Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest zatrudnienie w przedszkolu nauczyciela wspomagającego (pedagoga specjalnego) lub pomocy nauczyciela osobno dla każdego dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Ilu maksymalnie podopiecznych może mieć jeden nauczyciel wspomagający?
W przypadku uczniów, którzy legitymują się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego istnieje możliwość zatrudnienia dodatkowej kadry, w celu realizacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego (IPET).
Przykładem zatrudnionej dodatkowo kadry jest sytuacja uczenia uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej, który legitymuje się orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydane ze względu między innymi na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. W takim przypadku zatrudnia się dodatkowo (decyzję o takim zatrudnieniu podejmuje dyrektor szkoły) - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2. do 31 sierpnia 2018 r. istniała możliwość zatrudnienia także asystenta nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem ale posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, prowadzących zajęcia w klasach I - III szkoły podstawowej, lub asystenta wychowawcy świetlicy- jednak z uwagi na uchylenie art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. tj. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), taka sytuacja jest już niemożliwa.
3. pomoc nauczyciela
W przypadku, gdy kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wyżej wymienione niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, pracowników tych można zatrudnić za zgodą organu prowadzącego.
Tym samym, aby określić zakres działań dodatkowej kadry, w pierwszej kolejności z orzeczenia musi wynikać konieczność zapewnienia tejże kadry.
Zespół wydający orzeczenie wskazuje jedynie na potrzebę zatrudnienia dodatkowej kadry, np. Poprzez sformułowanie: „Należy zapewnić dziecku/ uczniowi wsparcie/ opiekę w postaci indywidualnego nauczyciela wspomagającego”. Zakres działań dodatkowego nauczyciela lub pomocy nauczyciela będzie wynikać z zaleceń zredagowanych w opinii, a uściślenie konkretnych obowiązków będzie leżało po stronie dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Problem 1: W klasie trzeciej szkoły ogólnodostępnej mamy ucznia , który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze spektrum autyzmu . W tej klasie został zatrudniony nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ( nauczyciel wspomagający) na 10 godzin
Pytania:
• Nauczyciel wspomagający realizuje z uczniem zajęcia edukacyjne w zespole klasowym i zajęcia rewalidacyjne. Czy przysługuje mu dodatek za trudne warunki pracy?
• Czy nauczyciel -wychowawca tej klasy jest uprawniony do dodatku za trudne warunki pracy?
• Czy pozostali nauczyciele np. języka angielskiego, religii są uprawnieniu do otrzymania dodatku?
Problem 2.
W klasie siódmej szkoły ogólnodostępnej uczy się uczeń, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Dodatkowo w tej klasie przydzielono nauczycieli współorganizujących proces kształcenia w liczbie 23 godzin.
Edukacja ucznia opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, natomiast zajęcia edukacyjne obejmują – zgodnie ww. podstawą programową w szkole podstawowej ‒ następujące formy zajęć edukacyjnych:
• funkcjonowanie osobiste i społeczne (w kl. VII 7 godz./tyg.)
• zajęcia rozwijające komunikowanie się (w kl. VII 2 godz./tyg.),
• zajęcia rozwijające kreatywność (w kl. VII 14 godz./tyg.),
• wychowanie fizyczne (w kl. VII 4 godz./tyg.),
• etyka / religia 2 godz.
Na lekcjach religii i W-Fu uczeń uczestniczy bez nauczyciela wspomagającego. Uczeń objęty jest również zajęciami rewalidacyjnymi- 2 godz. .
Pytania:
1. Czy nauczycielom którym przydzielono godziny nauczyciela wspomagającego należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy? Przydzielono na godziny trzech nauczycieli wspomagających- pierwsze trzy punkty
2. Czy nauczycielce prowadzącej zajęcia rewalidacyjne należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
3. Czy pozostałym nauczycielom w tej klasie należy się dodatek za trudne bądź uciążliwe warunki pracy?
Zapis z regulaminu wynagradzania nauczycieli:
Rozdział V
Dodatki za warunki pracy
§ 21. Nauczycielom przysługują dodatki za pracę wykonywaną w warunkach trudnych
i uciążliwych w przypadku:
1) prowadzenia zajęć w klasach łączonych - w wysokości 6 zł,
2) prowadzenia zajęć z dziećmi, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został
określony w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego
2002 roku, w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16
roku życia (Dz.U. Nr 17 poz. 162).- zwiększa się stawkę o 50 % godziny
ponadwymiarowej nauczyciela.
§ 22. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w kwocie wynikającej z przemnożenia stawki
tego dodatku przez liczbę godzin zajęć w warunkach trudnych, uciążliwych, zrealizowanych
przez nauczyciela w miesiącu, za który jest wypłacany, przy czym niepełną godzinę zajęć
zaokrągla się do pełnej godziny
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dodatki należy zwrócić nauczycielowi zawieszonemu w wykonywaniu zawodu?
Czy dodatek stażowy też?
Nauczyciel miał ograniczone wynagrodzenie o 25% oraz wypłacany dodatek wiejski.
(art. 85u KN)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem w przedszkolu?
Czy ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki nadają takie uprawnienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy urlopu uzupełniającego.
W roku szkolnym 2018/2019 nauczycielka wykorzystała urlop wypoczynkowy podczas ferii zimowych i tylko niewielką część podczas ferii letnich (od 03.07.2019 r. do 31.08.2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. W roku 2019/2020 w okresie 01.09.2019 - 22.10.2019 przebywała nadal na zwolnieniu lekarskim, a po urodzeniu dziecka od 23.10.2019 r. korzysta z urlopu macierzyńskiego, później wykorzysta również urlop rodzicielski (przez cały rok szkolny 2019/2020 będzie nieobecna).
Czy w tej sytuacji nauczycielka nabędzie prawo do urlopu uzupełniającego również za rok szkolny 2019/2020?
Jaki będzie wymiar należnego jej urlopu uzupełniającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Standardy ochrony małoletnich w jednostkach oświatowych 2024- czy dokumenty należy opracować także do przedszkola niepublicznego? Jeśli tak, to proszę o wzór dokumentu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe