinnam podjąć w stosunku do nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli pracownik dostał decyzję z ZUS o rencie na okres roku lub dwóch lat
-pracownik nie chce sam się zwolnić, czy w takiej sytuacji pracodawca kieruje pracownika do lekarza medycyny pracy?
-czy otrzymanie decyzji o rencie nie jest jednoznaczne ze zwolnieniem pracownika przez pracodawcę?
-czy jest potrzeba kierowania pracownika na badania kontrolne?
-jakie są ruchy ze strony pracodawcy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka kontraktowa zatrudniona jest w pełnym wymiarze godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Kilkakrotnie odmówiła pracy w sobotę w ramach sprawowania opieki nad dziećmi podczas zawodów sportowych oraz imprez sportowo-rekreacyjnych (Dzień Dziecka). Odmowę tłumaczy dodatkowym zatrudnieniem w dni wolne od pracy. Czy notoryczne uchylanie się od zajęć dodatkowych zleconych przez dyrektora szkoły jest naruszeniem dyscypliny pracy i jakie ponosi się za to konsekwencje?
- Nauczyciel mianowany zatrudniony w naszej szkole w niepełnym wymiarze od 01.09.2006 r. do nadal, wskazał nasza szkołę jako drugi zakład pracy. Podstawowym zatrudnieniem była praca jako nauczyciel w innej szkole od 01.01.1998 r. W dniu 16.04.2018 r. przedstawiła świadectwo pracy , że z dniem 31.12.2014 r. rozwiązała umowę o pracę w podstawowym miejscu pracy. W naszej szkole do tej pory wysługę miała liczoną tylko z stażu pracy w naszej szkole tj. 11 lat pracy. Proszę o odpowiedź jaki staż pracy powinna na dzień dzisiejszy mieć nauczycielka i od kiedy jeżeli będzie zmiana wysługi lat należy Pani wyrównać.
Odpowiedź od Państwa:
Skoro nauczyciel rozwiązał umowę w podstawowym miejscu pracy i zatrudniony jest jedynie w Państwa szkole, to jest ona teraz szkołą macierzystą, w której przysługuje mu dodatek stażowy w pełnej wysokości (wszystkie zakończone okresy pracy). Do stażu należy więc doliczyć mu okres pracy w poprzedniej szkole, tj. od 01.01.1998 r. do 31.08.2006 r. (póżniej był zatrudniony już również w Państwa szkole) i ewentualne wcześniejsze okresy zaliczane do stażu pracy. Do zwiększonego dodatku nauczyciel był uprawniony od 01.01.2015 r., jednak wyrównanie przysluguje jedynie do 3 lat wstecz. Na podstawie art. 291 § 1 kodeksu pracy, roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
Moje dodatkowe pytanie:
po przeliczeni stażu pracy w/w nauczyciela na dzień 02.01.2018r. wynosi 20 lat pracy( dokument o swoim dodatkowym stażu pracy nauczyciel dostarczył 16.04.2018r.)
Moje pytanie :
1/ od kiedy wyrównać wysługę lat do 20 %,
2/ co z nagrodą jubileuszową za 20 lat pracy, czy należy wypłacić nauczycielowi nagrodę jubileuszową.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe