Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przypadku nie funkcjonowania na terenie szkoły związków zawodowych, istnieje konieczność opiniowania arkusza organizacyjnego przez oddział związku?
Nauczyciel jest reprezentowany przez organizację związkową, gdy jest jej członkiem albo – jeśli nie jest zrzeszony - zwróci się do jednego ze związków o objęcie go ochroną. Zatem sama przynależność do organizacji związkowej oznacza, że przed wypowiedzeniem umowy o pracę, pracodawca informuje o tym związek na podstawie z art. 38 kodeksu pracy. Oznacza to, że pracodawca pisemnie zawiadamia reprezentującą pracownika organizację związkową o zamiarze (z uzasadnieniem) wypowiedzenia pracownikowi umowy zawartej na czas nieokreślony. Zawiadomienie związku zawodowego jest konieczne w przypadku wypowiedzenia stosunku pracy na podstawie mianowania, czyli na podstawie jednostronnej czynności dyrektora na mocy art. 20 uso. Związki zawodowe nie mają kompetencji (nadanych ustawą) opiniowania arkusza organizacyjnego. Nie ma potrzeby informowania związków o braku takich zmian.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracuje u mnie w przedszkolu niepublicznym nauczyciel będący jednocześnie dyrektorem ds. pedagogicznych, który ukończył studium pedagogiczne o specjalności edukacja wczesnoszkolna. W związku z chęcią poszerzania swoich kwalifikacji - w tym roku osoba ta ukończyła studia wyższe (licencjat) z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia magisterskie natomiast chciałaby zrobić już z innej specjalności, np. logopedia, oligofrenopedagogika lub terapia pedagogiczna, co bardzo by się przydało w naszym przedszkolu. Uczelnia, na której studiowała ta Pani upiera się, że w związku ze zmianą przepisów nie ma możliwości robić magisterki z innej specjalności, konieczna jest kontynuacja pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, a dopiero potem, na studiach podyplomowych można zrobić wspomniane kierunki. Wydaje mi się nonsensem studiowanie kolejnych lat kierunku, z którego już nauczyciel ma kwalifikacje uzyskane podczas studium, i których już przecież nie utraci.
Moje pytanie zatem brzmi: czy nauczycielka może kontynuować studia na magisterce z innego kierunku niż licencjat (np. logopedia lub oligofrenopedagogika) i czy tak zdobyte kwalifikacje będą zgodne z prawem oświatowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w ramach indywidualnych zajęć rewalidacyjnych otrzymała wskazanie: rehabilitacja ruchowa- ćwiczenia zgodnie z zaleceniami fizjoterapeutycznymi. Czy szkoła ma obowiązek zapewnienia ćwiczeń, skoro nie ma zatrudnionego rehabilitanta? Jeśli ma obowiązek, to kto powinien prowadzić i na jakiej zasadzie ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy deklaracja - rezygnacja z zajęć wdż złożona przez rodzica w klasie IV jest ważna na cały etap edukacyjny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
Ponieważ mam duże trudności z pozyskaniem do pracy nauczyciela matematyki i informatyki - mimo publikacji ogłoszeń o wakatach, zmuszony jestem - a po osobistym spotkaniu z nauczycielem i ocenie jego kompetencji nawet już nie zmuszony, ale pewny, że chciałbym go zatrudnić - nauczyciela z Białorusi, który odpowiedział na moje ogłoszenie.
Czy mógłbym dokonać jego zatrudnienia tylko i wyłącznie w oparciu o zapisy
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 1992 r.
w sprawie zasad i warunków zatrudniania w szkołach i placówkach publicznych nauczycieli nie będących obywatelami polskimi (Dz.U. z dnia 24 listopada 1992 r.) ?
Po przeanalizowaniu jego treści doszedłem do wniosku, iż zapis § 2. 1. W szkołach mogą być zatrudniani nauczyciele nie będący obywatelami polskimi wtedy, gdy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania w szkole, przede wszystkim jednak na stanowiskach nauczycieli języków obcych - daje mi taką możliwość bowiem - dla mnie jako dyrektora organizacja nauczania to nic innego jak konieczność zapewnienia przez szkołę nauczania, w tym wypadku matematyki i informatyki, dodatkowo zapis - przede wszystkim jednak nauczycieli języków obcych; nie jest równoznaczny z tym, że można zatrudniać tylko nauczycieli języków obcych, a innych przedmiotów nie.
Kandydat do zatrudnienia w mojej szkole pracował wiele lat na Białorusi na stanowisku nauczyciela matematyki i informatyki w szkole średniej. Ukończył studia magisterskie na kierunku matematyka
09.1991 – 06.1996 (4 lata 10 mies.) ● Białoruski Uniwersytet Państwowy, matematyk, nauczyciel, magister
Ponadto odbył wiele kursów na Białorusi (niestety nie ma dokumentacji) dzięki którym uczył na Białorusi w szkołach także informatyki - potwierdzeniem są wpisy w przetłumaczonej przez tłumacza przysięgłego Książce pracy.
Nauczyciel posiada dokument z NAVY - uznanie równoważności ukończenia studiów - mgr matematyki, wykładowca. W suplemencie do dyplomu informacje także za zakresu metodyki, dydaktyki, psychologii i pedagogiki.
Organ prowadzący szkołę poinformował, że wyrazi zgodę na zatrudnienie nauczyciela, bo to jest priorytet, aby szkoła miała nauczyciela. Nauczyciel mówi po polsku, mieszka w Polsce od dwóch lat.
Ma pobyt czasowy z dostępem do rynku pracy do 17.11.2024 roku. Już złożył dokumenty do urzędu na następny termin i otrzymał termin spotkania.
Czy w związku z powyższym mogę bez obaw zatrudnić tego nauczyciela?
W odniesieniu do braku dokumentów potwierdzających kwalifikacje do nauczania informatyki, chciałbym zastosować zapis ww. rozporządzenia, tj. § 4. Przy zatrudnianiu nauczycieli nie będących obywatelami polskimi organ wyrażający zgodę na ich zatrudnienie może odstąpić od wymogów kwalifikacyjnych, określonych w przepisach o kwalifikacjach nauczycieli - w zakresie wykształcenia i przygotowania pedagogicznego - tylko wtedy, gdy taka potrzeba wynika z organizacji nauczania w szkole.
Czy wystarczy, jeżeli we wrześniowym aneksie do arkusza organizacji w odniesieniu do kwalifikacji nauczyciela podam, że zatrudniona w oparciu o ww. rozporządzenie, a co do kwalifikacji do informatyki, podam, że organ wydający zgodę, tj. Burmistrz odstąpił od ww. wymogu.
Czy ten nauczyciel będzie potraktowany jako nauczyciel początkujący i będzie mógł otrzymać świadczenie na start?
Czy w związku z trudną sytuacją na Białorusi, w tym utrudnieniem pozyskania zaświadczenia o niefigurowaniu w rejestrze karnym, wystarczy tylko oświadczenie nauczyciela?
Czy mój to myślenia jest poprawny?
Pozdrawiam serdecznie
Paweł
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe